Jump to content

Re: Gygre-havn tar form!


Batdilla

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

En liten oppfølging. Patenten fungerer fint!

Denne delen av brygga er bortimot ferdigBilde

 

Her er mellomstykket mellom de to bryggene med trapp ned fra kaia:Bilde

 

Gygra sin plass blir forhåpentlig ferdig i pinsa:Bilde

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

:sailing:

Henter opp tråden og legger litt nytt til.

Gygre-havna ser nå bra ut og det ble et greit sted for å få jobbe med diverse ombord. Chiefen har strijobbet i flere uker i sommer med utskifting og nyinstallering av utstyr. Bilde

Nytt av året:

Targabøyle, redningsflåte, ny kartplotter, radar, sonar/ekkolodd, VHF, autopilot, hydraulisk styring, nytt instrumentbord og betjeningsspak, ny Eberspa¨cher.

Slik så førerplassen ut:

Bilde

 

Nå ser det slik ut:Bilde

Får dessverre ikke helt dreisen på å legge bilder hit, de blir uklare etter rezise.

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Må si det er et imponerende bryggearangement du har fått til. Og for et pent arbeid! Legger ved to bilder jeg tok i Bøfjorden på Nordmøre tidligere i sommer, ikke like elegant arangement, men det virket, - selv med nærmere 2 meter forskjell på flo og fjære. Bildene er tatt på flo. Ved fjære sklir bryggen ved båten ned langs jernpælene.

 

Bilde

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H!

Dette var artig å se - nesten samme patenten! Må legge inn at jeg  ikke har vært alene om denne jobben, svoger Edm. har vært primus motor, og konstruktør.

Hvordan får du så klare fine bilder på bare 50 K ? Jeg reziser i XnView til ca 700 p i bredden for å komme under 50 K , og da blir skarpheten veldig redusert?

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

I tillegg til å resize, lønner det seg å komprimere. Jpg-formatet er et bildeformat hvor datamengden reduseres betraktelig i forhold til et fullformat som f.eks tif. Graden av komprimering kan også bestemmes. I Adobe Photoshop kan du bruke Save-for-Web funksjonen for å styre dette. Bildekvaliteten ivaretas overraskende godt selv ved ganske hard komprimering. I XnView vet jeg ikke hvordan dette gjøres dessverre.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Gjør det samme som deg i XnView, men får ikke problemer med at det blir uskarpt  :confused:    Reduserer bredden til 700 - 800 pix, men kommer ikke ned til 50 kb før jeg har komprimert bildet. Dette gjøres (så vidt jeg husker i farten) under 'options' når du trykker på lagre-knappen i programmet.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H!

Hvordan får du så klare fine bilder på bare 50 K ? Jeg reziser i XnView til ca 700 p i bredden for å komme under 50 K , og da blir skarpheten veldig redusert?

Hei igjen

 

Nå har jeg ikke testet ut XnView, og selv bruker jeg PaintShopPro. Men jeg har sjekket litt ut et annet gratisprogram som mange bruker, nemlig IrfanView. Og det er meget bra, allsidig og ikke vanskelig å bruke.

 

La meg ta et raskt eksempel. Det ene bildet av båten ved bryggen er originalt et jpg bilde på 2164kB og 2272x1704 pixels. Det ønsker jeg å redusere til under 50kB og 700x525 pixels.

 

Jeg går da inn i "File - open" i IrfanView og henter bildet. Så går jeg inn på "Image" og velger "Resize/Resample" i pulldown-menyen.

 

Bilde

 

I boksen som da kommer opp fyller jeg inn/avmerker som i bildet under og klikker "OK"

 

Bilde

 

 

Dermed er bildet krympet og klart for lagring. Gå derfor inn på "File" og velg "Save As", se bildet under.

 

Bilde

 

 

Du får da opp et bilde lignende det under, hvor du velger filnavn og filtype. Og siden det er et foto blir filtypen jpg.

 

Bilde

 

 

Dersom boksen nederst merket "Show Option Dialog Box" ikke er krysset av, gjør du det nå. Da får du opp boksen øverst til høyre av bildet mitt der du kan velge kompressjonsgraden, større tall, større (og bedre) fil og omvendt. For foto på denne størrelsen er en kompressjon rundt 50 riktig for å få bra kvalitet på rundt 50kB.

 

Så er det bare å klikke på "Lagre/Save" og du skulle i dette tilfelle med kompressjon på 45 ha et 700x525 pix. bilde på 50kB!!

 

Og her er resultatet!

 

Bilde

 

Og programmet for å gjøre dette henter du gratis hos IRFANVIEW på adressen:

 

http://www.irfanview.com

 

Lars H.

 

Og PS!

Programmet kan myyye mer enn bare å resize bilder, farekorrigerin er bare et stikkord!

 

:confused: Uhhh! Skrivefeil kan nok være fargelig , nei, jeg mener farlig! Eller var det helt ufarlig det var?  :smiley: :smiley:

Jeg håper imidlertid at denne innføringen i IrfanView kan være til nytte for noen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Takk for grundig info, Lars H!

Går av nett for et par uker i dag, men skal teste ut din oppskrift når jeg kommer hjem.

Som alltid er det hjelp å finne her på Baatplassen!

Ha en fin ettersommer med Trudelutt og Trude og den firbente matrosen!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:cheers:

Litt testing her. Skal prøve min gamle oppskrift på resize mot Lars H sin i Irfanview.

Håper det lykkes nå da!

Bilde

 

Og så var det Irfanview da?Bilde

 

Noe sier meg at dette ble samme bildet, altså via Xnview begge to ?

Bilder er vanskelig!!!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

:cheers: Noe sier meg at dette ble samme bildet, altså via Xnview begge to ? Bilder er vanskelig!!!

Neida, det er ikke vanskelig.  :smiley: Har jeg forstått deg rett skulle det ene være fra Xnview og det andre fra Irfanview (eller omvendt). Men du ha i så tilfelle lagret det siste oppå det første. De har jo samme navn, juli04_042.jpg  :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En blir litt tunglært med alderen forstår seg!

Er det et fellestrekk for oss "voksne" Saga eiere mon tro?  :sad:  :lol:  :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...