kokken Startet 8.Januar.2009 Del på Facebook Startet 8.Januar.2009 Hei båtfolk Lurer på om det er noen der ute med positive/negative ting å si om denne motoren.. Yanmar 4jh3 hte 96 hk... har kjøpt en båt med denne motoren og vil vite andres erfaring min motor har ca 1100 timer.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Hei! Kokken Jeg har 4jh3 tbe 72 hk, som har gått ca 1400 timer. Hentet seilbåt på Corfu i høst, og seilte den hjem eller mer eksakt gikk stort sett for motor. For lite vind og for mye vind!! samt krav til hastighet. Motoren ble på turen brukt ca 400 timer. Oppstart perfekt, drift perfekt, lekkasjer null, gasspådrag perfekt, forbruk lavt. Hadde et snittforbruk på 0,5 ltr pr nautisk mil. Mye motorseiling. Den brukte litt olje på turen, men det kommer nok av at motoren gikk med veldig lav belastning på grunn av motorseiling. Turtallet lå gjevnt på 2800. I 1986, kjøpte jeg ny yanmar dieselmotor som het 4jh dte. Dette var en motor på 1,6 liter slagvolum med 77 akselHK. Veldig forbauset da 4jh3 tbe fra 2005 ser helt lik ut!! Ser at slagvolumet er øket til 2 ltr, og toppturtallet med 200 omdreininger. Motoren fra 1986 er nå på 3. eier og gått ca 3500 timer tror jeg, og still going strong! Var nede i båten i går, og startet den. Den startet momentant etter ca 3 måneders hvile. Lite røyk og gjevn gange. Ser veldig lyst på framtiden med denne motoren ut fra min erfaring med yanmar. På den gamle motoren, hadde jeg kun en feil på 10 år. Det var eksosblandebendet som begynte å lekke. Dette ble lett fikset hos en sveiser, da det kun var lekkasje i sveisefugen i underkant. Får motoren rett stell og vedlikehold, samt at den blir brukt riktig, vil den holde veldig lenge. Husk på at yanmar motorer med turbo og ladeluftkjøler ikke liker å gå lenge på tomgang. Jeg har i alle år praktisert å ikke starte motoren før jeg slipper fortøyningene. Har holdt lav fart til motoren har blitt driftsvarm, før jeg har gitt på til marsfart. Har jeg dorget, har jeg alltid gått med høyt turtall en stund for å brenne ren motoren for sot. Har også alltid slakket av en stund før jeg har kommet til land, slik at den har fått kjøle seg ned før den blir stoppet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.