Jump to content

Remotorisering af Grand Banks 36


MajorAndy

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg er lidt forelsket i tanken om at blive medlem af trawlerklubben... :yesnod:

 

 

Jeg har set på en ganske billig GB36 fra 1990. Den er pæn og velholdt indvendigt men har to gamle Ford Lehmann motorer (2100 timer) på hver 135 HK. Jeg kunne godt tænke mig at remotorisere med to nye, tidssvarende motorer for at få bedre økonomi og stabilitet.

 

Er der nogle med erfaringer kan kan sige hvad dette vil koste? Jeg er ikke særlig "gør-det-selv"-agtig, så det skulle være en pakkeløsning. Hvilke motorer ville I vælge til erstatning og hvor meget ville selve installationen koste (med nyt instrumentbræt, kablinger mm mm)?

 

 

Andy

Link to post

Hvorfor skifte egentlig? Ford motorer er jo blant det mest pålitelige man finner, og 1990 modeller som har gått 2100 timer er jo knapt innkjørte! Dessuten har du to av dem, så du er uansett sikret om noe skulle skje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Må si meg enig med Thorlynn og Index.

De to motorene skulle gi GB'n en økonomisk mars fart på 7-8 knop, med ett samlet forbruk på 10-12 ltr/T.

Eldre GB'er er vel egentlig ikke bygd for å gå stort raskere.

Tror den fartsøkningen en får med større motorisering koster mer pr. knop enn det smaker.

 

Hvis du skulle ha inn nye/nyere motorer, så tenk på bredden på døra for å få dem inn. kjedelig å måtte skjære hull i flybridge.

 

Jeg har en TAMD41A hos meg. Den går akkurat ut hvis jeg tar av Varmeveksler og dynamo(Mener jeg selger sa).

Liker motoriseringen, bortsett fra den j...la røyken i fra 41'n

Så hvis jeg skulle bytte, så tror jeg at jeg hadde gått for en 41P. alt er liksom så mye enklere når det nærmest er samme motor.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Præcis - større tryghed med nye motorer - færre ubehagelig overraskelser til søs, under ferier mm..

 

Hadde 8 år med en 1978 modell 127hk Ford Sabre med ca 2700timer på loggen, aldri noe tull bortsett fra en gang det ble noe tull med dieselpumpa. Tok et par minutter for servicekaren å få ordnet det......

Nå er jo disse maskinene betraktelig nyere men sannsynligvis har de beholdt mye av samme Ford kvaliteten. Lehman skal jo også være bra saker.

Ville ikke gjort noe med dette, ihvertfall ikke de 2 første sesongene, om du allikevel tar høyde for utskiftning av maskinene budsjettmessig så gjør jo ikke det noe.

tror de maskinene har mange tusen problemfrie driftstimer igjen, er jo ikke Volvo D serie det dreier seg om.... :wink:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Hei

Jeg har selv 2 Forder og er meget fornøyd.

Så lenge det ikke er turboer på dem har du "evighetsmaskiner"

som ryker mindre enn mang en Penta :wink:

Det har meg blitt fortalt at Ford har gått oppimot 40 000 timer i fiskebåter nordpå.

Dette kan jeg dog ikke bevise eller bekrefte.

Med mine motorer gjør jeg ca. 8 mil @1650 rpm og 11 mil @ 2600 rpm.

Det sier litt om nytten/gleden av å sette inn større motorer.

mvh

giver

Link to post

Vår GB 36 hadde opprinnelig to Forder inntil det ble maskinbytte i 1988. Da kom to VP 41 inn, hver på 200 hk. Vår båt økte toppefarten fra 11 mil til 16. Det vil si at når vi går på økonomifart 8 mil har vi et behagelig drivstofforbruk og støynivå fra våre motorer.

Når vær og vind tilsier større fart har vi nok av krefter å pusje på med. Da vi handlet båt i våres så vi etter en GB som hadde mer maskinkraft enn 2 x 120 hk som er mest vanlig.

 

Spesiellt i ruskevær hvor vinden/bølgene står rett i mot eller noe inn på tvers er vi glade for å kunne gi på og samtidig ha en MEGET stødig båt.

Jeg leste en større test fra et dansk båtblad som bekrefter det jeg skriver. Denne testbåten de hadde benyttet hadde 2 x 220 Cummins og hadde en toppsfart på underkant av 18 mil. Vår båt oppfører seg stødig og god i fart oppunder 15 mil. Husk at hele akterdelen er ganske flat og gir et godt løft.

GB-forum er et godt alternativ for mer info.

 

 

Jeg legger ved et bilde som viser hekkbølgene og vannslippet i 16 mil.

 

16_knop.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Tak for mange gode svar. Jeg forstår, at Forderne er gode motorer men kunne nu alligevel godt tænke mig at undersøge prisen for en remotorisering - specielt omkostningerne til monteringen. Her er GB-forumet måske en god kilde til informationer!

 

 

Vår GB 36 hadde opprinnelig to Forder inntil det ble maskinbytte i 1988. Da kom to VP 41 inn, hver på 200 hk. Vår båt økte toppefarten fra 11 mil til 16. Det vil si at når vi går på økonomifart 8 mil har vi et behagelig drivstofforbruk og støynivå fra våre motorer.

Når vær og vind tilsier større fart har vi nok av krefter å pusje på med. Da vi handlet båt i våres så vi etter en GB som hadde mer maskinkraft enn 2 x 120 hk som er mest vanlig.

 

 

Astor, når du går med topfart - eller "hurtig marchfart", hvad er så dit forbrug pr. NM ? Med 4x200 kunne jeg godt forestille mig at de drak 60-70 liter i timen - og hvis man kun sejler 16 knob, så bliver det vel en del brændstof? Med 8 mil ligger du vel på lige over 2 liter/Nm eller hvad?

 

Andy

Link to post

Vil bare tipse om at det finnes fortsatt Ford motorer å få i ny versjon.. Ford Otosan:

 

http://www.lancingmarine.com/Otosan.pdf

Er på 143hk. v/2500 omdr.

 

Og den nyere NHD som er på 160hk v/2500 omdr.....

 

http://www.lancingmarine.com/NHD675TL.pdf

 

Den siste typen finnes og med turbo.

Da er den på 174hk. v/1900 omdr. og 235hk. v/2500 omdr.

 

Dere har ikke hk. avgiften å hanskes med i Danmark.....

Link to post
Astor, når du går med topfart - eller "hurtig marchfart", hvad er så dit forbrug pr. NM ? Med 4x200 kunne jeg godt forestille mig at de drak 60-70 liter i timen - og hvis man kun sejler 16 knob, så bliver det vel en del brændstof? Med 8 mil ligger du vel på lige over 2 liter/Nm eller hvad?

 

Andy

 

Jeg har ikke målt drivstofforbruket, Major Andy. Det blir ofte mye blandet kjøring. D.v.s. kjøring i ulike hastigheter. Tror nok forbruket merkes når man går i god marsjfart over lengre distanser. Det blir mest gange i de lavere fartsområdene for vår del.

 

Lykke til med båtvalget!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Astor, når du går med topfart - eller "hurtig marchfart", hvad er så dit forbrug pr. NM ? Med 4x200 kunne jeg godt forestille mig at de drak 60-70 liter i timen - og hvis man kun sejler 16 knob, så bliver det vel en del brændstof? Med 8 mil ligger du vel på lige over 2 liter/Nm eller hvad?

 

Andy

Tror nok 400 hk fort drar unna vel 80 liter i timen fremfor 60-70, dvs ved en fart på 16 knop vil forbruket ligge på godt og vel 5 liter per n.mil :seeya:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...