Jump to content

Erfaringer med Zodiac cadet aktiv v


laban32

Recommended Posts

Hei,

Står på nippet til å kjøpe ny gummibåt, og har bestemt meg for å kjøpe zodiac.

Valgets kvaler står mellom cadet 310 eller cadet 310/320 FR aktiv v.

Har litt lyst på aktiv v siden den er litt lettere, og båten skal henge i daviter.

 

Har noen erfaring med aktiv v båtene?

Og er den verdt pris diff mot cadet-serien?

 

Takk

Link to post
Share on other sites

FR er vel FastRoller eller det man kaller spiledørk?

Denne ville jeg holdt meg unna med en 9,9 på hekken.

Jeg har hatt en slik og den hadde mildt sagt elendige sjøegenskaper når den kom opp i fart.

Båten (bunnen) er ikke avstivet godt nok og føles løs og slaskete,

samt begynner å vibrere kraftig i bunnen når den kommer opp i plan.

Vibrasjonene i bunnen er direkte ubehagelig og føles ikke bra når det begynner å gå fort.

Du vil også merke at den er "slaskete" når du har last i båten (passasjerer),

da pontongene jobber hver sin vei i sjøen på grunn av manglende avstivning i midten.

Jeg har hatt flere Zodiac`er, men har endt opp med 310 Cadet og 9,9 hk som jeg synes har et

godt kompromiss mellom størrelse, vekt, sjøegenskaper og fart.

Link to post
Share on other sites

De er ikke like. Dette stod hos leverandør:

 

"Acti-V skroget kombinerer en H2P bunn med en H2P kjøl, noe som vil

gi et fastere skrog og bedret prestasjonsevne. Kjølen som er dypere

og smalere former en dyp V, tilnærmet formen på en R.I.B. Men den

er fortsatt oppblåsbar!

- H2P kjølen vil være fast som en trekjøl og forhindrer vibrasjoner. Bunnen

og kjølen er koblet sammen med en fylleventil"

 

 

Men jeg har som nevnt aldri prøvd noen av disse båtene, bare lest hos leverandør. Derfor søker jeg erfaringsråd fra dere :smiley:

Link to post
Share on other sites

FR er vel FastRoller eller det man kaller spiledørk?

 

Som nevnt av forrige debattant, spiledørk og H2P som Zodiac kaller sitt høytrykksdørk-system, er overhodet ikke det samme.

 

PS - jeg hadde samme jolle, men i kortere utgave, 2,85m var min.

Den haddde ikke actice-V skroget ( som har Vbunn innvendig om jeg ikke husker feil ) men vanlg oppblåsbar bunn og kjøl

Funket kanon til sitt bruk, stabil, lett og rask å sjøsette.

Ville dog ikke valgt den, om hovedpåenget var å sette på størst mulig motor.

Da er platedørk å foretrekke. Cadet 310 med platedørk, er vel godkjent for 50% mer motoreffekt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Se etter en Zodiac 3.10 rib. Veier lite og mer stødig. Det er bra krefter i en 9,9 hk. Jeg kjøpte ny i høst med styrekonsoll, 15 hk elstart. Det går så det griner. MEN den er tung i hekken. Merker ikke planingsterskel, men ved å slippe opp gassen fra planing til stopp, da kommer vann inn. Men vi valgte Suzumar.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Eg har zodiac 310 activ V med 9,9 (15) yamaha. Har hatt den i 3-4 sesonger og er veldig fornøyd med den. Det som er viktig med denne er at bunnen skal ha høyere trykk enn sidepongtongene. Det er to uttak på pumpen som følger med, dette er det mange som ikke er klar over. For dersom en har for lite luft vil bunnen bevege seg noe i høg fart. Det er klart att glassfiberbunn gir bedre stabilitet, men mer vekt og dyrere, holdbarheten på innfesting av bunn kan også vere et ulempe på disse med fast bunn. Activ V er dessuten liten når den er pakket sammen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Gummibåten skal henge i daviter, så jeg har lyst på lav vekt på båten. Det var derfor jeg begynte å kikke på fastroller med activ - skroget.

 

Til KDB eller andre som har kan båten:

Klarer jeg å dra denne båten opp i plan med en 9,9 hk 4t, når vi er 2 voksne og 2 barn med handleposer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...