Jump to content

Lunde kjøper Askeladden - Hva betyr dette for bransjen og oss?


Fanafjord

Recommended Posts

Man bør ta med i betraktningen at Askeladden har vært pioner på utvikling av enkelte båttyper og hadde mange fikse løsninger før andre. De var ikke etterdiltere, som mange andre som bare kopierte. Det er jo synd når slike går dukken. Ofte er det etterfølgende generasjoner som går i grøfta. De har ikke lært å bygge seg forsiktig opp, men strekker seg over evne for å bevise at de er like gode som forrige generasjon. Satsingen på store båter var et av feilgrepene. Men det er nå mange flere som ikke klarte å spå finanskrisa. Ellers er vel krisetider det vendepunktet som fører med seg nye ting. Jeg tror Askeladden overlever i en eller annen form, for produktene var gode, de. Den som lever får se. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Håper de lykkes. Faren er at de er begynt å bli vel store. Johs. Lunde har i utgangspunktet økonomisk ryggrad, men det skal en god rygg til å sitte på en lagerbeholdning som dette i ett år for og holde opp prisene inn i lavkonjunkturen. Vil anta at resten portefølgen også vil merke salgsnedgang i 2009. Vi får se, de lever jo av langtransport og dekksalg ellers. Ikke akkurat halleluja stemning der heller vil jeg tro.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ja det blir spennende det. Men det er jo klart at de har nok kjøpt båtene langt under markedspris fra DnB. Hvis de har finasering for dette prosjekt i orden og en god plan for hvor lange de kan sitte med det så er det nok en god deal.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Johs Lunde Marine Group har altså kjøpt varelageret (240 båtar). Dei ynskjer også å kjøpa resten av buet (fabrikk, eigedom etc.), men dette er ennå ikkje avgjort. Johs Lunde la i utgangspunktet inn eit samla bod på både varelager og resten av buet, men pantehavar DNB Nor ville splitta opp salet. Det går truleg framleis litt tid før det blir avgjort kven som får kjøpa resten av buet.

 

Høyr intervju med direktøren for Johs Lunde Marine Group her: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/451151

Link to post
Share on other sites

Interessant artikel Bergen Dørk. Da står det at Askeladden merkenavn er ikke kjøpt av Lunde enda. Det kom ikke slik frem i båtmagasinet. Jeg tror selve merkenavnet er veldig verdiful.

 

Simmenes fra Lunde utaler seg også "Ved å få tak i restene, unngår vi også dumpingsalg. Det tror jeg både resten av bransjen og vanlige båteiere er fornøyd med". Det er i tråd med det som jeg startet tråden med og går som en rød tråd gjennom det hele. :smiley: Jeg er enig i at det er godt for bransjen men det gjelder nok neppe de som ønsker å kjøpe båt...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Tja, sånn er det. Vitenskaplige økonomiske markedsanalyser og uavhengige strategiske vurderinger skal være helt objektiv og uberørt av sine venners båtskjøpsplaner :cool::lol::lol::lol:

 

Det er jo klart at produsentene vil etter beste evne redusere kapasitetene og den dagen kapasitetene er tilpasset lavere etterspørsel (For båtbransjen: overliggere nærmer seg solgt), da vil tilbud og etterspørsel være i balanse igjen og prisene bestemmes igjen av produksjonskostnadene. Og i tider med lav volum går produksjonskostnad per stykk opp. At Johs Lunde kjøper opp masse overliggere er nettopp et trekk for å begrense "kapasitet" inn til markedet. Skulle ikke forundre meg om vi ser mer av det samme.

 

Man så må vi videre huske at båtfabrikkene stort sett står allerede eller går med veldig lav produksjon. Finner vi ut til våren at finanskrisen var ikke så gale likevel så vil priseffekten fordampe fort. Markedet havner på lik eller høyere pris og volumet er drastisk ned. Om det hender i 2009 eller først i 2010 få vi se på. Alt dette gjelder nye båter.

 

Brukte båter er en helt annen sak og vil nok avhenge av om mange finner ut at de vil ut av båtlivet for godt. Dette vil hende ved vedvarende dårlige privatøkonomiske rammebetingelser. Da blir det for mange brukte båter i markedet og priser går ned. (Akkrurat dette ser vi på dyre båter nå.) Blir krisen vedvarende kommer også billigere båter å lide, går krisen øver skjer det nok ikke så mye.

 

Men du få helt sikker finne en god handel til våren, Bergen Dørk! :flag:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette kan bare bety at askeladden båtene blir billigere og bedre. Høres flott ut hvis de legger Commuter serien på is. Jeg mener at dette segmentet kan Viknes og NB få ha ifred. Askeladden bør fokusere på der de hører hjemme, altså båter under 7 meter.

 

Jeg mener fortsatt at det er altfor mange båt fabrikanter her i landet.

 

Lykke til Johs Lunde:-)

Link to post
Share on other sites

I all synsing og mening:

De fleste må vel være enig i at Askeladden stort sett har produsert gode båter - og at det vil være bra hvis disse i fremtiden også fortsatt kan produseres...?

Når Lunde nå overtar lageret, vil kjøper av disse båtene ha en ordinær leverandør å forholde seg til bla. mht garantier/reklamasjoner mm. Om DNB dumpet lageret til "gi bort priser" hadde kjøper ingen garantier og/eller mulighet for oppfølging, deler osv - og i verste fall ble konsekvensen at øvrige leverandører gikk konkurs pga dumpingsalget ... Hvem tjente mest på et slikt senario? Kun banken som fikk inn litt av sitt utestående. Hvis Lunde litt frem også får overta merkenavn, lokaler osv vil nok Askeladden fortsatt bli produsert og tilbudt i markedet - noe i allefall de som allerede har kjøpt Askeladden vil være tjent med.

 

Og kommentarer vedr. at Lunde kun har profitt i bakhodet: Skulle bare mangle - hvilken bedrift i denne verden har ikke det......

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det triste i saken før en gjerne setter Lunde som den reddende engel er en annen sannhet (hørt av en bekjent som driver i samme transport næring som Lunde).

Lunde var selv med på å få Askeladden konkurs,Lunde skyldte flere ti tals tusner/hundretusner.

Disse holdt han tilbake inn til konkursen var et faktum, for så å kjøpe firmaet og dermed slapp han å betale tidligere båter.

 

Dersom dette er sandt har Lunde tjent en formue på tidligere kjøpt og videresolgt båter hvor hele salget ble netto fortjeneste.

Jeg står ikke inne for dette selv men kameraten min bedyret dette, men er det fakta er det rene røveriet og meget trist.

 

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Dersom dette er sandt har Lunde tjent en formue på tidligere kjøpt og videresolgt båter hvor hele salget ble netto fortjeneste.

 

Jeg vil tro at bobestyrer har laget en liste over boets debitorer (som jo har penger i allefall Lunde!) og siden Lunde tilsynelatende var en av disse så er det nok i noen grad tatt med i det oppgjøret som finner sted ved kjøp av varelageret. Å tro at Lunde har endt opp med å ikke betale en krone, direkte eller indirekte, for båter de tidligere har kjøpt og videresolgt har jeg ikke så stor tro på!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig Mouche.

Hvis man tror et en bobestyrer er så bortreist at han ikke ser dette, da bør man kanskje sjekke gangsynet? Altrnatvit at han er korrupt. Lunde ønsket sikkert ikke en konkurs i utgangspunktet. Fælt få ønsker kundene sine konkurs, da stopper nemlig pengene inn og man må finne på andre ting/nye kunder osv.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at Askeladden har hatt en for stor range av båter. Det er de største båtene det koster mest å utvikle. Når en rendyrker de mindre modellene vil en få en mer effektiv produksjon. Jeg tror at produksjonsvolumet på de største båtene har vært for lite i forhold til det å få igjen pengene. Derfor har de brukt pengene fra de mindre modellene til å betale for de større.

 

Når de nå konsentrerer seg om de mindre modellene som Askeladden har hatt større volumer på vil prisen på disse kunne gå ned.

 

Jeg mener at Bavaria tar en modell ut av produsjon når den kommer under 200 solgte. Hvor mange av de Norske produsentene er det som i det hele tatt har så mange årlig produsert. (Kanskje Draco i sin tid hadde det).

 

Kurt Børge

Link to post
Share on other sites

....Lunde var selv med på å få Askeladden konkurs,Lunde skyldte flere ti tals tusner/hundretusner.

Disse holdt han tilbake inn til konkursen var et faktum, for så å kjøpe firmaet og dermed slapp han å betale tidligere båter.

Dersom dette er sandt har Lunde tjent en formue på tidligere kjøpt og videresolgt båter hvor hele salget ble netto fortjeneste.

 

mvh

Catano

En av bostyrets oppgaver ved en konkurs er å hente inn utestående midler fra debitorene. Om det inngår i en avtale ved overtagelse av deler av boet (båtene) blir dette det samme som om Lunde hadde betalt ordinært.

Tror heller ikke at noen i båtbransjen ville gamble på å spekulere i og bidra til at konkurrenter går konkurs. Dette er tross alt skadelig for hele bransjen - og i værste fall hadde DnB dumpet båtene ut i markedet - noe som selvsagt ville vært ekstra skadelig for alle i bransjen.

Nei - jeg vil heller gi honnør til Lunde som prøver å sikre Askeladden-navnet og fortsatt produksjon av disse båtene fremover :flag:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Enig.

 

All honør til Lunde som tør å satse penger i et marked hvor ingen kan være sikker på utviklingen. I værste fall kan finanskrisen føre til enda værre tider i minst et par år til. Ikke at jeg tror det blir slik men å satse penger i dag i båtbransjen er en meget usikker investering.

Link to post
Share on other sites

Sitat: (catano @ 11.01.09 00:11)

....Lunde var selv med på å få Askeladden konkurs,Lunde skyldte flere ti tals tusner/hundretusner.

Disse holdt han tilbake inn til konkursen var et faktum, for så å kjøpe firmaet og dermed slapp han å betale tidligere båter.

Dersom dette er sandt har Lunde tjent en formue på tidligere kjøpt og videresolgt båter hvor hele salget ble netto fortjeneste.

 

mvh

Catano

 

Har hørt det samme fra mange i båtbransjen :headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Det er vel all grunn til å tro at boet har hatt krav i disse båtene og at de inngår blandt de båter Lunde nå hat kjøpt og betalt for. Det brgynner å tendensere til ufinheter å beskylde Lunde for noe som helst i denne sak.

Vær nå heller glad for at vi har en Norsk kapitalsterk innvestor som vil skyte midler inn i båtbransjen.

Link to post
Share on other sites

(hørt av en bekjent som driver i samme transport næring som Lunde).

 

Uten å sette din bekjent i et dårlig lys, så har også jeg en del bekjente i denne næringen, og en må vel kunne si at janteloven herjer i denne bransjen, som ellers i samfunnet... "Min" oppfatning er at alle som lykkes er uglesett av resten...

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...