Jump to content

Hvor for en kjøpt vannkjølt dieselaggregat til best pris?


SeaRaymond

Recommended Posts

Etter mang en tråd her inne om strømaggregater, har det vel kommet opp at det er kun vannkjølte aggregat som forsikringsmessig er godkjent for installasjon i båt, frykter dette er meget dyrt, og siden jeg ikke vet hvor jeg skal henvende meg for å finne utav det spør jeg like godt her.

 

Hvor får en tak i slike aggregat, fortrinnsvis dieseldrevet 2-5 kw, og hva må en betale for slikt?

Link to post
Share on other sites

Kommer an på om du monterer selv eller ikke. Og hvor mye plass du har.

 

Vi har et Mastervolt Whisper 3,5 i båten. Det leverer 3KW. Det holder for oss - men det er 1 sylindret og gir litt støy. Har ligget ved siden av Roaldbj som har en 6 eller 7 kw i sin båt - og det har mye lavere lyd.

 

Ferdig montert må du regne med rundt 80.000-100.000 for et litet agregat. De større koster noen titusen mer. Kan tenke meg et agregat koster ca 60.000 løst.

 

Viktig med en god installasjon og at du har eksos som deler vann og "avgasser" så du slipper å høre på kjølevannet som kastes ut.

 

Jeg vurderte å sette inn et agregat da vi hadde Windy 37. Dette skulle da bare bli brukt til lading og varmtvann. Fant ut at det ikke var verdt pengene. Dessuten lå vi stort sett på landstrøm.

 

På NW'en har vi 220V komfyr og grill samt at forbruket er ganske mye større (3 kjøleskap og 2 bad med dusj) og vi ligger mye mer på svai. I sommer lå vi samme sted 2-3 dager i strekk. Da var det fint å kjøre agregatet en times tid hver dag.

 

Vi kjøpte en ferdig spekket båt med agregat ombord. Så det er greit nok. Hadde vi spekket båten vår helt fra begynnelsen av selv hadde vi nok ikke hatt agregat.

 

Alt i alt er jeg fornøyd - det gir en frihet å kunne lade batterier etc. Men støyen er litt for plagsom. Så skal du først ha så kjøp et stort agregat.

 

Et agregat veier en hel del - så jeg ville ikke satt det inn i en båt under 30-35 fot. Da hadde jeg heller satset på å oppgradere batteribank og få en skikkelig laderegulator til dynamoen på motoren så du kan kjøre motoren en times tid for å lade batteriene om du trenger det.

Link to post
Share on other sites

Takker for fyldig svar, ojjj såpass kostbart ja :cryin: Nesten utrolig at ett slikt aggregat skal være 20 x så dyrt som ett lufkjølt, dessuten er de vel som du sier for stort og tungt for mindre båter,samt at det krever en del plass vil jeg tro, nei blir nok som du sier større batteribank og landstrøm for mitt vedkommende da :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du kan også finne interessante objekter også i Norge.

Her er et Mase som er lagt ut på finn.no til omlag halv pris: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link. Ellers er det mange gode betraktninger i innlegget til Bitteliten. Fritidsbåten bør nok ha en viss størrelse for at det skal være hensiktsmessig å montere vannkjølt aggregat. Jeg har et Onan på 7.5 kW og har aldri angret på instalasjonen. Det er befriende å ha tilnærmet ubegrenset tilgang på strøm ombord. Men, jeg trives også godt i ro-båt eller gummibåt bare været tillater det.

Link to post
Share on other sites

Og så kan du gå inn på www.mase.no å titte litt der. Aggeregatet på Finn står listet der.

 

En ting du skal legge merke til: De fleste småaggeregatene kjører på 3000 rpm (for å få 50 Hz). Dette aggeregatet på Finn har i tillegg en 1-sylindret motor. Det er vansklig å få en slik innstallasjon til å bli veldig lydløs. Selv har jeg en MASE 8000, den bråker for mye. Jeg har den i motorrommet, som ikke er ferdig isolert enda, håper på vensentilg støyreduksjon.

 

De som er veldig godt fornyøyd med støynivået, må du regne med har aggeregater som går på 1500 rpm. Ulempen med disse er at de også dobler vekten i forhold til ytelsen i forhold til et 3000 rpm aggeregat. Dessuten blir de vesentlig dyrere.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt en telefon til MASE og forespurt på tilbud. Det hender at de også har brukte aggeregater for salg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...