Jump to content

Pumpe opp oljetrykk før start.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Finnes det et system som kan pumpe opp oljetrykk før start,feks.en elektrisk pumpe som kunne startes,til trykket var oppe,dette vil spare motoren for slitasje.Jeg vet det finnes på større motorer,men har ikke hørt om det på de motorene det her er snakk om.(lystbåter) Det jeg har hørt er at en kaldstart på bil tilsvarer 50mils slitasje,hvis det stemmer,er det vel en del å hente her. :confused:

Link to post
Share on other sites

På bensinmotorer benytter man en sk. preluber til å kjøre opp oljetrykk før start. Mye brukt i racingsammenheng. Man napper ut fordeleren og setter inn en elektrisk preluber og kjører oljepumpa. På diesler blir det vel værre?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

På amerikanske v8 motorer.Vis dem har stått lenge,eller er ny overhalte.Tar du ut fordeleren,setter inn en def fordeler med en påsveist mutter på toppen,der rotoren skel sitte.Så på med batteri drill,kjør opp oljetrykk.dette er viktig på dissse motorer,pga at kammen kan sette seg og ryke.

Link to post
Share on other sites

Mange motorer har egen stoppknapp. Ved å holde den inne samtidig som starter kjøres så får man opp litt oljetrykk og knappen kan slippes. Dette er beskrevet i manualen for endel motorer og skal gjøres når motoren har stått i ro i lengre tid. Å gjøre dette ved hver kaldstart er vel å dra det litt langt.... eller? La motoren få starte på turtall litt over tomgang (iflg. manualen) og ikke rusing opp i de høyere turtall. Dette hjelper godt på for å forlenge levetiden.

Link to post
Share on other sites

Prob med dette vis motoren har stått lenge.Er det er ikke olje runt imotoren lagrer etc.Ved og kjøre opp trykk med fordeleren kjører du ikke motoren runt,kun olje. Dette blir jo litt voldsomt etter en ukes stopp,og tror ikke det trengs.Men har du overhalt,eller lagret lenge er det veldig smart.

Link to post
Share on other sites

De fleste motorer i fritidsbåter står seg ihjel fremfor å gå seg ihjel :wink:

Ellers er motorene konstruert for å tåle å bli startet når de er kalde. Viktig å ha rktig olje for årstiden. men det går kaldt nedover ryggen min når jeg f.eks. ser på youtube de som ruser de opp noe grusomt etter å ha gått i kun noen få sekunder....

 

Det får bli mitt hjertesukk som avskiltet dieselmekaniker.... :lol:

Link to post
Share on other sites

:smash: Synes dette temaet begynner å nærme seg hysteri. De færreste har betenkeligheter med å starte bilen daglig hele vinteren i mange minusgrader. Hvorfor da gjøre et stort nummer av å starte en båtmotor kald en sjelden gang, en motor som sjøen atpåtil sørger for å holde nesten varm(i forhold) :smash:
Link to post
Share on other sites

Var ombord i en båt med en tungbygd Wicmann 3syl.ca. 300 hk. der var det handpumpe til å pumpe opp trykk før start,det samme har Alfa (dansk)også tungbygd.Så for meg en el. pumpe som tar olje fra bunnpanne og videre inn på trykksiden før filter,som fikk opp trykket på hele systemet.Det trodde jeg måtte la seg gjøre (med noen ventiler)det problemet løser spesialistene på BP. :discuss:

Link to post
Share on other sites

Som sagt helt vanlig med "primepumpe" (elektrisk eller manuell) for smøroljen på skipsmotorer etc, disse går kontinuerlig når motor står eller kjøres en hvis tid før start, dette nettopp for å få fordelt oljefilm utover lagerflater mm, her er det nokså viktig med denne "pre-luben" da det i en slik motor er store lagerflater og store vekter ute å går. Ville selvfølgelig vært en fordel på små-motorene også, og lar seg "mekke" til om en ønsker det. Hva angår levetiden til privat bruk både i båt og bil med beskjedent timetall kontra det man oppnår på skipsmaskineri som går kontinuerlig, tror jeg heller det har "lite" for seg da det nok ofte er andre ting som "bryter" ned levetiden på disse motorene ofte før timetallet er nådd, til dømes bilmotoren, så overlever vel denne svært ofte levetiden på bilen, men blir skrotet ilag med den alikavel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...