LykkelitenIV Startet 8.Januar.2009 Del på Facebook Startet 8.Januar.2009 Hei ! Har kost meg med siste utgave av Båtmagasinet et par dager nå. En meget interessant test av drev vs. aksling på to Viksund 340 St. Cruz. Artikkelen tar opp differanser på kostnader, vedlikehold, støy, forbruk og fart med de to fremdrifts alternativene. Artikkelen konkluderer med at den med aksling vinner på kostnad og vedlikehold, men den med drev vinner på støy, forbruk og fart. Oppsummert: - Motor med drev blir ca 100.000,- dyrere i innkjøp (stemmer ikke i forhold til prislisten til Viksund) - Vedlikehold ca 4000,- dyrere med drev (stemmer ikke dersom man klarer å bytte olje og belg selv) - Støy redusert med 3-7 dB med drev (avhengig av turtall). - Forbruk redusert fra 2,5 til 2,2 l/nm - Fart økt fra ca 26 til ca 29 knop. For min del (jeg har aksling i dag), så er det interessant at støyen kan omtrent halvveres (ca 6 dB lavere på marsj) dersom jeg ville valgt drev. Der er jo en del ulike synspunkter på om det ene er bedre enn det andre her i dette forumet, men her det altså en rimelig bra test på hele 6 sider i siste utgave av bladet. Dette er ment til informasjon, og ikke for å starte diskusjonen på nytt Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
hifo Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 For min del (jeg har aksling i dag), så er det interessant at støyen kan omtrent halvveres (ca 6 dB lavere på marsj) dersom jeg ville valgt drev. tror ikke den totale støyen på førerplass blir halvert.. men heller ene og alene transmisjonsstøyen blir halvert.. men det hjelper nok det også... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fru Jacobsen Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Drev vs. aksling blir jo en litt merkelig diskusjon egentlig, i grunnen rart at dette engasjerer så mange da det jo er veldig få båter man kan få begge løsninger. Selv har jeg en 20 år gammel Princess, og her er jo aksler suverent. I en Scand 29 f.eks. som jo er folkebåt nummer 1 er jo drev utelukket. Men i andre båter derimot hvor motoren(e) kan sitte helt akterut, og hvor aktercabin og jollegarasjer etc. ikke er i veien, er sikkert drev supert. Så konklusjonen må vel ofte bli at du finner en båt som du faller for, og familien godtar og at det da er innredningsløsninger og type båt som avgjør hvilket framdriftssystem båten har. Min erfaring er gjerne at båter med drev og litt lengde blir veldig lette på baugen under manøvrering i sidevind, mens andre sikker synes dette fungerer helt greit. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hydrox Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 For min del (jeg har aksling i dag), så er det interessant at støyen kan omtrent halvveres (ca 6 dB lavere på marsj) dersom jeg ville valgt drev. Trodde definisjonen på db var at en db økning faktisk er dobling i lydstyrken. Mener jeg lærte noe slikt en gang og hvis det stemmer så støyer jo aksling 6 ganger mer enn drev.... Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Var ein interesant artikkel om Drev kontra Aksling Det var større forskjeller i Drifstofføkonomi enn eg trudde på den typen båt. Har hatt begge deler, og det eg har satt høyest pris på med drev er redusert Støy. Med aksling har eg satt pris på det enklere vedlikeholdet og hatt en større trygghetsfølelse for systemet. Manureringsmessig er det forskjeller, men de største kommer ann på rormann og båttype. ( Hydrflex) dB Desibel dB Desibel (eller dB)-skalaen brukes over hele verden til å måle lydnivået. Skalaen brukes til å bestemme hvor høy intensiteten i lydtrykket er i alle de frekvenser som det menneskelige øret kan oppfatte. Samtidig kompenserer skalaen for at vi ikke kan høre alle frekvenser like høyt. Normalt kan vi best høre mellomtonenivået – det er i dette nivået de fleste snakker. Desibelskalaen er bygget opp logaritmisk. Det betyr at hver gang lydenergien (lydeffekten) blir fordoblet, øker dB-indeksen med 3. En fordobling av lydtrykket tilsvarer 6 dB. Skalaen er bygget opp på denne måten fordi det menneskelige øret oppfatter lyden som logaritmen til lydtrykket og ikke som selve lydtrykket. Dog oppfatter det menneskelige øret ikke nødvendigvis økninger på 3 eller 6 dB som en fordobling av lydstyrken. Ofte skal det mer til – opp til 10 dB, før vi oppfatter lyden som dobbelt så høy. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Brigg Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 For min del (jeg har aksling i dag), så er det interessant at støyen kan omtrent halvveres (ca 6 dB lavere på marsj) dersom jeg ville valgt drev. Men hvordan oppleves støyen ombord hos deg? Er den helt uproblematisk, er den sjenerende, eller burde du brukt hørselvern? Og har du vært ombord i en tilsvarende båt med drev slik at du kan sammenligne med alternativet? Forøvrig en interessant test du refererer til. Tror jeg må kjøpe dette bladet. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mulligan Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Leste for en stund siden om noen som prøvde å puste liv i Vindønavnet. 32' plastskrog og mahogny overbygg. Cabincruiser. Motoren, en D-6, var montert i ei kasse som var limt fast til båten med Sikaflex. Sikaflex er en ypperlig demping av lyd og vibrasjon. Resultatet var vist oppsiktsvekkende. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Jeg har en Viksund 340 med aksling, og valgte det bevisst. Spørsmålet om aksling gir mer lyd fra seg enn drev synes jeg egentlig er ganske uinteressant, for støynivået i denne båten ligger i alle fall langt under det iallfall vi opplever som problem eller ubehag. Det er en meget behagelig båt å ferdes i og med. Når det gjelder finmanøvrering i havn kan nok drev vise seg å ha en liten fordel. Er det stille vær er det ikke noe problem i alle fall, og blåser det en del er det såpass vindfang (iallfall i flybridge-varianten) at en hekkthruster vil være å foretrekke. Og akkurat det angrer jeg på at vi ikke fikk montert med en gang. Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Oteren Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Et punkt som har betydning for vedlikeholdskostnadene drev vs aksling, er forventet levetid. Dette kan jeg ikke se er nevnt i reportasjen i Båtmagasinet. Selvfølgelig med forbehold om mine lesekunnskaper..... Drev har sannsynligvis kortere levetid enn aksling, dvs driftskostnadene blir (enda) høyere for drevløsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Hei, 3dB er hørbar forskjell i lydnivå, men du vil bare merke forskjellen på 3dB dersom du kan sammenligne lyder mot hverandre. 7dB er vesentelig. Hørbar lyd er 3dB Visking er ca 30dB Tale ca 60 dB (vet ikke om der er gjelder bergensere eller østlendinger...) Hvor plagsom lyden er kommer også an på hvile frekvenser den består av, og hva som er hørebar forskjell varierer også med ørene som hører.... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
nimbuster Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Til ter-av: Det er da vel en smal sak å ettermontere hekkthruster? Du vet, hvis båten vil ha da skal den få det...og det uten å spørre hva det koster. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Ja, tanken har slått meg ja - :lol: Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Schierna Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Ettermonterte hekktrøster på min båt i høst, kost ca.21.000,- inkl. mva.ferdig montert inkl. fjernkontroll og radiokort til ankervinsj, reisevei ca. 50 km hver vei. Med andre ord alt på samme fjernkontroll. ( alt av og fra Engbo) Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Trodde definisjonen på db var at en db økning faktisk er dobling i lydstyrken. Mener jeg lærte noe slikt en gang og hvis det stemmer så støyer jo aksling 6 ganger mer enn drev.... 3 db betyr dobling av lydstyrke. 10 db = 10 dobling av lydstyrke. Det betyr at 6 db er en 4 dobling av lydstyrke ( lydstyrke x 2 (3db) x 2 (3 nye db)) /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Håskjer Svart 8.Januar.2009 Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 To av mine foregående båter har hatt Volvo Penta AQ Drev. Min nåværende båt har dobbelinstallasjon med strake akslinger. Det er vel mer tilfeldigheter (tilgjengelighet på kjøpstidspunktet) som gjør at jeg nå har aksling og ikke drev. I mars 2008 prøvekjørte jeg samme båt, men utrustet med AQ Drev. Det er merkbar forskjell mellom disse båtene. Min båt med strake akslinger ligger tyngre i sjøen under gange og har mindre vinkel mot sjøflaten. Den er retningsstabil i alle fartsområder og er ikke i nevneverdig grad avhengig av trimplan. Planingsterskelen er heller ikke særlig fremtredende. Python-Drive sammen med myke motorlabber gjør at støynivået i båten ikke er merkbart høyere enn i tilsvarende båt med drev. Store tuneller, som gir liten vinkel på akslingene, og god klaring til propellene gjør nok også sitt. Drev utgaven opplevde jeg, på tross av sine 11 tonn, som langt mer sportsligere. Den går "høyere i sjøen", og er derfor også mer avhengig av trimming i vind og skvalpesjø. En av de store fortrinnene med drev-utgaven er en langt ryddigere motorinstallasjon, og vesentlig mer stueplass under dekk. Det er et par sider ved akslingbåten som jeg setter stor pris på: Båten kan gå svært sakte uten at jeg må koble til og fra som på drevbåtene. Jeg kan dessuten Jeg legge til og fra bryggen stille og silkemykt, nærmest uten at passasjerene merker når propellen blir satt i drift. Jeg kan også gå sideveis på en silkemyk måte. Når båten ligger på tomgang høres bare summingen fra motorene, og ikke "boblingen og buldringen" fra drevene. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Hørbar lyd er 3dBVisking er ca 30dB Tale ca 60 dB (vet ikke om der er gjelder bergensere eller østlendinger...) Normal tale er rundt 60 dB, bergensere ligger rundt 90 dB og Austevollinger ligger normalt melom 100 og 120 dB.. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Fant denne om akustikk og lydnivå... Glava: Kurs i akustikk Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
o.b.lix Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Var det ingen andre enn meg som reagerte på at drev-båten i testen var 200 kg lettere enn den andre når akslingløsningen egentlig er 100 kg lettare løsning - dvs at akslingbåten var 300 kg for "tung" til en reell sammenligning??? Sitér dette innlegget Link to post
Havbein Svart 27.Mai.2009 Del på Facebook Svart 27.Mai.2009 Har lest denne testen i etterkant og studert bildene. Aksel båten ser ut til å være en del eldre med diverse løsøre i motorrom. Kan dette være forklaring på hvorfor den er tyngre?. I tillegg ser det ut til at den ikke har tunnelforlenger, men det kan være at jeg tar feil (vanskelig å se ut fra bildene). Propellvalg er viktig og vanskeligere med aksling (mange typer og størrelser) men er viktig for optimal fart og forbruk. Her har Viksund levert flere typer med litt varierende resultater. Testen burde tatt med hvilken type propell som var brukt, årsmodell/alder på båtene og eventuelle mangler (tunnelforlenger). Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.Mai.2009 Del på Facebook Svart 28.Mai.2009 Resultatene er jo ikke akkurat overraskende. Det med innkjøp må jo være feil. Stort sett så koster de det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.