Jump to content

Snur det på FINN.NO?

Sveinhj

Recommended Posts

Etter å ha fulgt med på finn.no over lengre tid så synes det som om det er en tendens at det skjer noe. Flere båter blir lagt ut til salgs pr dag og båter som jeg har lagt på mine funn begynner å komme med taggen "Solgt". 3 stk bare den siste uka..Verdt å anføre at dette er båter til ca 1mill pluss, rundt 30 fot.

Skjer det noe i riktig retning? ( det er jo lov å håpe...) :crazy:

Jeg følger litt med på seilbåter og synes at omløpshastighet har gått opp noe. Tallet på seilbåter for salg er på rundt 320 og der har de vært siden før jul. Men det føles at det er flere båter som legges ut hver dag (og likemange forsvinner fra finn hver dag) - Jeg tror det skjer noe men jeg har desverre ikke tall for det.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Nå har jo sola snudd også...og da "snur" båtmarkedet også....

Kan nok være en blanding av at sola snur og det at vi har sittet på gjerdet lenge nok og ventet på de som tar det første skrittet. Når noen tør så gjør andre det, og så øker det på.. (forhåpentligvis) Årets sesong er her, snart.. :wink:

Jeg tror renta og krigen på Gaza har en viss effekt. Krigen på Gaza fordi VG og Dagbladet da kan skrive om noe annet enn nedgangstider. Heldigvis leser ikke like mange Dagens Næringsliv - for de har fått krise på hjernen.

Dessuten går det jo mot vår - så det er nok fler som tar frem båtinteressen nå.

Da jeg bestillte båten min våren 2003 var renten "normal", dvs det var rett før de store kuttene kom, tror jeg betalte 6-7%. Etter disse store kuttene, kom det noen gode år for båtsalget. Nå har vi på ny utsikter til lav rente fremover, og det vil overraske meg om ikke dem med trygge jobber benytter anledningen til å realisere drømmen om båt. Kombinasjonen lav rente, og dyr euro bør bremse importen av nye båter til fordel for nyere norske bruktbåter.

Kombinasjonen lav rente, og dyr euro bør bremse importen av nye båter til fordel for nyere norske bruktbåter.

Det er akkurat det jeg tror,at bruktprisene vil "styrke seg" i slike tider vi nå har,hvertfallpå sikt.Nybåtsalget vil være begrenset i lang tid framover.

Dette er ,som jeg har nevntfør,en reprise av tidsrummet 1988-ca.1995 :rolleyes:

mvh

fem@il

Det kommer an på hva du mener med "snur". Det som kan ha begynt å skje er at omsetningen kommer litt i gang igjen, men at prisene skal opp til samme nivå som et år eller to siden er det foreløpig lite som tyder på.

Har flere funn lagret som jeg vil karakterisere som "småkupp" og selv muligens ville ha slått til på dersom jeg hadde fått en grei pris for min egen båt, ingen av disse er markert solgt. Dette gjelder FB-båter i størrelsen 33 til 40 fot og årsmodeller fra 1996 til 2008.

Markedet har vært avventende i lang tid i påvente av renta, prisutvikling nytt/brukt og all uroen på produsentsiden. Det er helt klart gode kjøp å gjøre innenfor den kategorien du påpeker Bårdk, kanskje spesielt på 1-2 års gamle båter, men også på 80/90-talls 2 motors Princess/Fairline. Registerer også lave priser/gode kjøp på NB 840/870, Viksund 310/340, Viknes 1030 m.fl. Spørsmålet er om man er villig til å "gi" bort øyenstenen til fordel for en nyere båt.. :smiley: Min bruk av begrepet "snur" i denne tråden er at det er tegn på at det begynner å bli omsatt båter igjen.

Jeg tror den store flåten av nyere bruktbåter vil ligge endel under nybåtene i pris, og sånn sett være en torn i øyet for importører og produsenter. Omsetningen på finn.no vil ta seg opp nå som renten blir lav , og folk som sitter på gjerdet ser at importører og produsenter heller reduserer aktiviteten enn å selge med tap. De beste nybåt kjøpene tror jeg alt er gjort. (med unntak av konkurssalg).

Det burde være mulig å få Finn til å legge ut noen trendsider som gikk på båttyper, priser, landsdeler etc. Har ikke bilbransjen utarbeidet slike lister i en årrekke, tro?

Nyter stor glede og nytte av medlemskap i følgende nautisk orienterte forening/selskap/forbund/klubb (kronologisk ordnet):

Redningsselskapet/Kystpatruljen, Solviken Båtforening, KNBF, Masterklubben, Princess Yacht Klubb Østlandet

Flere telefoner og eposter siste uka gitt, så det tar seg nok opp :-)

Etter rentenedsettelsen i Norges Bank i Desember tok det seg raskt opp med mailer og telefoner.

Det er tydlig at dette har folk ventet på skal skje.

Men samtidig er folk svært bevisst på å prute på prisene, og bra er jo det egentlig, slik at man i forhold til tidligere kanskje er mer bevisst på å binde litt mindre kapital i båt?

Ja, nå ser det ut til at min gikk..

Muntlig avtale pr. telefon i dag og han kommer på tirsdag for prøvekjøring og andre gangs besiktigelse.. skrive kontrakt osv.

Flere telefoner og eposter siste uka gitt, så det tar seg nok opp :-)

Har jeg lov å spørre hva ca dere ble enige om angående pris? "Har selv tilsvarende båt for salg"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...