Jump to content

Nosecone, hva er det?


johnson

Recommended Posts

Når man prater om "Nose Cone" menes som regel en modifisering av undervannshuset på en utenbords motor ( evt drev )

 

Er 2 typer "Nose Cones" som brukes

 

  1. Denne gir undervannshuset en mere aerodynamisk fasong, glir lettere igjennom vannet.
  2. Den andre type består også av en flytting av motorens vann inntak, flyttes så lavt som mulig for å kunne heve motoren maksimalt, kan i mange tilfeller kunne heves helt opp i vannskorpen...

En av de mest brukte fabrikanter er Bobs Machine, de har endel info ute på siden sin

 

OBS dette er en modifisering for de som vil ha maks ut av motoren, en slik modifisering vil også i de fleste tilfeller gå utover motorens garanti...

 

OBS 2 dette er i de fleste tilfeller bortkastet på båter tregere en 50 knop.....disse båter KAN faktisk få redusert hastighet pga mere våt flate på girhuset ( mere våt flate kan gi mere vannmotstand ), men hvis båten er lett nok kan motoren heves mere som igjen kan gi mindre våt flate = mere hastighet...

 

step_2.jpgstep_3.jpgstep_4.jpgstep_6.jpg

 

Noen motorer er allerede laget slik ifra fabrikk, dette er vesentlig motoren beregnet på løp/racing .

 

Et eksempel på en slik racing kasse her.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Og du Droll ,kjenner vel han tanlegen på elverum.Har støpt på noen sånne til han jeg.Johnson 300 V8. Lynx cat.

Kjenner ikke personlig, men vet hvem det er ja :yesnod: ..... tok seg en liten lufte tur ifjor, problemer med styringa, vart litt avisskriving... ( +50 Knop, 3>4 personer havnet i vannet, båten flippet rundt, ingen alvorlig skadet.. var ute ved kysten et sted , kjørte da "pent" , båten var i sertifisert god stand men styringa svikte.....)

 

Når var det du gjorde jobben på girhuset da ?? tror han hadde et gir havari tidlig på sommeren 06, var en nabo som måtte taue n inn til land igjen.....( mye moment i V8ern .. )

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Joda det går unna når han er ute og kjører.Husker nå ikke helt når dette var.Men han har vel skiftet en hel masse etter dette.Undervanshuset på disse 300 v8 er det samme som på 225.Holder aldri.Bare prob.Men han liker og skru.Har foresten lakkert den katamaranen jeg.Og motoren og+ en 300 til som han har på infra 727,tror jeg den heter.

Link to post
Share on other sites

Joda det går unna når han er ute og kjører.Husker nå ikke helt når dette var.Men han har vel skiftet en hel masse etter dette.

Bra det ikke er tannlegen min.... :lol: men har vel nok med penger..er heller ikke det eneste prosjektet han driver med..

Er vel heller ikke helt original denne motoren, mener å ha hørt noe om 375 hk....hen pleier å ta årets først og siste siste tur rett nerrafor meg, ser ut til å være endel igjen til optimalt oppsett ??, ser ikke ut til atn kommer ordentlig over "dumpa", blir liggende å duve , skulle kanskje hevet motoren litt til ??, må få ned baugen mere...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Kommentar til Droll's inlegg #3

Har også vært borti et tilfelle hvor Bobs machine noscones, har vært til god hjep for å få båten mer stabil, mens fartsøkningen var marginal (hvis det var noe i det hele tatt :smiley: ), men, som har vært sagt her, sikrer tilføring av kjølevann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...