naumar.no Startet 9.Januar.2009 Del på Facebook Startet 9.Januar.2009 Jeg begynner nå et større oppussingsprosjekt av min 1965 modell Herwa Star. Jeg kjøpte denne i fjor og hadde den på noen prøveturer for å finne ut hva jeg ville gjøre. Båten er helt rå å kjøre, men det første jeg må i gang med er å stive opp dørken. Det bølger og vibrerer og jeg kjenner hver bølge jeg kjører på. det er utrolig mye svikt i dørken bare jeg går der så ikke noe tvil om at dette må fikses på. Så er spørsmålet, må jeg skjære vekk gulvet, legge opp avstiving og lekter for så å støpe inn nye dørkplater på toppem eller vil det hjelpe mye å skru fast en tykk finerplate på toppen som er formskjært til båten? Dette ville jo i såfall spart meg for mye jobb.. Noen som har erfaringer med dette? Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Allan E Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Se på tråder startet av båtdilla. Han hadde et prosjekt med en slik jobb. Ble gjordt på en selco. Vær nøye med oppretting av båten før støpejobben begynner. Du kan risikere å bygge inn skjevheter som er vanskelig å reparere igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Hei, vil ikke komme med noe konkret tips, men hadde samme problemet i en 16,5 fot halco, i bunnen ligger det skum som har som tanke å stive opp bunnen da underbunnen/skroget blir oppstøtt av dørken i båten og omvendt, på gamle båter er det typisk med lekkasje i dobbelbunnen og at dette skummet med tiden begynner å trekke vann og smuldre til dels opp, blir litt som om skumfyllingen krymper og blir vasstrukken mer eller mindre, samtidig mister skummet kontakten med underbunnen/skroget og dørken og da oppstår denne fleksingen som vel egentlig bare blir verre og verre dess mer det får drive å flekse, tror ikke det er lagt inn andre avstivere/spant mellom underbunnen/skrog og dørken en skummet alene, da det skal ha til hensikt å holde dette stabilt, noe det nok ikke lenger gjør i ditt tilfelle, trolig av nevnte årsak. I mitt tilfelle begynnte jeg å skjære opp bunnen helt akterut i båten da det var der de største symmtomene var, boret først hull og fikk konstantert vann og vanntrekt skum, jobbet meg fremover til jeg kom innpå skum som var helt fint, der plastret jeg ned en ny "vegg" mellom dørken og underbunnen/skroget, så i mitt tilfelle skar bare opp dørken ca 1 meter frem der og fjernet skummet kun på dette arealet. På denne meteren skar jeg til etter bunnen 3 stk 48x98 imp material som bruk som spant, med avstand ca 30 cm, hvor jeg igjen plastret disse til bunnen, på toppen brukte jeg en malt kryssfinerplate til "tilje" som ble skrudd fast i spantene, dette fungerte fint de årene jeg hadde båten deretter, og "lensebrønnen" ble dermed også utvidet med tanke på at det var bedre plass til regnvann i bunn før det fløt over dørken. Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 9.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Takk for svar! Allan E: Ja, jeg har allerede vært å kikket på den posten. Mye gode tips der og dersom det blir til at jeg skjærer opp bunnen så blir det hentet inspirasjon herfra. SeaRaymon: Ok. Jeg har lest en del poster her om dette skummet, men etter å ha tømt dobbeltbunnen for vann da båten ble tatt opp i våres (tidl. eier har satt inn dreneringsplugg om ikke dette var fra org.) så var det så mye vann der at jeg trodde vel egentlig båten ikke hadde noe skum. Kan da altså virke som dette har mer eller mindre svunnet helt og muligens blitt drenert ut med vannet. Jeg begynner nok som du gjorde, å skjære opp fra akter og føle meg fremover. Er god svikt også langt fremme så jeg er forberedt på å måtte ta hele dørken. Brukte du vanlig impr. K-virke av furu/gran som spant? må disse lages med rom for at vannet kommer forbi? Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
SeaRaymond Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Hei, som sagt var dette metoden jeg brukte, men jeg glemte nevne at jeg begynnte med å skjære ut en flik på ca 10x10 cm midt på dørken akterut for inspeksjon, der jeg grov ut ett godt stykke av skummet som var gjennomtrekt, da bestemte jeg meg for å skjære ut mer av dørken og endte opp med ca 1 meter akterut i hele båtens bredde, i min båt var den en liten "kjøl" slik at selv om jeg plastret ned spantene kunne vannet renne fritt midskips under disse, jeg plastret på ett par lag med glassfiber i underkant av spantet på midten for å unngå at det skulle trekke vann inn i "stokken" fra undersiden der det ble åpent mot "kjølen" Dersom båten din ikke har vært skumfyllt må det jo være noe annet som har sviktet dersom bunnen er unormal ustabil, jeg ville begynnt med kontrollhull slik jeg gjorde, og dersom det viste seg å være vanntrekkt skum hadde jeg skjært ut slik jeg gjorde i håp om at det kanskje er bedre lenger frem, dersom det ikke er det ville jeg i neste omgang skjært ut resten, fjernet all skummet, laget til spant som jeg gjorde med passe mellomrom, lagt på plass den oppskjærte bunnen og plastret denne på plass igjen, isamme slengen ville jeg satt inn en skikkelig bunnplugg akterut i "dobbelbunnen" som var garantert tett, og ved mistanke om vannintrengning drenert via denne når båten var på land og helte litt bakover slik at en kunne få drent dette ut. Men opplyser at det kanskje er bedre måter å løse ett slikt problem på. Ja, jeg brukte vanligt impregnert k-virke, finnes sikker bedre løsninger, men det var det jeg brukte ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.