Jump to content

Lunde kjøper Askeladden - Hva betyr dette for bransjen og oss?


Fanafjord

Recommended Posts

Hva betyr det at Askeladden nå overtas av Johs Lunde:

 

Fakta først:

 

- 240 Båter på lager

- Navn "Askeladden" kjøpes

- Fabrikkene kjøpes kanskje

- Krav til konkursbo fra største kreditor: 102 MNOK

- Verdi Båtene 80 MNOK

 

Jeg synes dette er meget interessante opplysninger. For det første er konkursbo "mye verdt" Når båtene alene har en nominalverdi av 80 MNOK og fabrikkene og merkenavn kommer i tillegg viser det at Askeladden gikk overende ikke på grunn av at de var ulønnsommt men på grunn av manglende likviditet pga usolgt varelager.

 

For det andre tror jeg Johs Lunde gjør et kupp. De tar hand om merkenavn og et stort lager som de kan selge "langsomt" og tar press ut av markedet. Er de lur og har den finansielle muskel til det, så selger de Askeladden båter ikke så veldig under normalpris og ivaretar det sterke merkenavn. De kommer ikke å ha det travelt å bygge ned lageret. Jeg tipper de heller la båtene ligge ett år til. Denne oppfattning styrkes ved at de har det åpenbart ikke travelt å få fabrikken igang.

 

Hva har Lunde igjen for dealen?

- Et sterk merkenavn som langsiktig investering

- Press tas ut av markedet ved å parkere båtene - Prisene detter ikke så fort enn om DNB hadde bare presset de i markedet til våren alle sammen. Produksjonen holdes sikker stengt hele 2009.

- Båtene har de sikker fått billig fra DNB og de kan ta seg betalt nesten full pris hvis de bare ta dette over lang sikt.

- Fabrikkene er ikke med og kan kjøpes når lageret er solg ned - Eller ikke i det hele tatt. "Askeladden" trengs ikke produseres i OS.

 

Forbrukere:

- Prisene på slike båter daler ikke fullt så mye i våren som vi kanskje hadde håpet på

- Konsentrasjon i markedet - mindre konsentrasjon - på sikt høyere priser

- Askeladden lever videre - men det er slett ikke sikker om at alle Askeladden forblir i norsk produksjon...

 

Spennende, har stor respekt for strategene i Lunde som har klart dealen, men det gjenstår å se om det er det beste for forbrukerne.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Glemte å oppgi kilden til fakta: Båtmagasinet

 

(Og nå ser jeg også alle skrivefeil - 10 minutters regel :crazy: )

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Askeladden hadde tidligere en motorprodusent som medeier, og hvor lurt et slikt eierforhold er kan diskuteres. Jeg mener det er uheldig for utviklingen av båttypen hvis man for all ettertid er låst til et motoralternativ.

 

Jeg tror Lunde har gjort et røverkjøp uten å kjenne tallene, og jeg tror det er mye lurere for en stor båtprodusent som Askeladden er å ha en stor båtdistributør som eier.

 

Lunde gruppen eier vel i dag en betydelig del av Norsk ettermarked, og kanskje så mye som 40 % når det svinger litt opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Fornuftige betraktninger du har der Fanafjord. :smiley:

Imdlertid er jeg nok redd for at det du har aller mest rett i - er det siste du skriver

"--- men det gjenstår å se om det er det beste for forbrukerne."

 

Lunde gruppen - som de fleste andre "Grupper" - har nok KUN profitt som mål for virksomheten sin.

 

Har fulgt med i lokal presse og snakket med folk tilknyttet nevnte gruppe - og alle kommentarer ang overtagelse av Askeladden - helt eller delvis - avsluttes oftes med -

"-- bli største båtfohandler i Skandinavia - "

 

Askeladden er nok - tror jeg . for alltid tapt til profittjegerne - spekulantene -

forhandlere som jeg har vært i kontakt med - er meget avventende - og skeptisk.

 

Norsk kvalitet - tradisjoner - kundenærhet - er nok for slike " Grupper " helt uvesentlig.

 

Måtte jeg ta grundig feil - de ville gledet meg :smiley:

 

Mitt tips er at båtene de nå overtar - selges til full pris - og vel så det -

fabrikkene / produksjonen er uinnterresant for desse folka.

 

De vil selge - ikke produsere - det tar for lang tid å omstille produskjon -- salg kan slåes av og på.

 

Tror nå jeg :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Lunde har gjort et røverkjøp uten å kjenne tallene, og jeg tror det er mye lurere for en stor båtprodusent som Askeladden er å ha en stor båtdistributør som eier.

 

Enig med deg. I tillegg har de fått kontroll på en viktig del av overliggere fra 2008 som ville skapt trøbbel for Johs Lunde i vår.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skal spå noe om fremtiden, så tror jeg Johs Lunde har planer om å utvikle Askeladden videre. Det er ikke utenkelig at det også blir store flotte båter ut av dette oppkjøpet.

La oss nå inderlig håpe at de ikke gjør samme feil som Askeladden gjorde med å prøve seg mot de store etablerte. Jeg håper de holder seg på småbåter - som er det de kan og ikke minst har troverdighet på.

 

Les Vi Båtägare - 01/09. Samme tanker som jeg har hatt om hvorfor de gikk overende. Og jeg er ganske så sikker på at storbåtsatsingen var sterkt på virket av Marine Power som deleier.

 

Nils1 - jeg får da inderlig håpe at det er langsiktig lønnsomhet som er fokus på Lunde Gruppen. Det er bare statlige etater som ikke bør tenke på lønnsomhet. Jeg trodde det var ganske klart for de fleste i dagens samfunn. En lønnsom forretnignspartner er det beste man som kunde kan ha.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skal spå noe om fremtiden, så tror jeg Johs Lunde har planer om å utvikle Askeladden videre. Det er ikke utenkelig at det også blir store flotte båter ut av dette oppkjøpet.

 

Jo da det tror jeg også. Johs Lunde virker jo seriøs, og det er bra når en seriøs aktør overtar Askeladden. Samtidig fører det til mer konsentrasjon. Men det er kanskje ikke så farlig - Det er jo so mange aktører uansett?

 

Jeg håper de holder seg på småbåter - som er det de kan og ikke minst har troverdighet på.

 

Ja det ser jo ut at de store utviklingskostnader til Commuter 11 og slik har koster dyrt!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

På spørsmålet om det blir dyrere for kunden, så er det jo tillatt å spekulere. Lundegruppen har vært flink til å styre litt klar det kundene ikke ønsker innen motorbåt. Når 40 % av totalomsetningen er innom Lundegruppen, så kan prisene også til en viss grad kontrolleres og bli veiledende.

Når man da styrer mye av import, mye av salg så får man også kontroll på produksjon. Dette kan igjen få både positiv og negativ effekt for andre båtprodusenter, og det kan bli lever til Lunde eller legg ned.

 

Ja det blir nok dyrere tror jeg, men også bedre service.

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at det Lunde gruppen er involvert i også har god service, mot betaling vel å merke.

Mulig du har rett, har ikke hatt noe med de og gjøre, så akkuratt det kan jeg ikke utale meg om,

jeg tenkte mere generelt, det er mange som blir større litt fort, og ansetter feil personer.

Eller venter med og ansette personer slik at de ansatte går "sure"

Link to post
Share on other sites

----Nils1 - jeg får da inderlig håpe at det er langsiktig lønnsomhet som er fokus på Lunde Gruppen. Det er bare statlige etater som ikke bør tenke på lønnsomhet. Jeg trodde det var ganske klart for de fleste i dagens samfunn. ---

 

Kan ikke blir mer enig - men en monopol lignede situasjon inne båtbransjen er vel ingen tjent med - statlig eller ikke statlig.

 

Og langsiktighten i dette oppkjøpet er nok ikke særlig tilstede -

 

240 båter ut i markedet - med den tid det måtte ta - topp priset -

og det var slutten på Askeladden.

 

Ang service - er nok ikke firma tilknyttet Lunde gruppen på topp 10 listen akkurat .

Vel og merke utfra hva jeg har både erfart og hørt andre si.

 

Alt er jo mer eller mindre subjektive vurderinger her inne :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lunde gruppen - som de fleste andre "Grupper" - har nok KUN profitt som mål for virksomheten sin.

Ehhhh...

Slik resten av bedriftene i landet vårt drives? Ekstremt få drives på annne måte. Staten er en av disse, men de behøver ikke å tenke lønnsomhet fordi det betaler du og jeg allikevel på en eller annen måte :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Joa, er med på den. Vi tenker også profitt hos oss, men tenker mange år fremover (og har gjort det en stund) :-) Håper Askeladden som produkt fortsetter i en eller annen form. Båtene er fine, de :-)

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Noen snakker om profitt, andre om overskudd eller avkastning på egenkapital, men uansett hva man kaller det eller hvordan man regner så er det få, svært få hvis noen (?), som vil sette i gang noe som helst med mindre de kan se at det er "bryet" verdt det, rimeligvis etter mitt syn! Og for de som bruker/anser profitt som et "fy-ord" så er det vel bare å drømme seg tilbake til de gode gamle dager da fremtiden het Albania, Øst-Tyskland og Sovjetunionen! Markedet avgjør hvilken pris man kan ta og hvis utgiftene er mindre enn inntektene så blir det overskudd/profitt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så klart er profitt er viktig for en bedrift. Det er ikke noe forkastelig for en bedrift å gå etter profitt - Det er til og med umoralsk av en bedriftsleder å ikke gå etter profitt. Men for oss som båtkjøpere er det viktig at det er konkuranse som begrenser profitt til de enkelte aktører og tvinger frem god service/produkter til rimelig penge.

 

Det som vi ser her helt konkret at Lunde få antagelig ekstraordinær profitt på grunn av markedskonsentrasjon. Penger som forbrukere ville spart ved overtilbud til vår går nå til Lunde i form av høyere priser over litt lenger tid.

 

Det er klart at det er lønnsomt. La oss si at DNB har solgt båtene til Lunde til 70 % av forhandler pris (sikker enda mindre, men bare for å ta en eksempel). Har Lunde finansiell muskel og få kreditt av sin bank på 5-7 % så kan de ha båtene 3 år på lager, betale lagerleie, og fortsatt selge de med 10 prosent rabatt. Samtidig tar de presset av markedet og den viktigste konkurrent til våren - Askelladdenlageret - er bort og vekk.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hva er profitt?

Å forsøke å få mest mulig for varen?, eller å forsøke å få varen så billig som mulig?

 

For meg er den praktiske forskjellen lik 0, og samfunnet ville ikke virket hvis det var motsatt. :smiley:

 

Javel nei :eek::crazy::crazy::crazy:

 

Den her var fin.....

 

Høy pris og lav pris er det samme, men hvis det hadde vert lav pris kontra høy pris, ja da hadde samfunnet stoppet :lol::lol:

 

Var sikkert ikke det du mente Ole Petter, kunne bare ikke dy meg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvem som starter opp igjen produksjon av disse båtene betyr da vel veldig lite for de fleste. Greit at Askeladden er en stor produsent i Norsk målestokk, men de er ingen alfa omega for noen. De er alt for små til å styre markedets prissetting og utvikling forøvrig.

 

Det er forøvrig viktig at slike produsenter er så store og har tilstrekkelig kapital til å følge med i utviklingen også vedrørende produksjonstekniske løsninger ellers blir båtene alt for dyre, på sikt. På sikt må vi derfor også anta at flere småprodusenter må legge ned eller slå seg sammen med andre for å effektivisere produksjonen.

 

Når man i dag kan se at Bavaria og Benetau har fått et sterkt innpass i det Norske marked så er dette i hovedsak pga. pris og årsaken til lav pris er serieproduksjon (på samlebånd).

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare hørt en historie hvor pruting virket til selgerens fordel, men kan ikke garantere at det er sant.

Det var en innvandrer fra Østen som så på en bil til 67 000 kr. Hos en bruktbilhandler. Når selgeren kom og tilbød hjelp sa kunden, men denna bila selga et annet ste for 76 000 klona.

Ja vel sa selgeren, du får vel få denne bilen til samme pris da hvis du handler i dag. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...