Jump to content

Yanmar4JH-HTE - Kan sprekt dyse medføre diesel i olja?


Ludde30

Recommended Posts

Jeg har (hatt) problemer med at det lekker diesel inn i blokka på min Yanmar 4JH-HTE (ref https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=40522). Nå er motoren tatt ut og er på service. De på verkstedet mente at det like gjerne kunne være dysefeil som dieselpumpefeil, og det viser seg at en av dysene har sprekt. For meg høres det helt logisk ut at det kan medføre diesellekkasje inn i blokka, men det rare er at alle kyndige (både Yanmar-folk og andre mekanikere) jeg har snakket med tidligere kun har fokusert på fødepumpa og dieselpumpa. Fødepumpa er det ikke for den er byttet i håp om å komme problemet til livs. De på verkstedet hvor motoren er nå er de første som har nevnt at dysene kan være årsaken. Hva tror dere? Jeg blir i hvert fall litt usikker når fagfolk antar ulike diagnoser på samme problem.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Ja Ludde30. Ei sprekt dyse vil kunne lekke dieselolje ned i bunnpanna etter at du har stoppet motoren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mange båteiere forteller stolt at motoren ikke bruker olje overhodet. Faktum er at alle motorer bruker olje, og skal bruke olje. De som har et stabilt oljenivå gjennom sessongen, bør sjekke dysene sine, for etter all sansynlighet lekker de diesel ned i bynnpanna og tynner ut olja slik at dette kompanserer for oljeforbruket.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dieselolja renner inn i sylinderen og trekker ned forbi stempelringene og ned i bunnpanna.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...