Jump to content

Mors kjøkkensåper har ingen ting på gelcoat å gjøre

Rolf Yks

Recommended Posts

"Mors kjøkkensåper har ingen ting på lakk eller gelcoat å gjøre, og er mer til skade enn til nytte!"

Denne påstanden er satt fram på sidene til Båt Consulting www.baatkonsulent.no :sleep:

Kva er dette slags sludder, eg brukar zalo, og jif på vanskelege flekkar. :yesnod:

Resultatet er like bra som allverdens dyre spesialprodukt.

Spar pengar og miljø, bruk mors "kjøkkensåper"

Kva er dette slags sludder, eg brukar zalo, og jif på vanskelege flekkar.  :yesnod:

Resultatet er like bra som allverdens dyre spesialprodukt.

Er helt uenig med deg Rolf. Jif har iallefall ingenting i min båt å gjøre, den lager riper.  :sleep:

I siste Praktisk Båtliv har de en artikkel om vårpussen. Der uttaler en Ernst Vanay som er kjemiingeniør og ekspert på såpe at dyre vaskemidler nødvendigvis ikke er best. De kjemiske prinsippene er de samme, selv om styrke og tilsettingsstoffer kan variere noe. Zalo kan brukes på plast, tre og metall, på tepper og i motorrommet. Det er ph-nøytralt, og en desiliter i ei ti-liters bøtte sies å gjøre susen.

Flere ting der jeg ikke har "tenkt på", ser jeg:

Vannfast primer bør påføres hvert 3--5 år alt etter behov.  :yesnod:

Motor og batterier må gjennomgå  egen konservering. HMMMMM........ :sleep:

Ja, ja, det er godt vi har konsulenter til å passe på oss.. :nono:

Nå er det Zalo vi diskuterer... Jeg for min del er tilhenger av Zalo på en del bruksområder, forutsatt at man skyller rikelig etterpå. Har prøvd diverse dyre remedier uten at resultatet har stått i forhold til prisen på produktene.  :yesnod:

De øvrige rådene som fremkommer er det vel også delte meninger om. De fleste velger vel å gjøre det de synes er best basert på egne og andres erfaringer. Det er jo det som er så kjekt med å dele meninger. Til slutt så gjør man som man vil likevel..  :sleep:

Hei.

Jeg er en svoren tilbeder av Zalo. Det som er bra hjemme, er bra i båten. Og det gjelder de fleste produktene. Men styr unna basiske produkter, en del gulvvaskemidler er det. Hvit gelcoat kan visstnok gulne en anelse av basiske remedier.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Glovarmt grønnsepevann er i alle fall tingen for å ta slike sorte rennemerker på båten. Zalo og JIF er bra i kjølsvinet.

Synes det er merkelig med alle disse fiskesjarkene fra 70 tallet i glassfiber. De er garantert ikke vasket med noen fancy produkter og har neppe 10 lag med 2 komp primer. De ligger også ute hele året.

I følge alle ekspertene skulle man jo tro de hadde sunket for lenge siden. :yesnod:

:sleep:

Er helt uenig med deg Rolf. Jif har iallefall ingenting i min båt å gjøre, den lager riper.  :wink:

Har du lest på flaska??, "skurer uten å ripe"står der :headbang: I allefall ingen riper å spore på min båt.

Las på ei flaske med dyrt båtspesialmiddel. "mikroslipemiddel, rubber uten å lage riper"

Kva er forskjellen, jo kr 100,- pr flaske. :smiley:

Grunnen til at vanlige vaskemidler ikke er egnet for bruk på båt (og annen lakk og gelcoat for den del) har sammenheng med ph-verdiene, som kan tørke ut lakken og gjøre den sprø. At zalo er ph-nøytralt betyr ikke at det har riktig ph-verdi for gelcoaten. Selvsagt tar det dritt og sot. Dette gjør jo mange fettløsende stoffer.

Ikke for at jeg skal være noen "verdensmester". Bruker selv diverse rengjøringsmidler på båten. Gelcoat er jo meget sterkt i forhold til for eksempel billakk.

Til slutt (etter et par selvmotsigelser..) kommer jeg til poenget mitt: Bruk litt fornuft når det gjelder vaskemidler så går det nok bra. Vanlig milde vaskemidler er sikkert ok, men det er mange husholdningsmidler som slettes ikke bør komme i kontakt med båten.

Men som det ble sagt så godt lenger oppe: Man gjør jo til slutt som man selv vil.

• 3 år senere...

Har idag vasket skinnputene i båten med

Sunlight såpestykke.

Utrolig bra virkning. Ble som nye. Har tidliger prøvet Leather cleaner med dårlig virkning.

Vil nå behandle putene med Leather care for å beholde mykhet og hindre uttøking.

Har du lest på flaska??, "skurer uten å ripe"står der :yesnod: I allefall ingen riper å spore på min båt.

Hvis det er JIF skurekrem dere snakker om er den nok effektiv på gelcoat, men hvor skånsom den er er vel et annet spørsmål..

Det står jo også på JIF-flaska at den er egnet til rengjøring av harde flater som emalje, porselen og rustfritt stål. Der er nok faren for matthet og riper ikke så stor. Men det står også at JIF må ikke brukes på malte/ lakkerte flater og det er det nok en grunn til...

I produktdatabladet kan vi lese at middelet inneholder finmalt mineralmel. I klartekst er det et slipemiddel. Hvor kraftig det er i forhold til rene rubbingprodukter har jeg ingen forutsetning for å vurdere, men jeg ser av egen erfaring at gelcoaten etter litt skuring blir svært matt..

Jeg synes også det er lite spesialeffekt av vaskemidler med båt i navnet som koster skjorta i spesialforretninger... Derimot har jeg prøvd Owatrols plastmøbelrens på plasten ombord - med utrolig virkning! Alt blir skinnende hvitt, det grå belegget er bare å tørke av! Deretter er det bare å skylle og legge på polish og båten skinner som ny! Og det er utrolig, 30 år som den er...

Jeg synes også det er lite spesialeffekt av vaskemidler med båt i navnet som koster skjorta i spesialforretninger... Derimot har jeg prøvd Owatrols plastmøbelrens på plasten ombord - med utrolig virkning! Alt blir skinnende hvitt, det grå belegget er bare å tørke av! Deretter er det bare å skylle og legge på polish og båten skinner som ny! Og det er utrolig, 30 år som den er...

Ikke for å pirke...men Baltic'en din er vel neppe mer enn 25år..... :wink:

Hvilken plast snakker du om? Setene? Dashbordet? På min -84 Baltic er det streng tatt ikke så veldig mye plastikk...

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Jeg synes også det er lite spesialeffekt av vaskemidler med båt i navnet som koster skjorta i spesialforretninger... Derimot har jeg prøvd Owatrols plastmøbelrens på plasten ombord - med utrolig virkning! Alt blir skinnende hvitt...

Skroget på vår båt er OK, men det er en viss gulning oppe på dashbordet. Er Owatrols plastmøbelrens prøvd på den typen utfordringer, eller vet noen om andre luriumsaker som kan ta bort slik gulning?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...