dezibella Startet 9.Januar.2009 Del på Facebook Startet 9.Januar.2009 Er det mest fornuftig og ha ankervinsj og baugtrøster koblet til start eller forbruksbatteri? Startbatt er 110A og forbruk på 220A. Eller ha begge i bruk når disse ting brukes. Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
SandAnker Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Slik det har blitt skrevet i andre innlegg anbefales det eget batteri for baugtrøster, og det anbefales vel og ha motor i gang ved bruk av vinsj Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Etter min mening er det mest fornuftig å ha vinsj og trøster koblet til startbatteriet. Og jeg tipper du mener ah. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Jeg vil tilføye ett spørsmål, er ett 120 ah startbatteri stort nok for en 4 hesters baugthruster. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Det er helt sikkert ok - så lenge batteriet er et "ekte" startbatteri. Dessuten du kjører baugpropellen neppe mer enn et par ganger 3-5 sekunder hver gang. Tips: Dette er beskrevet i X antall innlegg her på BP. Du finner sikkert mange svar hvis du forsøker med et søk. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 9.Januar.2009 Del på Facebook Svart 9.Januar.2009 Det kommer an på hvor mange minutter du bruker trøsteren om gangen det. Ett sekund, eller kanskje to hvis det blåser friskt, holder for de fleste. Og da kan du jo regne ut hvor mange ampere du tapper batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 10.Januar.2009 Del på Facebook Svart 10.Januar.2009 Båtmagasinet skriver i sitt 'Gjør det selv tips: Montér ankervinsj' at vinsjen bør ha eget batteri. Hvor mange har et slikt opplegg? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Januar.2009 Del på Facebook Svart 10.Januar.2009 Om du skal bruke forbruk eller startbatt. avhenger av mange ting.Først ville jeg påsett at batteriene er i stand til å levere den strøm som disse to innretninger krever.Jeg ville sett på vinsj/truster hvilken minimumseffekt de krever.Effekten på batteriene bør være minst like høy.Dette er vel angitt i amper og ikke ah.Det fins mange batterier som er godt egnet til både start og forbruk.Hvis batteriene er like,og har alle koblet sammen mens du går med motor,ja,så kan du bruke alle til formålet.Betingelsen er å gå ei tid etter at vinsj har vært brukt slik at batteriene lades opp før motor stoppes.Men både vinsj og truster gir stort spenningsfall når det er i bruk som kan få en del funksjoner til å stoppe.Det kan være radar,plotter,ekkolodd,dieselvarmer,radio,kjøleskap osv.Det er vel dette som gjør at eget batteri anbefales til vinsj og truster. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.