Jump to content

Totalhavari Yanmar 4LH - STE 222hk.

ollebolle2

Recommended Posts

Motor modell år: 2000

Antall timer:1500

Båt: 25 fot sjøbjørn (rescuebåt)

Vannjet

Symptom: Tung å dra i gang, men startet. Klapring kanskje noe mer enn normalt, men ikke noen stygg lyd. Endel røyk når gir litt på. Fikk ikke mer enn 1500omdreininger.

Ved feilsøking viser det seg at 3 av 4 eksos ventilseter er løsnet. 1 har falt ned i stempelet og skadet stempel, sylinderforing, topp mm.

Her må hele motoren demonteres og alle stempler, foringer, veiv kontrolleres.. Kostnad..?? Nå er dette på jobb, så kostnaden er ikke så veldig relevant her men..

Noen opplevd lignende? Båten blir kjørt ganske hardt, men 1500 timer og service frekvens bedre enn anbefalt..

Nå er ikke jeg maskinist, men tenkte å poste en advarsel til eiere av nevnte motor..

Kanskje en skal få sjekket ventilene så unngår en kanskje totalhavari.

Noen opplevd lignende? Båten blir kjørt ganske hardt, men 1500 timer og service frekvens bedre enn anbefalt..

Nå er ikke jeg maskinist, men tenkte å poste en advarsel til eiere av nevnte motor..

Kanskje en skal få sjekket ventilene så unngår en kanskje totalhavari.

Dette var dårlig reklame,selv om den blir kjørt "hardt" så trodde jeg disse motorene var så nedstillt at de bør holde mer enn 1500 t,selv med fullt pådrag.Det blir vel sjelden tatt ut max. av hva en slik motor kan yte?

3500 var max. Standard motor\båtinstallasjon fra Norsafe.

Båten ble brukt noen dager før til rorinspeksjon, og gikk helt fint. Ble brukt på tomgang. Vi hadde den kanskje oppe i 3000 omdreininger når vi hadde oss en runde rundt "moderskipet".

Med andre ord ser det ut som ventilen som gikk i "knas" har falt ned i sylinderen når motoren ble stoppet.?? Problemet var iallefall først synlig når vi skulle starte noen dager senere..

Slett ikke bra...

Sjelden man hører om havarier med 4LH STP

Men vel så viktig som antall timer er typen bruk og brukere...

Sier ikke at det er tilfellet her, men har et inntrykk av at MOB/ rescuebåter blir brukt/ kjørt av mange forskjellige personer som ikke bryr seg så mye om å ta vare på tingene. F.eks. om det ofte blir gitt full pinne på kald motor rett etter launching kombinert med generell hard og uvørn bruk, er det imponerende med 1500 timer spør du meg...

Mvh. SAP

Har kjørt en slik en som idag har passert 3500timer... Den har og fått kjørt seg... problemer?? Tja en turbo som begynte å lekke ferskvann på toppen og noen oljetrykksgivere som måtte skiftes på de 4-5 årene jeg så den i bruk...

Men vi var nøye med opp og nedkjøring av turtall før den var gjennomvarm.

Hadde fast prosedyre på når maxturtallet kunne legges inn og etter bruk var det ikke bom stopp ved kaien, men noen minutters rolig gange...Ja den hadde og motorvarmer konstant vinterstid siden den var i så hyppig bruk.

men alt som roterer kan jo gå i stykker....

mener bestemt å huske at maks WOT rpm er 3.300 og 3.100 på marsfart i følge skiltet på motoren???

I manualen sto det en kan kjøre:

3.300 inntil 1time.

3.100 continuously.

Som det nevnes her er det mange brukere i løpet av åtte år.

Spørsmålet er om dette er en svakhet som andre eiere bør sjekke opp?

Eg ville kontrollert ventilene om eg hadde en privat når en ser konsekvensene.

F.eks. om det ofte blir gitt full pinne på kald motor rett etter launching kombinert med generell hard og uvørn bruk, er det imponerende med 1500 timer spør du meg...

Hvis båten har vore MOB-båt offshore er det akkurat det som blir gjort. Då skal det reddast liv utan omsyn til maskineriet.

Men vi var nøye med opp og nedkjøring av turtall før den var gjennomvarm.

Hadde fast prosedyre på når maxturtallet kunne legges inn og etter bruk var det ikke bom stopp ved kaien, men noen minutters rolig gange...Ja den hadde og motorvarmer konstant vinterstid siden den var i så hyppig bruk.

Offshore MOB-båtar har rett nok motorvarmar alltid tilkobla men det aleine utliknar ikkje den ufattelege rævkjøringa desse motorane blir utsett for.

Einig med sap_2000: Imponerande med 1500 timar!

Hadde det vore ein Volvo derimot....

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...