MajorAndy Startet 7.Januar.2009 Del på Facebook Startet 7.Januar.2009 Hej, Jeg er lidt forelsket i tanken om at blive medlem af trawlerklubben... Jeg har set på en ganske billig GB36 fra 1990. Den er pæn og velholdt indvendigt men har to gamle Ford Lehmann motorer (2100 timer) på hver 135 HK. Jeg kunne godt tænke mig at remotorisere med to nye, tidssvarende motorer for at få bedre økonomi og stabilitet. Er der nogle med erfaringer kan kan sige hvad dette vil koste? Jeg er ikke særlig "gør-det-selv"-agtig, så det skulle være en pakkeløsning. Hvilke motorer ville I vælge til erstatning og hvor meget ville selve installationen koste (med nyt instrumentbræt, kablinger mm mm)? Andy Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Hvorfor skifte egentlig? Ford motorer er jo blant det mest pålitelige man finner, og 1990 modeller som har gått 2100 timer er jo knapt innkjørte! Dessuten har du to av dem, så du er uansett sikret om noe skulle skje... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Thorlyn Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Må nok dele INDEX sin mening her. Du har ikke behov for større maskiner (GB går ikke hurtig) og de som står der rusler 99% sikkert i 2000 timer til.. Da ville jeg heller lagt de pengene på selve båten og ustyr Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mariell Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Må si meg enig med Thorlynn og Index. De to motorene skulle gi GB'n en økonomisk mars fart på 7-8 knop, med ett samlet forbruk på 10-12 ltr/T. Eldre GB'er er vel egentlig ikke bygd for å gå stort raskere. Tror den fartsøkningen en får med større motorisering koster mer pr. knop enn det smaker. Hvis du skulle ha inn nye/nyere motorer, så tenk på bredden på døra for å få dem inn. kjedelig å måtte skjære hull i flybridge. Jeg har en TAMD41A hos meg. Den går akkurat ut hvis jeg tar av Varmeveksler og dynamo(Mener jeg selger sa). Liker motoriseringen, bortsett fra den j...la røyken i fra 41'n Så hvis jeg skulle bytte, så tror jeg at jeg hadde gått for en 41P. alt er liksom så mye enklere når det nærmest er samme motor. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Hvordan mener du at dette kan bedre stabiliteten? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
hifo Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 jeg tror det er stabilt driftsmessig han mener ... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
MajorAndy Svart 7.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Præcis - større tryghed med nye motorer - færre ubehagelig overraskelser til søs, under ferier mm.. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Præcis - større tryghed med nye motorer - færre ubehagelig overraskelser til søs, under ferier mm.. Hadde 8 år med en 1978 modell 127hk Ford Sabre med ca 2700timer på loggen, aldri noe tull bortsett fra en gang det ble noe tull med dieselpumpa. Tok et par minutter for servicekaren å få ordnet det...... Nå er jo disse maskinene betraktelig nyere men sannsynligvis har de beholdt mye av samme Ford kvaliteten. Lehman skal jo også være bra saker. Ville ikke gjort noe med dette, ihvertfall ikke de 2 første sesongene, om du allikevel tar høyde for utskiftning av maskinene budsjettmessig så gjør jo ikke det noe. tror de maskinene har mange tusen problemfrie driftstimer igjen, er jo ikke Volvo D serie det dreier seg om.... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Figaro Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Du får neppe noen tryggere motorer enn de som står i båten, selvom de er nye. Hvis du er usikker på dette, bruk noen kroner på en service, og du har "nye" motorer i flere år. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
giver Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Hei Jeg har selv 2 Forder og er meget fornøyd. Så lenge det ikke er turboer på dem har du "evighetsmaskiner" som ryker mindre enn mang en Penta Det har meg blitt fortalt at Ford har gått oppimot 40 000 timer i fiskebåter nordpå. Dette kan jeg dog ikke bevise eller bekrefte. Med mine motorer gjør jeg ca. 8 mil @1650 rpm og 11 mil @ 2600 rpm. Det sier litt om nytten/gleden av å sette inn større motorer. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Enig med de som vil beholde Forden. Skal du likevel bytte, ville jeg sett på motorer med tilsvarende turtall, ytelse, litervolum og helst uten turbo. Perkins er vel et meget bra alternativ i så måte. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Anbefaler deg å gå inn på diskusjonsfurumet til Grand Banks. Motorinstallasjoner er der diskutert ganske omfattende. Kanskje et av de mest omfattende merkespesifikke forum world wide? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Vår GB 36 hadde opprinnelig to Forder inntil det ble maskinbytte i 1988. Da kom to VP 41 inn, hver på 200 hk. Vår båt økte toppefarten fra 11 mil til 16. Det vil si at når vi går på økonomifart 8 mil har vi et behagelig drivstofforbruk og støynivå fra våre motorer. Når vær og vind tilsier større fart har vi nok av krefter å pusje på med. Da vi handlet båt i våres så vi etter en GB som hadde mer maskinkraft enn 2 x 120 hk som er mest vanlig. Spesiellt i ruskevær hvor vinden/bølgene står rett i mot eller noe inn på tvers er vi glade for å kunne gi på og samtidig ha en MEGET stødig båt. Jeg leste en større test fra et dansk båtblad som bekrefter det jeg skriver. Denne testbåten de hadde benyttet hadde 2 x 220 Cummins og hadde en toppsfart på underkant av 18 mil. Vår båt oppfører seg stødig og god i fart oppunder 15 mil. Husk at hele akterdelen er ganske flat og gir et godt løft. GB-forum er et godt alternativ for mer info. Jeg legger ved et bilde som viser hekkbølgene og vannslippet i 16 mil. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
BMP Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Ja større motorer kan du jo få men bedre motorer en de som står der får du ikke, medmindre du kjøper deg et par Callesen men de vil vel antagelig gi andre utfordringer. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Jeg fikk et særtrykk av testen av GB 36 fra danske BÅDNYT. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
MajorAndy Svart 7.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Tak for mange gode svar. Jeg forstår, at Forderne er gode motorer men kunne nu alligevel godt tænke mig at undersøge prisen for en remotorisering - specielt omkostningerne til monteringen. Her er GB-forumet måske en god kilde til informationer! Vår GB 36 hadde opprinnelig to Forder inntil det ble maskinbytte i 1988. Da kom to VP 41 inn, hver på 200 hk. Vår båt økte toppefarten fra 11 mil til 16. Det vil si at når vi går på økonomifart 8 mil har vi et behagelig drivstofforbruk og støynivå fra våre motorer. Når vær og vind tilsier større fart har vi nok av krefter å pusje på med. Da vi handlet båt i våres så vi etter en GB som hadde mer maskinkraft enn 2 x 120 hk som er mest vanlig. Astor, når du går med topfart - eller "hurtig marchfart", hvad er så dit forbrug pr. NM ? Med 4x200 kunne jeg godt forestille mig at de drak 60-70 liter i timen - og hvis man kun sejler 16 knob, så bliver det vel en del brændstof? Med 8 mil ligger du vel på lige over 2 liter/Nm eller hvad? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Vil bare tipse om at det finnes fortsatt Ford motorer å få i ny versjon.. Ford Otosan: http://www.lancingmarine.com/Otosan.pdf Er på 143hk. v/2500 omdr. Og den nyere NHD som er på 160hk v/2500 omdr..... http://www.lancingmarine.com/NHD675TL.pdf Den siste typen finnes og med turbo. Da er den på 174hk. v/1900 omdr. og 235hk. v/2500 omdr. Dere har ikke hk. avgiften å hanskes med i Danmark..... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.Januar.2009 Del på Facebook Svart 7.Januar.2009 Astor, når du går med topfart - eller "hurtig marchfart", hvad er så dit forbrug pr. NM ? Med 4x200 kunne jeg godt forestille mig at de drak 60-70 liter i timen - og hvis man kun sejler 16 knob, så bliver det vel en del brændstof? Med 8 mil ligger du vel på lige over 2 liter/Nm eller hvad? Andy Jeg har ikke målt drivstofforbruket, Major Andy. Det blir ofte mye blandet kjøring. D.v.s. kjøring i ulike hastigheter. Tror nok forbruket merkes når man går i god marsjfart over lengre distanser. Det blir mest gange i de lavere fartsområdene for vår del. Lykke til med båtvalget! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SeaRaymond Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Astor, når du går med topfart - eller "hurtig marchfart", hvad er så dit forbrug pr. NM ? Med 4x200 kunne jeg godt forestille mig at de drak 60-70 liter i timen - og hvis man kun sejler 16 knob, så bliver det vel en del brændstof? Med 8 mil ligger du vel på lige over 2 liter/Nm eller hvad? Andy Tror nok 400 hk fort drar unna vel 80 liter i timen fremfor 60-70, dvs ved en fart på 16 knop vil forbruket ligge på godt og vel 5 liter per n.mil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.