Jump to content

Kjøp av båtplass på flytebrygge


Pelle Parafin

Recommended Posts

Her hos oss har et privatfirma bygget et leilighetkompleks,hvor det er lagt ut flytebrygger (3stk som stikker 50-60 m.ut fra kaien hvor leilighetene ligger, i et forholdsvis trangt sund)dette er det søkt om, og godkjendt.Båsene blir solgt for kr.150-160.000 pr stk.Hvis det var et depositum pluss årlig leige var det forståelig,men salg blir noe helt annet,dette kan umulig være en evigvarende avtale med kommunen. Spørsmål:hva og hvis kom.finner ut at de vil bruke havneområde til noe annet en gang,og bryggene må bort?Kjøperne eier båsen, men ikke plassen de ligger på.Derfor synes jeg at private skal få lov å drive salg på allemans eie, er litt i grenseland. Hvis dette anlegget blir forlangt fjernet en gang,må jo pengene være tapt for de som har kjøpt disse plassene?:confused:

Link to post
Share on other sites

Alle leilighetene er solgt på det åpne marked (selveiere)kaien blir vel da et felleseie, tilhørende beboerne.,.Båtplassene er også solgt på det åpne marked, en del av leilighetsinnehaverne har kjøpt båtplass,resten er solgt til "hvermannsen" (av utbyggerfirma, som forvalter bryggene)

Link to post
Share on other sites

(av utbyggerfirma, som forvalter bryggene)

 

Jo men da har vel utbygger rett til bruk av strandsonen, om den tilhører tomten ? Da har de sikkert en godkjent bruk av området utenfor. Jeg ville kontaktet dem for dukumentasjon for bruken før jeg kjøpte, kanskje !? Regner ikke med at kjøpet av plassen må tinglyses !

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vel så interessant å se hva avtalen med kommunen ifht. båtplassene går ut på. Ville bedt om en kopi av byggemappa i teknisk etat. Den er tilgjengelig for alle, gratis.

 

Interessan problemstilling som nok kommer til å bli stadig mer aktuell fremover ettersom stadig mer av både strandsone og plass på sjøen blir overført fra offentlig til privat eie. Og for egen del må jeg få lov å legge til, dessverre...

Link to post
Share on other sites

"Interessan problemstilling som nok kommer til å bli stadig mer aktuell fremover ettersom stadig mer av både strandsone og plass på sjøen blir overført fra offentlig til privat eie. Og for egen del må jeg få lov å legge til, dessverre... "

 

Eg er ikkje kjent med at det offentlege sel strandsona i særleg grad. Har du nokre døme på det?

 

Det er mykje som tyder på at det er omvendt. Med alle reguleringane så er det ikkje mykje att av eigedomsretten.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Om båtplassen blir tinglyst er vel alt på stell?

 

Det er bare en offentliggjøring av en avtale mellom parter. Alt kan være "helt ute av stell" uansett om det er tinglyst eller ei. Fordelen med en tinglysing er jo at en avtale ikke kan "forsvinne" helt uten videre.

Link to post
Share on other sites

[quote name='Pinkvin' Alt kan være "helt ute av stell" uansett om det er tinglyst eller ei. Fordelen med en tinglysing er jo at en avtale ikke kan "forsvinne" helt uten videre.

 

 

Er det virkelig mulig å få tinglyst skjøte på en båtplass som ligger 50m. fra land?Hvem er det itilfelle som er tidligere eier? :confused:

Link to post
Share on other sites

du blir ikke grunneier av å ha kjøpt en båtplass. Men du kan tinglyse avtalen du gjør med å kjøpe en plass i tilfelle det blir et eierskifte. Om ikke kjøpet/inskuddet er en eierandel i anlegget, da er det jo liten vits i tinglyse.

 

det er sikkert laget en leiekontrakt mellom kommunen og eier av anlegget.

Link to post
Share on other sites

Hvis anlegget er godkjennt av kommunen så er vel omstendighetene for bryggeanlegget også kjennt av kommunen. Vil kommunen bruke området og ha bryggen fjærnet så må vel faktisk kommunen kjøpe plassene i bryggeanlegget. Noe de helt sikkert kan gjøre under tvang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...