Jump to content

vaske dieseltank på joda tour 24


kællen

Recommended Posts

Noen som har erfaring med og ta ut og vaske diseltank på en joda tour 24

Kjøpte meg en slik i høst, og etter og ha lest innleg her om rusk i tank som stopper motor, vil jeg være på den sikre siden og renngjøre den. Er ikke engang helt sikker på hvor tanken er i båten.

Ligger den vannskelig til?

Link to post
Share on other sites

Hadde en Marex 24 Sun-cab for mange år siden som jeg tappet ut dieselen av tanken og rengjorde. Det er jo samme skrog som Joda 24, så tanken ligger vel på samme plass. Dette er mange år og båter siden (89?), men jeg mener tanken lå midt i båten på styrbord side (under førerstolen). Det var mannelokk på toppen så det var greit og hurtig å tømme tanken for diesel med ei drillpumpe. Rengjøring trengte jeg faktisk ikke, da tanken var helt fri for vann, rusk eller diverse dieseldyr. Grunnen kan jo være at jeg alltid fyllte diesel i fra bensinstasjonen,så det blei noen kanner og bære innimellom, men det var et beskjedent forbruk med en liten 27hk Yanmar i båten. Tror nok der er mere vann/dritt i dieselen på en del "sommermarinaer" kontra den du fyller på bensinstasjonen. Du får ta en titt under dørken og se om ikke du finner tanken, så er det bare å ha en del tomme kanner etc og tappe dieselen over i, mens du inspiserer tanken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Joda Tour 24, den ligger under førersetet som blir nevt her. Er den gammel kan det være greit å få laget en ny. Jeg fikk laget en ny for 1000 kr på et sveiseværksted. Kjenner Joda`n meget godt, så det er bare å spørre om det skulle være noe annet.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Joda 24 tidligere. Tanken lå under beina ved førerplassen.

Det må demonteres litt for å komme til, men med orginal innredning, er

det ikke noe problem. Jeg måtte rengjøre tanken pga. dieseldyr. :puke:

Vil anbefale å lage ei luke i dørken, samt montere et mannhull der hvor

tanken er dypest. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Ikke glem vannutskiller/dieselfilter med det samme du er i gang!

Men noe sier meg at du ikke har saumfart nybåten din så veldig nøye før du handlet....?

Håper du ikke tar dette ille opp, kællen, det bare slo meg når jeg leste innlegget ditt.

Lykke til med renselsen!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok det at jeg ikke har saumfart båten så veldig selv, men har hatt folk til og gå igjenom den for meg. men det er ikke så veldig enkelt og se inne i diseltanken når man er på prøvetur. Nye diselfilter er selføgelig kjøpt inn:)

olje og oljefilter er byttet og ellers det som er vannlig og gjøre når en tar opp båten for vinteren.

Har fra før bare hatt joller med påhenger, men har nå bestemt meg for og roe ned litt på sjøen og kose meg isteden for og frese runt. Men det er litt nye ting og passe på i forhold til 16 fotern jeg hadde før.

Antagelig er det ikke så ille i tanken da båten er veldig velholdt fra forigge eier, men jeg er sånn at jeg liker og sjekke og dobbelt sjekke spesielt ting som kan føre til motorstopp. (kan jo skje alikevel det) for jeg mener det er unødvendig og få stopp på grunn av ting man kunne ha gjort noe med føre det skjer.

Takker for alle svar og tips.

Redigert av kællen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykke til som båteier! Bra tiltak med å rense tanken, det er en betryggende tanke når man går i bølger og dårlig vær.

Båten min var strøken fra forrige eier, men tanken full av skjiit.

Det er en grovsil før dieselfilter på VP som står ombord, det hadde aldri vært renset siden motoren var ny i 1982, det trengtes!

Link to post
Share on other sites

Hadde også en god del ballast i min Marex 24 (Joda24). Vet ikke akkurat vekt, men jeg hadde noen småsekker med "stålsand" nede langs kjølen og ut i sidene, så den ble mere tung og stødig i sjøen. Slike skrog kan jo være en del ranke uten ballast. Det er jo også mange som har flaps montert i fra fabrikk, men jeg tror ikke det har noen hjelp på farten uansett, kanskje den ikke graver seg fullt så mye ned bak? Dette er jo et rent sjekteskrog som er beregnet for forholdsvis små motorer.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde denne jobben for en ca. 20 år siden.

Du må skru ut hele førerstol/kjøleskap seksjonen.

Så skru ut dørkplata under denne.

Det var ikke mannlokk i tanken orginalt.

Min tank var i aluminium. Jeg tok hull for mannlokk med ei vippesag.

Satte inn et mannlokk i plast, mener å huske det var et Wema produkt.

Sjekk tanken nøye for tæringer, aluminiumstanker er noe dritt, og svært utsatt for tæringsskader.

Vår båt hadde forøvrig orginal flaps fra fabrikk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Flaps gjør mye på denne, min hadde ikke det. Hadde fylt det rommet foran med 100 kg bly, det samme gjorde jeg med de siderommene under dørken bak som gjorde båten mye mer stabil. Husker ikke vekt i siderommene, men det var en del. Som Mix sier så var det en del tæringer på disse tankene noe som gjorde at jeg måtte bytte min desverre. Eneste jeg ikke likte med den båten var at den gearet mye med hekksjø. Det er en ganske våt båt da bølgesprøyt slår over båten en del i høy sjø. Men den tar imot en GOD del julig med den spisse baugen. Kan være greit å ungå den værste sjøen, det er min erfaring.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...