Jump to content

Jollefendring, forslag til typer?

Verrie

Recommended Posts

Vi har rib hengende i daviter, men vil fremover ta med den andre jolla vår også på turene våre, som er av glassfiber. 14 fot.

Dette for at ungene skal kunne fiske fra glassfiberjolla istedet for rib`en. Tanken er også at 9.9 hesteren skal byttes ut med 25HK motor, slik at vannskikjøring/tubekjøring kan bedrives fra glassfiberjolla.

Denne blir jo bare hengende baketter båten, men vil naturligvis dunke borti skroget ved stilleligge, bakking, annet.

Dunking er noe av det mest irriterende å høre på, i tillegg til at svart fenderlist på jolle vil påføre svarte striper på skroget.

Alternativ jeg til nå har sett er å skru/binde fast fendere rundt baugen på jolla, men det ser så stygt ut i det aller fleste tilfeller at det har jeg ikke lyst til.

Pharmafender/bryggefender duger forsåvidt, men ser utfordring i å kunne feste denne på en noenlunde grei måte.

Er det noen som har forslag til løsning inklusive tips om hvor dette fåes tak i? Svært gjerne illustrert med bilder.

Er det noen som har brukt "bryggefender", isåfall --->hvordan er denne festet ?

Hei

I båtutstyrsbutikkane får du kjøpt lengder med profilar som ser ut som ein B. Dei kan du lima eller skru fast. Dei er ikkje rimelege, men eg trur det er det beste utfrå kva du skriv at du legg vekt på.

Eg har montert slike på vår riverjolla. Eg har òg montert ein bit bakerst på dekselet på påhengsmotoren.

Mvh.

Ask

Takk for innspillene.

Det spørs om ikke jeg går for Ask sitt forslag, jeg antar dette vil være enklere å holde rent over tid fremfor små fendere i kjede rundt.

Ask, jeg fant ikke den du omtaler på nettsiden til Maritim. Husker du korrekt betegnelse ?

Hva er erfaringen din, holder denne mål slik at du ikke får dunkelyder ?

Finnes der flere alternativer ?

Jeg har montert Parma bryggefendre på uteriggerne på båtplassen. Disse er skrudd fast med vanlige skruer gjennom "skjøten" mellom hver fender. Du kunne jo brukt gjennomgående skruer i jolleskroget. Sjekk uansett om fendrene er tykke nok til dette bruket. Jolla er jo bredest ved fenderlisten, og Parmafenderen er ikke så veldig tykk.

Som fender på uteriggerne fungerer den dog helt utmerket.

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...