Bergen dørk Startet 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2009 Hei! Jeg har ingen erfaring med drev; kun fast aksling og ser jo at det er flere drev-båter i marinaen ligger ute "hele året" og har kun den obligatoriske uken på land for vårpuss og vedlikehold. Samtidig ser vel jeg at det er flere av disse båtene som typisk tas opp på land i vinteropplaget. Der jeg har båt kan båtene uproblematisk ligge ute hele året. Takler drevet/er det sunt for drevet/er det bygd for å være i sjøen også i den delen av sesongen da båten brukes mindre, eller? Da snakker jeg om isfri og sikker havn om vinteren. Synspunkter og erfaringer? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
bellen Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Å bygge eit drev som ikkje tåler å ligge i saltvann er som å lage ei truse som ikkje tåler fiselukt. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Kan ikke se at dette byr på noen problemer, bare sørg for at offeranodene er der slik at en ungår unødig tæring, å tilte opp påhengsmotorer opp av vannet under sterk kulde anbefales ikke da vann som ligger igjen i undervannshus, og evt vannintrengning i gear kan fryse og gi frostsprengning, derfor er det best å holde stammen/drevet i vannet hele vinteren dersom det er kaldt. Gjevnlig oppstart til motor er gjennomvarm for å holde motor mest mulig "kondensfri" er en fordel. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Tar trusepoenget, men spm rettes gr ingen erfaring med hekkaaggregat. Anodene du sikter til SeaRaymond skal vel byttes årlig, ikke sant? Skjer det at de må byttes oftere? Og er det mulig å se/observere disse fra badeplattform ved å tilte opp drevet så mye som mulig, eller blir det veldig individuelt fra båttype til båttype? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Vidar B Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 Har hatt drevbåt i 10 år i Østfold. Det er helt uproblematisk å ligge ute om vinteren. Men det er noe å tenke på! Mine erfaringer er med volvo drev. Som nevnt av andre er sinkanoder viktig. Det er også viktig at du ikke har landstrøm innkoblet hele tiden på grunn av faren for tæring. Og selv om du ikke har noen feil, kan nabobåten ha det. Lå et år ved siden av en gammel tresjark som hadde landstrøm på konstant. Den sesongen hadde jeg tæring på drevet. Han hadde jordfeil som tæret på mitt drev. Selve drevet er helt tett i gear og overføringer, men eksosportene i drevet står fulle av vann. Derfor skal drevet stå nede og tiltet helt inn for å hindre frostsprengning, samt tæring,groe på tilt-sylinderene. Det er et veldig viktig punkt som må følges når du ligger ute om vinteren. Det er å følge skift intervallene for drevknute belgen, som er hvert annet år. Går det hull på denne på grunn av skjell og rur, eller at den blir sprø og sprekker, kan dette blir kostbart! Hvert annet år gjelder for volvo hvordan dette er for andre drev, vet jeg ikke. Ved oppstart av drevmotor om vinteren, er det også viktig å følge med på temperaturen, så du ser at motoren får kjøling. På volvo drevmotorer, henter disse kjølevann fra drevet, og er det veldig kaldt kan sjøvann fryse inne i slangen, som går fra drevet og inn i båten! Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 10.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2009 jeg har drevbåt og den ligger ute hele året det går helt greit.bytter sink hvert år. jeg kjører altid rolig en god stund så den kan bli varm. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Noen hekkaggregater leveres med et elektronisk beskyttelsessystem mot tæring. (F.eks. Mercruisers Merchathod som jeg har). Da må man ikke koble fra batteriet i båten om vinteren, ellers virker ikke systemet. Sitér dette innlegget Link to post
ing Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 hva med bunnstoffing av drev ??? Med bunnstoff på sprayflaske.................leverandør anbefaler dette men, det er vel en grunn til at det står igjen ca 3 cm rundt drevet som ikke er bunnstoffet fra båtfabrikk ? Er det mange av dere som har bunnstoff på drevet ? Jeg har et Mercruiser Bravo 3 X Diesel (som foreløbig ikke er bunnstoffet) Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
Hans-Petter Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 jeg har bunnstoff på drevet ,bruker seajet drevspray . Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Selvsagt er de konstruerte for å ligge ut hele året. Men min erfaringer er at drev og belger er sårbare greier som bør både inspiseres og skiftes ofte. Jeg føler meg tryggest med båt på land og drevet demontert. Da får en gjort skikkelig rent, en får smurt opp og skiftet og inspisert belger. Vann i belg, vanninntrenining i simringer er dessverre ganske utbredt, og ligger et drev en hel vinter ute med saltvann i olja eller i belg, er stor fare for ytterligere følgeskader. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 eit drev som ikkje tåler å ligge i saltvann er som å lage ei truse som ikkje tåler fiselukt. Ikke alle truser som tåler fiselukten da, helt avhengig av konsistensen på det som kommer ut Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Superkul Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 det spørs hvor gammelt agregatet er og hvor godt grunning og lakk + bunnstoff sitter på jeg er så sjeleglad jeg ikke har agregat mere - syntes maling og grunning forsvant etter knapt en sesong jeg prøvde flere kombinasjoner med sandblåsing - zink grunning -lakk og bunnstoff men måtte pån igjen etter en sesong - mulig jeg er overhysterisk nøye - hadde nye anoder også men drev gror som juling uansett og står båten rolig noen uker er det et hel...e når det gror igjen overalt men holder du et øye med det og det ser bra ut så hvorfor ikke ang vann som blir liggende igjen i gummien???? er det ikke derfor det er et lite hull i belgen ??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Bergen dørk Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Drevhette - noen som har prøvd den eller har tro på konseptet? Og finnes det mulighet for å få kjøpt den, dvs produseres den? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
tamara IV Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 ja den fins men den er ikke praktisk i bruk den er bereina til små båter, hvem stuper uti i havna og trer på den ??? havna mi er ikke ren nok til det og under badeplatformen må den Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Har hatt båt med drev liggende ute hele året og har ingen problemer å melde mht dette. Båten er i bruk hele året når været tilsier det. Har kun tatt båten på land om våren for å utføre nødvendig service og rengjøring. Min erfaring tilsier at båter har det best på sjø, forutsatt frostfri og lun havn. Også liker båter godt å bli brukt. Ha en flott båt sesong Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Helli Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Sjekk ut DREVHETTEN.NO Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Tror selskapet bak Drevhetten er lagt ned. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Capt'n Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Tja, jeg ser dem har oppdatert nettsiden sin den 2009-05-14 @ 19:30. Så noe liv er det vel i drevhetten.no... Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Bergen dørk Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 (redigert) Ja, det ser jeg du har helt rett i. Når jeg var innom sidene tidligere i vinter så det meget nedlagt ut, men nå er tydeligvis businessen i gang igjen og daglig leder sier i en melding pr 14.05: ------ Vi er stolte av å kunne presentere nye Drevhetten.no Vi har til hensikt å dekke det behov nye kunder har for info om produktet Drevhetten før kjøp, samt forsyne eksisterende kunder med nyttig informasjon og delte erfaringer. Vi ønsker tett dialog med alle våre kunder og ønsker tilbakemeldinger om produktet og erfaringer dere har ved bruk. Vi vet det alltid er ting vi kan forbedre og ønsker inspill fra dere. Innen kort tid lanserer vi vår egen kundeblogg, nettopp med dette formål å dele erfaringer. Send meg gjerne e-post med dine spørsmål og erfaringer om Drevhetten. Mvh. Sven Stien, Daglig Leder, Drevhetten AS E-Post: sven@drevhetten.no ----- Produksjon og selskap er sikkert i gang igjen. Det siste jeg leste i vinter en gang var at de så etter noen nye til å drive (oppfinner Rolf Eidsheim er blitt pensjonist, tror jeg), men at dette var høyst usikkert og at produksjonen var utsolgt. Produsert i Østen et eller annet sted. Såvidt jeg skjønner må dette være et bra produkt! Artikkel fra Båtliv. Redigert 21.Mai.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
trikkern Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Jeg skulle gjerne gått til anskaffelse av drevhetta. Men hvordan i all verden kan man sette på drevhetta når man har en integrert badeplatform på 90 cm hengende over drevet. Jeg kommer ikke til uten å hoppe i sjøen med snorkel. Eller er det noen som har løsningen på dette? Sitér dette innlegget Link to post
oddemann123 Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Har selv en WINDY OCEANCRAFT 845 og er bruker av Drevhetten. Hadde ikke klart meg uten. Hekter den raskt på og det uten å hoppe i sjøen. Hekter den enkelt på fra plattformen. Kan ikke bli enklere spør du meg. Et strålende produkt og kjempeservice hos gutta i Bergen Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg ligger også ute hele året med to VP 290DP. Prøver å huske å starte opp jevnlig, men er lite på tur mellom oktober og mars. Er påpasselig med sink og minst mulig landstrøm, og belgsjekk. Dette har gått greit med et unntak: Jeg har to ganger på fire år opplevd å ha fått blåskjell sittende fast i kjølevannslangen i løpet av vinteren/våren, med påfølgende kjøleproblemer. Begge ganger på samme motor. Første prøvetur om våren har dermed endt opp i sakte fart hjem igjen, og påfølgende slipping. Blåskjellene sitter i første knekk på slangen, der tverrsnittet er minst, og er dermed lett å få ut. Antar grunnen er at jeg starter opp for sjelden i løpet av senvinteren, det har gjerne gått et par måneder mellom hver gang. Jeg vet ikke helt hva vekstmønsteret er for blåskjell gjennom året, men det er iallefall tydelig at de også vokser i stummende mørke, i iskaldt vårvann. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Komodo Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Etter den erfaringen jeg har hatt med hekkaggregat holder jeg meg til rett aksel og et gear som er inne i båten. Sjøvann og aluminium går ikke bra i lengden, det er bare tidsspørsmål. Jeg liker ikke prinsippet med en gearkasse av aluminium som henger ute i vannet bak båten. Syns det blir for mange kritiske punkter. Da velger jeg heller å leve med et par knop mindre og en gammeldags konstruksjon. Farten betyr forresten lite for oss, vi trenger ikke kjøre langt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jumbo Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Jeg har "drevbåten" min liggendes ute hele året, men pleier å ta den opp etter påske for å ta vårpuss, oljeskift på drev og se over at alt er bra. Dette har gått helt fint. Pleier å tilte opp drevet en gang om vinteren og skifte anoder. Vinteren er en fin tid å bruke båten på. Nå er min båt riktignok på land, men håper å ha den klar på slutten av sommeren, så jeg får med meg høst og vintersesongen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Jeg oppfattet at problemstillingen var om drevet tåler den lange eksponeringstiden det får i sjøen ved å ligge ute hele året, men du mente kanskje det med frost?? Det neste spørsmålet blir hva som er forventet levealder på drev og skjold. Hvis man aksepterer kort levetid er det ihvertfall ikke noe problem at den ligger ute hele året. Som dere har skjønt er jeg ikke spesielt begeistret for drev. De som er i andre enden mener det ikke er noe problem bare jordsløyfer og sink er i orden. Jeg mener det er litt mer komplekst enn som så. Det er veldig mange komponenter på et drev, noen bevegelige og noen skrudd statisk fast. Det er veldig mange svake punkter hvor korrosjon kan få fotfeste bare det skaller av litt lakk. Da hjelper det selvsagt med sink og jord, men helt kvitt problemet er du ikke. Sjøvann og aluminium er ikke glad i hverandre. Kanskje noen spesialister på korrosjon, strøm og materialer kan komme på banen med noen synspunkter? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.