Jump to content

3 sunkne sjarker på under 1 uke !


Dieselboy

Recommended Posts

Hvis ikke folk gidder/klarer å fjerne snøen fra båtene sine så går det sånn. Trebåter er spesielt utsatt siden de ofte er langt mindre tette et stykke over vannlinja. Jeg vet at eieren til den tresjarken som sank i Hagan ble advart flere ganger av folk fra båtforeninga...

 

(presiserer at jeg ikke vet noe om foranledningen til at de 2 andre sank)

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Er flere småbåter her på Stord som har gått ned, siste i rekken var en nesten ny daycruiser med innenbordsmotor. Eieren går fast og ser til båten, så den sank på under ei uke. Merkelig siden det kun har vært frost.Kan jo ha vært is som har ødelagt belg.Kjedelig er det uansett.

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Det ble sendt ut en mail til samtlige båteiere i Børsa Båthavn, men en påminnelese om at vi måtte rense båtene for snø, da flere stod i fare for å synke...

Kanskje en idé til etterfølgelse for andre bårhavner?

Mange båteiere "glemmer" dette med snøfaren om vinteren.. :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det ble sendt ut en mail til samtlige båteiere i Børsa Båthavn, men en påminnelese om at vi måtte rense båtene for snø, :rolleyes:

Flott tilltak det av foreninga ,men bør ikke være nødvendig å si at båten din synker om du ikke tar av snøen snart.Men vi mensker er vel litt sånn,noe er vi veldig nøye med andre ting ikke.Hadde snødd mye her ,så hadde jeg jo reist ombord å måka snø.Men så det samme her sist vi hadde mye snø,flere båter som nesten gikk ned da.Hadde kommet mere så hadde dem gått ned,mange som legger båten i fra seg på høsten også kommer dem igjen til våren.Ikke bra

 

Tine

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Og det er ikke bare en teori, jab! Dette har jeg opplevd på kroppen med en skøyte jeg hadde en gang i verden. Oppdaget heldigvis i tide at fribordet hadde minket, og det ble en ganske hard økt med manuell pumpe og snøskuffe, i tillegg til ising som måtte fjernes med øks. Trebåter er ikke så tette ovenfor det som normalt er vannlinjen. Det er absolutt påkrevet med ekstra tilsyn i sterkt snøvær og/eller sterk kulde og vind!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...