Jump to content

Varmeapparat i Askeladden 535 Bowrider


Nils1

Recommended Posts

Kaldt på sjøen om dagene - eller så er det meg som er begynt å bli frostig :smiley:

Kom plutselig på at det må da kunne monteres varme i en slik båt og ?

Blir jo å varme opp under kalesjen da - men det ville jo vært vesentlig bedre enn valne fingre etter å ha stått forut og fisket i vinter været.

 

Og vestlands somre for den sakens skyld.

 

Så er da spørsmålet - hva egner seg ?

Har sjekket litt hva som finnes ( tror jeg ) - og ser at wallas har både parafin og diesel varmere til nesten samme pris-

Wallas 1800 for parafin -

Wallas 30D for diesel -

Har hatt parafinvarmer i en snekke tidligere og var vel fornøyd me det.

 

Noe som har prøvd / brukt / erfart de to nevnte modellene ?

Noe for og i mot hhv diesel og parafin ?

 

Plassmessig går de ca ut på det samme - tenker å montere i stuerom foran styrepos.

 

Takke på forhånd om noe kan dele sine tanker og erfaringer

 

mvh

Nils1 :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har du vurdert andre merker enn Wallas? Det negative med wallas (radiatortypen) er at den bruker luften fra rommet den skal varme i, noe som skaper fuktig og klam luft. Monterer du for eksempel Eberspecher eller webasto som er basert på nyere teknologi suger de tørr luft fra utsiden. Wallas er etter min mening et 3 valg.

 

Når det gjelder brennstoff har du 3 alternativer. Bensin, diesel eller lampeolje (parafin), eller kombinasjon diesel/lampeolje. De fleste merker kan kombinere. Jeg bruker selv kun lampeolje i min båt og er fornøyd med det. Fordelen er at den er dryg og rimelig i innkjøp. Vurderer du f.eks bensin kan varmeren din bruke utav bensintanken din og du slipper en egen forbrukstank. Har hørt at dieselen kan sote litt dersom du bruker for lite guffe på varmeren, men det har jeg sålangt ikke erfart som et problem.

 

Når det gjelder uttak/dyser for varme i båten er det et must å ha det opp mot vindskjermen. Uttak over dørken er også komfortabelt. Videre kan det være greit med flere uttak for god spredning av varmen . Går du for en 2 kw varmer kan du uten problem montere 3 uttak uten for mye effekttap. Har du det godt og varmt ombord er det lettere å få med seg passasjerer....

 

Anbefaler deg å kikke litt rundt på båtbutikkene. Kan hende det dukker opp et godt tilbud.

 

mvh Jimmy

Link to post
Share on other sites

Mener wallasen for parafin iallfall henter luft via ett ytterrør som ligger utenpå eksosrøret, tar jeg ikke feil er det likt for dieselvarianten, varmeapparat for bensin kjenner jeg ikke til, er det noen som forhandler det her til lands? Høres egentlig litt skummelt ut med tanke på bensindampen som kan skape eksplosjon...

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på det samme til min Buster, har i dag brukt en billig løsning med gass ovn, men jag hadde følt det langt tryggere med en løsning som brukte lampeolje eller tilsvarende.

Det jeg syns er viktig, er at den er lettvint å bruke, er sikker, får fuktigheten og avgasser ut av båten, og så bør den ikke ta noe stor plass. Til sist bør den være enkel å montere.

Dobbelt kinderegg med andre ord :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...