Jump to content

Volvo D-4 1000 timers driftstid? Hvor mange timer har din D-motor?


SeaRaymond

Recommended Posts

Er i ferd med å gjennomføre en handel med på båt og d-4 motor, ubrukt 2006 modell. Nå har jeg plutselig fått for meg dette skandalesenarioet at motorene er oppgitt med useful/life 1000 hours/10 years. Og at de ikke har løse foringer!

 

Jeg har hittil lagt med ca 150 timer i sesongen med mine mercruiser bensinmotorer, og nå når jeg går over på diesel såg jeg for meg og kunne utvide driftstimene i sesongen til nær det dobble grunnet bedre drivstofføkonomi og større båt, og ser da for meg å kunne "bruke" opp en slik motor før "garantien" i det hele tatt har utløpt. Hvis dette er tilfelle føles det skandaløst og useriøst av en fabrikant som Volvo og operere med slike tall på sine produkter, og lurer rett og slett på hvordan andre D-4 og D-6 eiere har det med tanke på timetall og problemer (tror vi ser bort fra de med totalhavarier grunnet det velkjente problemet som omtalt i en annen tråd her i denne omgang) Og retter tankene mer mot de som nærmer seg 1000 timers grensen, og hvem som har flest timer på sin blokk. Skifte blokk m.m hvert 3-5 år ser ikke jeg for meg som aktuellt iallfall :smash::puke:

Link to post
Share on other sites

1000 timer må da være latterlig lite.. en bilmotor klarer vel noe sånn ca 5000 timer og 300000 km uten nevneverdige problemer.. hvis motorfabrikantene til båt er så utrolig mye dårligere til å lage holdbare ting , ville jeg valgt et merke som har forhåpninger om at hundretusnerkroners klumpen holder betydelig lengre enn 1000 t.

 

på 20-40 tallet var vel bilmotorene overhalbare etter 1000 timer. trodde faktisk at marinemotorfabrikantene hadde fått med seg noe av utviklingen som har skjedd de siste 100 år...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg plutselig fått for meg dette skandalesenarioet at motorene er oppgitt med useful/life 1000 hours/10 years. Og at de ikke har løse foringer!

 

Står det virkelig 1000 timer i VP's manual?????????????

Så en D6 til slags på Finn.no med over 5000 timer, den hadde stått i en Taxi båt om jeg ikke husker feil.

Videre så var det en her på forumet som fikk satt inn ny foring på en sylinder av sylinderservice.

 

Motorene kan nok overhales av et skikkelig motorverksted, og da snakker jeg ikke om vanlig VP verksted :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

fant ingenting om det i volvos manual, men står på "motorskiltet" på topp av motor, ved nærmere titt i boka står det service/vedlikeholdspunkter ved hver 1200,- og 1500,- timer så vet ikke hvorfor de har satt dette tallet så lavt, eller hvorfor enn i det hele tatt setter slike tall om "levetid"

 

Så det du sier er at motoren har løse foringer?? Det er jo isåfall en lettelse og pluss :seeya::yesnod:

Link to post
Share on other sites

:smash: Ja EU-direktiv, der har du det, sikkert noe slikt :crazy: Ja skjønner jo etter att det har fått sunket inn litt at dette ikke kan være tilfelle, men noe slikt burde aldri vært montert på motoren (men det er vel ett krav...?) forvirrende, talentløst og til å :puke: av :lol:
Link to post
Share on other sites

Om de hadde ført opp 5000 timer/30 år så hadde de vel fått et renn av reklamasjoner over at produktet ikke holdt hva det lovet etter noen år! Så da påfører de heller det minimum som loven krever, og påtar seg ikke mer ansvar enn absolutt nødvendig for i det hele tatt å kunne selge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ja det er vel det at di tar høyde for mindre ansvar men hvis det er en og annen som får ras på motor etter 1000t burde di dekke rep di fleste holder vel gaanske mye lenger

eller går motor til h...te på 1000 t burde vedkomne kansje titte litt på servicene sine og gi f i og legge flatt jern ut fra brygga med lunka/kald motor???

Link to post
Share on other sites

Om de hadde ført opp 5000 timer/30 år så hadde de vel fått et renn av reklamasjoner over at produktet ikke holdt hva det lovet etter noen år! Så da påfører de heller det minimum som loven krever, og påtar seg ikke mer ansvar enn absolutt nødvendig for i det hele tatt å kunne selge...

 

Tror det fantastiske CE merking greiene sier 700 timer/10 år.

 

Det vil vel da si. At om en greier å produsere ett rakleværk av en motor som holder i 700 timer og overholder dagens støy og utslipskrav. så kan en få motoren CE godkjent.

 

Men å innføre til EU/EØS område, en båt (ikke EU produsert)med brukt motor som er mer enn 10 år eller har gått mer enn 700 timer. Nei det går ikke for da er livsløpet til motor i henhold til CE merking over.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg bladde faktisk gjennom dette for ikke lenge siden Mariell når jeg lette etter noe annet. Jeg tror faktisk jeg så 350 timer for utenbordsmotor og 460 timer for innenbordsmotor. Jeg ble ganske overrasket og tenkte det kanskje er best å satse på utenbordsmotor, for disse er i alle fall enkle å skifte. :smiley:

Kanskje det sier noe om hvor lavt listen egentlig ligger som et minimumskrav i disse normene?

Link to post
Share on other sites

Er rimelig sikker på at det var 700 timer på innenbord diesel for ett par år siden.

 

Mulig de har lempet litt på krava siden det. Var kanskje litt for strenge!!!!!!!!!!!!!

 

CE merke = Ett kvalitetsstempel?? :lol::lol::lol::lol::cryin::cryin:

 

CE merke = Ett proteksjonisme stempel??: :yesnod::yesnod::yesnod::puke::puke:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei,

nå er vel ikke, som jeg har forstått dette, samsvarserklæring og CE-merking noe kvalitetsstempel, men heller en, som beskrevet i samsvarserklæringen, erklæring på at et produkt er produsert etter gjeldende godkjente normer/krav. Disse normene/kravene er ikke nødvendigvis av de beste som finnes, men kanske minimum av det som er godkjente.

 

Hilsen

Carmencita.

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser på skiltet så står det "in any nonrecreational vessel". Dette refererer altså til bruk i yrkesfartøy. Alle motorfabrikanter kan om du spør de opplyse at de har følgende motortyper: Plessure - Light duty - Duty og Heavy duty. Dette er for å skille mellom hvilke motorer som egner seg til vilket bruk. Yanmar f. eks. har dette og selger ikke de samme motorene til yrkesbruk som til fritid. SabbIveco bruker samme grunnstamme med forskjellig effektuttak og rater de etter disse normene. Det er så enkelt at om man tar ut 100 hk av samme grunnkonstruksjon som man ved ett annet tilfelle tar ut 250 hk av, så vi levetiden bli forskjellig. Spørsmålet er da hva du har behov for. Lang levetid og mye hestekrefter er lik tung motor med masse volum.

 

Rett meg om det er noen feil her, men i hovedtrekk så er det slik.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser på skiltet så står det "in any nonrecreational vessel". Dette refererer altså til bruk i yrkesfartøy.

Det som det står på skiltet er jo at det er forbudt å installere motoren i et yrkesfartøy.

Motoren er kategorisert som en motor for fritidsbruk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke sett eller lest noen useful tag noe sted. Antar da at den er completely useless :cool:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her er flere på villspor!

I all anstendighetens navn, er ikke denne motoren tiltenkt en livslengde på bare 1000 timer/10 år!!! :eek:

Motoren til tross for sine problemer vil nok vare like lenge som hvilken som helst annen motor, under ellers like driftsforhold.

Teknisk sett er det tåpelig å tro at den er konstruert med dette for øye!!

 

40 CFR part 94 er en del av en større innfløkt og etter mitt sjønn en komplisert og omfangsrik normsetting for div. motorer i en gitt klasse.

 

Denne normsettingen omfatter produktets miljøforurensing under normalt bruk herunder produktets evne til å beholde eller innestå for disse kravene etter en viss tids bruk/alder. Det har mer med andre kriterier/krav en det som mange her oppfatter som slitestyrke eller varighet på driftstiden en kan forvente.

Lovverket her er basert etter det jeg kan se på code of federal regulation (CFR) og har muligens sitt opphav fra statene.

Dere kan lese mer om 40 CFR Part 94 på denne linken eller google den fram ved å tilføye "useful life".

Her er ett av flere treff;

 

http://www.scribd.com/doc/1830828/Environm...r28fe03?page=28

Link to post
Share on other sites

Hallo godt folk!

 

Jeg har sett på båtplassen den siste tiden og synest det mye fornuftig som blir sagt/tatt opp i dette forum. Har nå registrert meg og håper på hyggelige dialoger i fremtiden.

 

Hadde lyst til å si noe om dette innlegget.

 

For at en motorprodusent skal kunne forhandle sine produkter i USA, så må installasjonen være typegodkjent gjennom US EPA, United States Environmental Pollution Agency. Motorprodusenten må dokumentere alle testdata før en godkjenning finner sted.Her kommer det inn at en må oppgi ett minimum av spesifikasjoner på en label som skal følge motoren. Nox / slagvolum / typebetegnelse / prod.år osv. Her skal også useful/life informasjon noteres. 1000timer er det minste som en kan skrive på denne label. Dette skal garantere at det ikke er forandringer på forurensende utslipp til atmosfære innenfor 1000h uten at det utføres forbedrende vedlikehold på motoren.

 

Takker for meg for denne gang.

 

Mvh

mask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...