Jump to content

Lanterneforskrifter


ut mot havet

Recommended Posts

Hentet fra Sjøveisreglene:

Regel 23. Maskindrevne fartøy underveis

(a) Et maskindrevet fartøy underveis skal vise:

(i) en topplanterne forut,

(ii) ytterligere en topplanterne aktenfor og høyere enn den forut. Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde har ikke plikt til å vise en slik lanterne, men har lov til å gjøre det.

(iii) sidelanterner,

(iv) en akterlanterne.

(b) Et luftputefartøy skal når det brukes uten deplasement, foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende blinkende lanterne med gult lys.

©

(i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

 

Svaret er altså: JA!

 

Sjøveisreglene i sin helhet finner du på http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...005.html#map030

Link to post
Share on other sites

Du kan vise rundlysende og sidelantene

 

(i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

(ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.

(iii) Topplanternene eller den rundtlysende lanternen med hvitt lys på ett maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan forskyves fra fartøyets senterlinje dersom plassering i senterlinjen ikke er praktisk mulig, forutsatt at sidelanternene kombineres i en lanterne som skal føres i fartøyets senterlinje eller anbringes så vidt mulig i samme langskips linje som topplanternen eller den rundtlysende lanterne med hvitt lys.

Link to post
Share on other sites

Sorry-- her måtte jeg visst vært litt rask, LA3939, Lazyjack og o.b.lix har helt rett!

Men jeg ville nå likevel ha satt opp både for- og akterlanterne etter regel 23. i og følgende.

Vil påstå at det er enklere for andre sjøfarende å beregne kursen til et fartøy som har full lanterneføring...?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Ja dette er jo grei skuring, då vert det blank rundtlysende lanterne i toppen av mast. Sidelanterner er montert. Finn at dette er ei grei løysing, vil ikkje ha ei akterlanterne akkurat der ein stig opp frå badeplattforma. Kan vel kople lanterna slik at eg bruker den som ankerlanterne ved oppankring.

Link to post
Share on other sites

Har denne løsningen på min NB840. Topplanterna er på egen bryter, og kan brukes som Ankerlanterne.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Sorry-- her måtte jeg visst vært litt rask, LA3939, Lazyjack og o.b.lix har helt rett!

Men jeg ville nå likevel ha satt opp både for- og akterlanterne etter regel 23. i og følgende.

Vil påstå at det er enklere for andre sjøfarende å beregne kursen til et fartøy som har full lanterneføring...?

mvh

JanS

 

Men dette er jo full lanterneføring, forskjellen er bare at topp og akterlanterne er slått sammen til en rundtlysende. Hvorfor mener du at dette gjør det vanskeligere å bestemme kursen til et annet fartøy?

Link to post
Share on other sites

Fra definisjonene i Sjøveisreglene:

 

2. Plassering av og avstand mellom lanterner i vertikalplanet.

(a) På et maskindrevet fartøy på 20 meters lengde eller mer skal topplanternene være plassert som følger:

(i) topplanternen forut, eller hvis det bare føres en topplanterne, da denne lanterne, i en høyde over skroget på minst 6 meter, og hvis fartøyets bredde overstiger 6 meter, da i en høyde over skroget minst lik fartøyets bredde, men lanternen behøver likevel ikke være plassert høyere over skroget enn 12 meter,

(ii) når det føres to topplanterner skal den akterste være minst 4,5 meter høyere enn den forreste.

(b) Den vertikale atskillelse av topplanternene på maskindrevne fartøy skal være slik at den akterste lanterne under alle normale trimforhold ses høyere enn og atskilt fra den forreste lanterne når de observeres fra havets overflate på en avstand av 1.000 meter fra baugen.

© Topplanternen på et maskindrevet fartøy på 12 meters lengde eller mer, men på mindre enn 20 meters lengde skal være plassert i en høyde over rekken på minst 2,5 meter.

(d) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan føre den øverste lanternen lavere enn 2,5 meter over rekken. Når det føres en topplanterne i tillegg til sidelanterner og en akterlanterne, eller slik rundtlysende lanterne som er beskrevet i Regel 23 © (i) føres i tillegg til sidelanternene, skal denne topplanternen eller rundtlysende lanternen imidlertid føres minst 1 meter over sidelanternene.

(e) En av de to eller tre topplanterner som er foreskrevet for et maskindrevet fartøy som sleper eller skyver et annet fartøy, skal være plassert i samme stilling som enten topplanternen forut eller den akterste topplanterne, dog slik at hvis den føres på aktermasten skal den laveste akterste topplanterne være minst 4,5 meter høyere, målt loddrett, enn topplanternen forut.

(f)

(i) Topplanternen eller lanternene foreskrevet i regel 23(a) skal være plassert slik at de er klar av og over alle andre lys eller konstruksjoner som skjermer, unntatt som beskrevet i punkt (ii).

(ii) Når det ikke lar seg gjøre å føre de rundtlysende lanternene som er foreskrevet i regel 27(b)(i) eller regel 28 lavere enn topplanternene, kan de føres over den/de akterste topplanternen/e eller vertikalt mellom topplanternen/e forut og den/de akterste topplanternen/e, dog slik at i siste tilfelle skal kravene i avsnitt 3 © i dette vedlegg være etterkommet.

(g) Sidelanternene på et maskindrevet fartøy skal være plassert i en høyde over skroget som ikke er mer enn tre fjerdedeler av den høyden som topplanternen forut er plassert i. De skal ikke være plassert så lavt at de blir utydeliggjort av dekkslys.

(h) Når et maskindrevet fartøy på mindre enn 20 meters lengde fører sidelanterner som er satt sammen til en lanterne, skal den plasseres minst 1 meter lavere enn topplanternen.

(i) Når reglene foreskriver at to eller tre lanterner skal føres loddrett over hverandre, skal avstanden mellom dem være:

(i) på et fartøy på 20 meters lengde eller mer skal slike lanterner være minst 2 meter fra hverandre og den nederste av disse lanternene skal, unntatt når en slepelanterne kreves, være plassert i en høyde over skroget på minst 4 meter.

(ii) på et fartøy på mindre enn 20 meters lengde skal slike lanterner være minst 1 meter fra hverandre og den nederste av disse lanternene skal, unntatt når en slepelanterne kreves, være plassert i en høyde over rekken på minst 2 meter.

(iii) når tre lanterner føres skal den øverste og nederste være anbrakt i samme avstand fra den midterste.

(j) Den nederste av de to rundtlysende lanternene som er foreskrevet på et fartøy som holder på med å fiske skal føres i en høyde over sidelanternene på minst to ganger avstanden mellom de to lanternene som er anbrakt loddrett over hverandre.

(k) Når to ankerlanterner føres skal den forut som er foreskrevet i regel 30 (a) i, være minst 4,5 meter høyere enn den akterut. På et fartøy på 50 meters lengde eller mer skal denne forreste ankerlanterne være plassert i en høyde over skroget på minst 6 meter.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Dvs at hvis jeg monterer en tricolor + ankerlanterne i toppen av masten, så kan jeg bruke ankerlanternen + sidelanternene på pulpiten når jeg går for motor. Og da slipper jeg blendingen fra den eksisterende topplanternen i masten + akterlanternen. Kult :smiley:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er kjempebra at vi fra tid til annen diskuterer lanterneforskriftene ombord her på BP.

LA3939 er en av dem som kjenner svært godt til forskriftene - vi hadde koselige diskusjioner både på D5L og D5LA om forskjellige forskrifter som er viktige for fritidsbåteiere.

Jeg bringer inn dette for å stimulere flest mulige her på BP om å ta både D5L og D5LA - dere vil aldri angre på et slikt valg.

D5LA gjør dere til verdensomseilende fritidsbåtseilere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...