Jump to content

Rullemast vs rullebom ?


aksel

Recommended Posts

Jeg har knekt min rullemast og vurderer nå om det ikke er lurere å bytte til rullebom istedet for å erstatte rullemasten, men har ingen erfaringer fra rullebom og kjenner heller ingen andre som har det.

Etter 4 sessonger med rullemast på Bavaria 42 er jeg ikke helt fornøyd. Det er enkelt å rulle ut og inn, men seilet blir flatt og det er ikke lett å trimme så det står bra. Jeg hadde forestilt meg at det samme problemet ville gjelde for rullebom, men for noen år siden så jeg en X-båt samling i Arendal hvor mange av båtene hadde rullebom. For å få bus i seilet i nerkant hadde de en skinne som førte seilet ut fra masten nederte halvmeteren. Det virket som en udmerket ide, men jeg har ikke hørt om noen utalelser om systemet. Jeg tenkte at når så mange X-båt seilere brukte denne løsningen, så burde den fungere

bra?

Jeg ser det har vært flere diskusjoner på Båtplassen angående rullemast, men ikke så mye om rullebom. Kan noen med erfaringer gi meg råd?

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket opp den rullebommen X-yacht bruker. Den er av carbon og koster vanvittig mye. Fordelen med den er lavere tyngdepunkt, spilene er vannrette(og ikke så vanvittig lange). Jeg sjekket det opp i forbindelse med event overgang til X42xc, og her anbefales den.

 

Spesielt ved mye vind da senkes tyngdepunktet ved att vekten legges ned istedenfor ved rullemast hvor den rulles inn. Tyngden beholdes da i hele mastens lengde, men selvfølgelig mindre i toppen.

 

Men mange monterer en el.winch i forbindelse med systemet.

 

 

 

Spørsmål i forbindelse med masteknekken, hvordan var riggingen/seilføringen/været gennerelt. Dette er en seilers mareritt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg var en av de uheldige på Blomenholm i Bærum hvor 7 båter veltet på land får Jul. Priser meg lykklig over ikke å ha fått tilsvarende skader mens jeg har vært i sjøen.

 

Karbon er nok for dyrt for mitt bruk, men man burde anta at samme systemet også finnes for aluminium selv om det er tyngere, så må det bli lettere enn rullemast?

Link to post
Share on other sites

Støtter BMP.

Tradisjonell rigg med moderne reve system er enkelt og du rever hurtig alene i båten.

 

Det er bare og slippe ut på storseilskjøte. slippe ned på fallet. Dra inn slakken i revelinen stramm opp fallet, skjøt inn og du seiler videre.

 

Du får medd dette et seil som er trimbart ved alle revepunkt.

 

Det enkleste er ofte det beste.

Link to post
Share on other sites

Rullebom krever at det monteres en liten flik med seilduk mellom mastens skinne og en ny skinne for akterliket som går rett opp fra forkant av seilrullen på bommen. Rullebommen gir også flatt seil. For å få plass til seil og eventuelt spiler i bommen så bli det en nokså stor diameter, og karbon er nok en fordel for denne typen konstruksjon. Egentlig er ikke prisen så gal i forhold til en rullemast, men skal du ha en elektrisk vinsj så blir det en del mer.

 

Jeg gjør som en del andre i denne tråden og anbefaler folk å prøve et mer tradisjonelt system med reveliner, lazyjacks og -bag. Kulelagersleider og elektrisk fallvinsj er ganske nyttige hjelpemidler som dem som vi ha det lettere, :yesnod: og en vanlig bom av karbon er også et alternativ for dem som vil spare litt vekt. :lol:

Link to post
Share on other sites

Elektrisk fallvinsj er såpass dyrt at jeg regnet det som et alternativ til å montere sleider med kulelager. Vinsjen kan selvsagt brukes til andre liner også. Å installere mer enn den ene har jeg ikke vurdert. Med en rullebom må seilet heises opp og ned en del, så da kan det være kjekt med elektrisk vinsj på fallet.

Link to post
Share on other sites

Etter og ha seil båter runt 40 fot med både vanlig seil og rullesystem er jeg ikke i stand til og se noe annet en ulemper med rullesystemer.

:cheers:

Det blir vel litt smak og behag, egentlig, men når det finnes hjelpemiddel som elektriske vinsjer og revelinesystem som kan håndteres fra cockpit så er det egentlig ikke så mange argumenter som taler for rulleseil. (Jeg skal likevel innrømme at jeg er litt fristet til å kjøpe en helt vanlig bom i karbonfiber, sånn for vektens skyld. Noen kilo her og noen kilo der, liksom. :lol: )

 

Likevel, lazyjacks og -bag, elektrisk vinsj og eventuelt rullesleider koster faktisk noen kroner til sammen. Sånn sett er ikke rullemast uforholdsmessig dyrt for en vanlig turseiler som vil ha det så enkelt som mulig (uten å tenke på hvor mye plunder det kan være med en rullemast som kiler seg).

Link to post
Share on other sites

Etter og ha seil båter runt 40 fot med både vanlig seil og rullesystem er jeg ikke i stand til og se noe annet en ulemper med rullesystemer. Den eneste mulige fordelen må være at man slipper og luke glidelåsen i trekket når man er ferdig og seile.

 

Veldig enig. Moderne løsninger for tradisjonellt seil er veldig enkelt og udiskutabelt bedre i alle mulig tenklige situasjoner. Personlig synes jeg og det er enkre i de fleste situasjoner.

 

Jeg har selv lik båt som deg med tradisjonellt fullspilet seil med rullesleidere ved spilene, lasybag og singlerev. Synes dete er uhyre enkelt og lettvint. Seilet glir så lett at jeg heiser seilet alene uten bruk av vinsj, og ettertighter litt på vinsjen.

 

Jeg ser ingen fordeler med rullemast, kanskje bortsett fra 2drehåndsverdien (av en eller annen grunn er rullemast blitt en motegreie, folk sammenligner vel muligens med en gammel og tung løsning med mye friksjon og uten lazybag).

 

......og er det fint vær så hender det at jeg ikke gidder å dra igjen glidelåsen heller........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...