kællen Startet 11.Januar.2009 Del på Facebook Startet 11.Januar.2009 Noen som har erfaring med og ta ut og vaske diseltank på en joda tour 24 Kjøpte meg en slik i høst, og etter og ha lest innleg her om rusk i tank som stopper motor, vil jeg være på den sikre siden og renngjøre den. Er ikke engang helt sikker på hvor tanken er i båten. Ligger den vannskelig til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kokken Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Hei.. har ikkje kjenskap til dieseltenken på joda. men har en myra 750 der eg akkurat har gjort den samme jobben.. full av dritt fikk i samme slengen sveist på en ventil for drenering av tanken, og to 90 graders bend med en slange imellom for nøyaktig peilig av tanken.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alma Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Tanken ligger etter hva jeg kan huske under førerstolen og kjøleskapet. Jodaen er ganske enkelt og logisk skrudd sammen så tror ikke dette er en jobb å se noe mørkt på!!! lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Hadde en Marex 24 Sun-cab for mange år siden som jeg tappet ut dieselen av tanken og rengjorde. Det er jo samme skrog som Joda 24, så tanken ligger vel på samme plass. Dette er mange år og båter siden (89?), men jeg mener tanken lå midt i båten på styrbord side (under førerstolen). Det var mannelokk på toppen så det var greit og hurtig å tømme tanken for diesel med ei drillpumpe. Rengjøring trengte jeg faktisk ikke, da tanken var helt fri for vann, rusk eller diverse dieseldyr. Grunnen kan jo være at jeg alltid fyllte diesel i fra bensinstasjonen,så det blei noen kanner og bære innimellom, men det var et beskjedent forbruk med en liten 27hk Yanmar i båten. Tror nok der er mere vann/dritt i dieselen på en del "sommermarinaer" kontra den du fyller på bensinstasjonen. Du får ta en titt under dørken og se om ikke du finner tanken, så er det bare å ha en del tomme kanner etc og tappe dieselen over i, mens du inspiserer tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Jeg har hatt Joda Tour 24, den ligger under førersetet som blir nevt her. Er den gammel kan det være greit å få laget en ny. Jeg fikk laget en ny for 1000 kr på et sveiseværksted. Kjenner Joda`n meget godt, så det er bare å spørre om det skulle være noe annet. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Saga32 Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Jeg hadde en Joda 24 tidligere. Tanken lå under beina ved førerplassen. Det må demonteres litt for å komme til, men med orginal innredning, er det ikke noe problem. Jeg måtte rengjøre tanken pga. dieseldyr. Vil anbefale å lage ei luke i dørken, samt montere et mannhull der hvor tanken er dypest. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 11.Januar.2009 Del på Facebook Svart 11.Januar.2009 Ikke glem vannutskiller/dieselfilter med det samme du er i gang! Men noe sier meg at du ikke har saumfart nybåten din så veldig nøye før du handlet....? Håper du ikke tar dette ille opp, kællen, det bare slo meg når jeg leste innlegget ditt. Lykke til med renselsen! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
kællen Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 (redigert) Stemmer nok det at jeg ikke har saumfart båten så veldig selv, men har hatt folk til og gå igjenom den for meg. men det er ikke så veldig enkelt og se inne i diseltanken når man er på prøvetur. Nye diselfilter er selføgelig kjøpt inn:) olje og oljefilter er byttet og ellers det som er vannlig og gjøre når en tar opp båten for vinteren. Har fra før bare hatt joller med påhenger, men har nå bestemt meg for og roe ned litt på sjøen og kose meg isteden for og frese runt. Men det er litt nye ting og passe på i forhold til 16 fotern jeg hadde før. Antagelig er det ikke så ille i tanken da båten er veldig velholdt fra forigge eier, men jeg er sånn at jeg liker og sjekke og dobbelt sjekke spesielt ting som kan føre til motorstopp. (kan jo skje alikevel det) for jeg mener det er unødvendig og få stopp på grunn av ting man kunne ha gjort noe med føre det skjer. Takker for alle svar og tips. Redigert 12.Januar.2009 av kællen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lanber Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Lykke til som båteier! Bra tiltak med å rense tanken, det er en betryggende tanke når man går i bølger og dårlig vær. Båten min var strøken fra forrige eier, men tanken full av skjiit. Det er en grovsil før dieselfilter på VP som står ombord, det hadde aldri vært renset siden motoren var ny i 1982, det trengtes! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Hva slags maskin sitter det i Joda`n din? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
kællen Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Hva slags maskin sitter det i Joda`n din? vp md11c Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Ble anbefalt av Joda å legge 100 kg ballast i fronten av båten. Den har det med å grave seg ned bak i full fart. Ligger det noe ballast i din? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
kællen Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 ikke noe annet en anker og kjetting Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Hadde også en god del ballast i min Marex 24 (Joda24). Vet ikke akkurat vekt, men jeg hadde noen småsekker med "stålsand" nede langs kjølen og ut i sidene, så den ble mere tung og stødig i sjøen. Slike skrog kan jo være en del ranke uten ballast. Det er jo også mange som har flaps montert i fra fabrikk, men jeg tror ikke det har noen hjelp på farten uansett, kanskje den ikke graver seg fullt så mye ned bak? Dette er jo et rent sjekteskrog som er beregnet for forholdsvis små motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Jeg gjorde denne jobben for en ca. 20 år siden. Du må skru ut hele førerstol/kjøleskap seksjonen. Så skru ut dørkplata under denne. Det var ikke mannlokk i tanken orginalt. Min tank var i aluminium. Jeg tok hull for mannlokk med ei vippesag. Satte inn et mannlokk i plast, mener å huske det var et Wema produkt. Sjekk tanken nøye for tæringer, aluminiumstanker er noe dritt, og svært utsatt for tæringsskader. Vår båt hadde forøvrig orginal flaps fra fabrikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Flaps gjør mye på denne, min hadde ikke det. Hadde fylt det rommet foran med 100 kg bly, det samme gjorde jeg med de siderommene under dørken bak som gjorde båten mye mer stabil. Husker ikke vekt i siderommene, men det var en del. Som Mix sier så var det en del tæringer på disse tankene noe som gjorde at jeg måtte bytte min desverre. Eneste jeg ikke likte med den båten var at den gearet mye med hekksjø. Det er en ganske våt båt da bølgesprøyt slår over båten en del i høy sjø. Men den tar imot en GOD del julig med den spisse baugen. Kan være greit å ungå den værste sjøen, det er min erfaring. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Må si meg enig i dette, at båten tåler mye sjø. Det er jo et ekte deplesementskrog med et fint spring, så den tar jo sjøene slik den skal både mot baugen og akten i fra, i motsetning til alle disse flatbunnede hybridene som også blir kalt sjekter.(eller snekker) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.