Jump to content

Lazy Jacks


Jonny

Recommended Posts


Jonny39: Hei*

 

Hva er egentlig Lazy Jacks for noe? Ser at det stadig skrives om det i "seilbåtverdenen" men jeg har det ikke helt klart for meg hva det egentlig er for noe.

 

Mvh Jonny  :santcheers:


 

Et system av tynne liner mellom mast og bom som sørger for at storseilet ikke sprer seg over hele dekket når det fires. Mest effektiv og enkelt å implementere dersom seilet er fullspilet. Idag ser man også ofte at lazyjacks blir kombinert med seiltrekk permanent festet til bommen. Da er det nesten bare to håndgrep til å ta storseilet ned: 1) løsne fallet, 2) lukke glidelåsen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei.

 

Skal montere lazy jacks på båten no. Tenkte eg skulle gjere det på ein enkel måte - bestille ferdige sett.

Må seie eg vart lettare sjokkert. Prisane på setta låg mellom 2500 - 3200 kroner!!! Desse setta består stort sett av tau, bøyler/ blokker til å feste i bom/ mast og popnagler. Mildt sagt heilt utruleg pris..

 

Benns selger ferdige sett for kr 595 i Sverige.   Dette verker til å vere ein meir realistisk pris.

Er det forresten nokon som veit om Benns blir solgt her i Norge, har ikkje funne noko på nettet.

 

http://www.benns.se/

 

Dersom dere klikker på tips i ruten oppe til høgre, finner dere ma lazy jacks.

Link to post
Share on other sites

Ja, der står det jo nøyaktig hvordan det gjøres.

Har selv en hjemmelaget variant med blokk i B1 istedetfor kryssholt på masten. Linene gjennom blokkene ved B1 er samlet til en line ved mastekraven. Denne linen har en løkke som hektes over et kryssholt når seilet skal ned. Under seilas går det bungeecord fra løkken til kryssholtet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

... hvis man er så lazy at man ikke gidder å lage dem selv - da skal man jammen få lov til å betale....

Heilt enig. Det straffer å vere lat!!

Det blir nok til å mekke noko sjølv, dersom eg ikkje bestiller settet frå Benns. Svenskane ser ut til å operere med "nesten" levelege prisar. :smiley: :smiley:

 

Re: Lazy Jack « Svar #3 idag 12:50 » Sitér i svaret Rediger

 

--------------------------------------------------------------------------------

Kan noen forklare en som knapt har sett sine bein i en seilbåt hva er Lazy Jack ?

Sjå på linken til Benns. Der ser du funksjonen til Lazy Jacks. Det er rett å slett eit hjelpemiddel til å ta ned storseilet på seilbåt på ein enklare måte.

Link to post
Share on other sites

Har hjemmelagde lazy jacks. I første runde monterte også jeg blokker der det er anvist 'A' - blokker- på den svenske tegningen. Disse sliter ALT for mye på storseilet. Har byttet ut til enkle løkker isteden (pålestikk). Blokk B hengte jeg opp i øvre salingshorn - det var hull i salingshornene som jeg tredde en line i og hengte blokkene i disse linene.

Det er strengt tatt ikke nødvendig med blokker her heller, en sjakkel f.eks som linen løper fritt i er nok.

 

Total kost for hjemmelagde: 50-60 m 6mm flaggline (vet ikke hva dette koster - har en mega-rull med dette i båten som ikke var dyr) + de to billigste sjaklene du finner (20.-/stk ?) + 10m 6mm shock cord som brukes fra løkken ved A og ned rundt bommen for å unngå uheldig belastning på salingshornene. Totalkost 100.- - 200.- NOK tenker jeg.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Kanskje et t tåpelig spørsmål, men hvordan funker egentlig dette med lazy jack? :yesnod:

 

Dersom lazy jackene skal strammes (hardt?) før man slipper ned seilet, vil da seilet ha plass til å folde seg "pent" fra side til side på bommen?

 

Dersom man har storseilfallet dratt til sittebrønnen, og ikke vil måtte gå fram til masta, bør man vel dra lazy jackene dit også, for de kan vel ikke være stramme når man seiler?

Link to post
Share on other sites

Dersom lazy jackene skal strammes (hardt?) før man slipper ned seilet, vil da seilet ha plass til å folde seg "pent" fra side til side på bommen?

Stort sett vil den det dersom den er satt opp riktig!

 

Dersom man har storseilfallet dratt til sittebrønnen, og ikke vil måtte gå fram til masta, bør man vel dra lazy jackene dit også, for de kan vel ikke være stramme når man seiler?

Det har du rett i at de ikke kan være stramme under seiling.  :yesnod: Stort sett så trenger man bare Lazy Jacks et stykke ned på bommen slik at den samler den tyngste delen av seilet, resten føyer seg selv etter eller man kan gi den et lat dytt på plass!

 

Om det blir like pent som å gjøre hele jobben manuelt er vel en diskusjon og kommer noe an på hvilket stoff seilet er lagd av!

Link to post
Share on other sites

Kanskje et t tåpelig spørsmål, men hvordan funker egentlig dette med lazy jack? :yesnod:

 

Dersom lazy jackene skal strammes (hardt?) før man slipper ned seilet, vil da seilet ha plass til å folde seg "pent" fra side til side på bommen?

 

Dersom man har storseilfallet dratt til sittebrønnen, og ikke vil måtte gå fram til masta, bør man vel dra lazy jackene dit også, for de kan vel ikke være stramme når man seiler?

I mitt oppsett bruker jeg shock cord på de delene som går rundt bommen. Dette gjør at jeg ikke trenger stramme eller slakke på lazy jacks'ene når jeg seiler.

 

Seilet bretter seg ikke pent, det må man gjøre manuelt på gamlemåten, men det rauser ikke utover dekket og cockpit'en heller, det holder seg oppå bommen. Kjempegreit når man seiler alene, kan ta brettingen etter at men har lagt til. Er det mannskap ombord er ikke fordelene så innlysende.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som du sier at det ikke er bra at seilet brettes på nøyaktig de samme stedene hver gang. Og skarpe knekker bør generelt unngås.

 

Selv om jeg har lazyjacks opplever jeg ikke dette som noe problem. Seilet legger seg ikke likt hver gang, og uansett så må jeg til å rette litt på det, brette og ordne. Fordelen er at seilet holder seg i nærheten av bommen og ikke utover hele cockpiten, slik at det blir mye lettere å beslå seilet alene. Det største problemet er at spilene kan henge seg i lazyjacks'n under heising, noe som kan lett kan unngås hvis man er litt mindre lat...

 

GeirKS

 

PS! Fold er et "godkjent" norskt ord, foldene i bestemt form flertall.

Link to post
Share on other sites

Tidligere var jeg ikke så opptatt av lazy jacks. Synes kanskje det ble litt "lazy"  :yesnod: og så ikke det store behovet. Ikke er det særlig pent heller.

 

I fjor opplevede jeg noe som har fått meg til skifte mening:

 

Vi ble overrasket av en storm som vi fikk midt i trynet. Ante fred og ingen fare, og skydekket og værforholdene rundt oss ga ingen indikasjon på at det var så kraftig vær i vente.

 

I løpet av sekunder doblet vinden seg fra 10 -11 til 22 sekundmeter. :yesnod:

 

Vi hadde tilnærmet full seilføring og valgte å få ned alt så fort som f...

Takket være lazy jack'en som akkurat var montert på denne båten gikk det veldig glatt

Uten lazy jacks ville vi hatt litt av et slit med å få situasjonen under kontroll.

Link to post
Share on other sites

Bra, da kan jeg sove noe bedre  :yesnod:.

 

Siden LJs og bomtrekk henger sammen hos meg bretter seilet seg aldri ordentlig. Men er heller ikke noe problem siden jeg bare lukker igjen glidelåsen og stapper litt forsiktig med den andre hånden.

 

Har fullspilet seil nå - av ellers enkel kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Tidligere var jeg ikke så opptatt av lazy jacks. Synes kanskje det ble litt "lazy"   og så ikke det store behovet. Ikke er det særlig pent heller.

 

I fjor opplevede jeg noe som har fått meg til skifte mening:

 

Vi ble overrasket av en storm som vi fikk midt i trynet. Ante fred og ingen fare, og skydekket og værforholdene rundt oss ga ingen indikasjon på at det var så kraftig vær i vente.  

 

I løpet av sekunder doblet vinden seg fra 10 -11 til 22 sekundmeter.  

 

Vi hadde tilnærmet full seilføring og valgte å få ned alt så fort som f...  

Takket være lazy jack'en som akkurat var montert på denne båten gikk det veldig glatt

Uten lazy jacks ville vi hatt litt av et slit med å få situasjonen under kontroll.  

 

Viktig poeng!

 

I pent ver og med mannskap er det stort sett ein grei jobb å få ned storseilet.

Trøbbelet er når det er mye vind, litt uroleg sjø og du er åleine. Då er Lazy Jacks eit svært nyttig hjelpemiddel. Med tanke på kostnaden, så må dette virkeleg vere noko som er verdt pengane.

Link to post
Share on other sites

... Då er Lazy Jacks eit svært nyttig hjelpemiddel. Med tanke på kostnaden, så må dette virkeleg vere noko som er verdt pengane....

Dersom det koster 2500,- - 3200,- så ville jeg sett på mulighetene til å lage det selv og funnet ut hvor mye det vil koste. Ellers så tror jeg at SEK 600,- er en grei pris å betale for å være lat og tryggere i dårlig vær! :yesnod:

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...