Jump to content

Neglespretten - arr.båt sank


bjoris

Recommended Posts

Det er litt info på arrangørens hjemmeside: http://seil.aasane.no/

Informasjon om dagens hendelse på Byfjorden i forkant av Neglespretten: Mannskapet ombord i følgebåten er alle i god behold. Følgebåten, en Viksund 750, tar inn vann og motoren stopper ca. 10:30. Mannskapet som bestod av 4, fikk sendt nødmelding over VHF og ble reddet av en båt noen minutter sener. Alle ombord ble satt på land i Bakarvågen, Askøy, og sendt til Haukeland sykehus for rutinemessig kontroll. Etter at det ble konstatert at alle var i fin form ble de utskrevet. Regattaen ble som følge av hendelsen ikke arrangert. For spørsmål kan regattaledelsen ved Børre Z. Jensen (90576716), Espen Korsnes (47918006) eller Georg Solvåg (93007402) kontaktes.

 

viksund750.jpg

Viksund 750

 

Noen her som kjenner denne båttypen? Det ser jo ut til å være en rimelig sjødyktig båt, og sjøen var ikke høy der båten sank. Det var vel mye mer sjø utenfor startområdet.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Av denne grunn, skal jeg ha et rødt lys på dashen, samt et buz'er som bråker om vannet stiger i motor rommet i tillegg til automatisk lensing. Dette skal inn før båten går på vannet i år.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Det finnes på de nyere Viksundene. I tillegg koster det ikke allverdens å ha et sett med kone plugger ombord. Det kan jo hende man kommer til og kan bruke dem.

 

Eller synes jeg disse karene opptrådde eksemplarisk slik det er beskrevet i Båtliv.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hadde man kostet på båten 2k til i produksjonen med et vanntett skott kunne de padlet til lands.

 

Trodde dette var standard på alle Viksund båter jeg! Det er i alle fall det på min gamle Columbi....

 

 

I tillegg koster det ikke allverdens å ha et sett med kone plugger ombord.

 

 

Hjelper det å plugge kona??? :eek::eek:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi vet jo ikke at det var en slange som sprakk? Hvis dette hadde skjedd i et land som tar båtliv alvorlig som f.eks england elle frankrike, ville det blitt nedsatt en kommisjon som skulle prøve å finne årsaken. Her i norge sier man bare "uffda den sank. Sikkert en slange som sprakk."...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Slangebrud er et relevant problem, bare på min lille båt har jeg 2" Kjølevann til motor og 2" ut fra septik og 1" til toalett. (ca dimmensjoner)

Kuleventilene står slik til at det er vanskelig for åpning og stenging. Ut fra septiken kan selfølgelig stenges i lengre perioder og inntak er lett plassert og må uansett stenges ved kjøring. Motorkjøling må uansett stå åpent ved bruk + at den står vanskelig til for daglig operasjon. Et slangebrudd der en mørk og vindfull høstkveld er ikke å anbefale.

Har ikke automatisk lensing, uansett må denne ha stor kapasitet for å stå imot en 2" slange som ryker en halv meter under vann linjen.........

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

Jeg kan for lite om slikt til å uttale meg, men jeg har følgende oppfordring og ikke minst UTFORDRING til dere som føler dere mer kompetente og har erfaring:

 

Start en tråd som tar for seg temaet forlis/grunnstøting/motorhavari/kullseiling/etc-younameit, og sett opp hvilke strakstiltak som må iverksettes NÅR slikt skjer. og hva man bør ha i båten og hvordan man bør ha preppet båten FØR slikt ser.

 

Jeg håper noen har mulighet til å gå i bresjen for dette.

 

JRO

Fokkeslask og ufaglært sjarkhysa.

Link to post
Share on other sites

Det var absolutt ikke det jeg mente heller, og det tror jeg du vet. Finnes en gylden middelvei for alt har jeg hørt.

 

Man kan vel ha noen enkle triks på lager liksom? Det er disse jeg er ute etter. Synes det blir kverulering å si at masta går under vann hvis man har noen hjelpemidler ombord osv...

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne hendelsen viser vel verdien av å ha en lensepumpe med nivåbryter, og en alarm som begynner å hyle når pumpen går. Selvfølgelig ikke 100% sikkert, siden flottørbrytere er kjent for å kunne svikte osv. Men sannsynligheten for at bryteren vil slå inn ved en lekkasje er allikevel veldig høy - kanskje 99% - og dette vil kunne gi deg bedre tid til å treffe korrigerende tiltak.

 

Sikkerhetsarbeid handler vel i stor grad om sannsynligheter. Man kan ikke gardere seg 100% mot enhver tenkelig hendelse, men man kan analysere hvilke hendelser som har høyest sannsynlighet for å inntreffe og/eller kan gi de største konsekvensene, og så skaffe seg utstyr og kompetanse som gjør en best mulig i stand til å mestre/overleve en eventuell ulykke innenfor det som er praktisk og økonomisk mulig.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...