Jump to content

Garanti ifm bruktbåt salg?


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg fikk idag en muntlig bekreftelse fra en kjøper at han ville kjøpe båten for den angitte sum. Altså er en handel i gangsatt.

Men, hvordan er dette med garanti i forbindelse med salg av en brukt båt.

 

Kan kjøper be om garanti, eller har kjøper rett på garanti ved kjøp fra privatperson?

 

Kjøper vil selv komme å prøvkjøre båten. Den er besiktiget en gang, og kjøper vil besiktige den enda en gang ifm prøve turen.

Kjøper har altså fullt mulighet for å gå igjennom og sjekke det som er.

Men jeg som selger kan vel ikke vite om kjøper etter en uke kjører båten tom for olje (2-takt) og motoren skjærer seg (kun et eksempel).

 

Jeg ønsker å skrive litt om dette i avtalen med kjøper slik at det i ettertid ikke kan være noe tvist om dette.

 

Så er det noen som kan litt mer om dette som har noen gode råd?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Du må ikke finne på å gi noe garanti. Oppgi det du vet om båten og ikke hold noe hemmelig som kjøper senere kan hevde/bevise at du visste eller burde visst. Da bør det gå bra, men her kan sikkert mange advokater og andre på plassen utdype... Det er iallefall min leveregel. Dessuten tror jeg jeg ville dekket ganske mye dersom det skjedde noe med en båten jeg nettopp hadde levert, men det er du ikke forpliktet til sålenge du ikke visste om det og det kan bevises at du visste om det eller burde ha visst det. Uansett, det er noe med moralen i et slikt tilfelle..., MEN det skjer jo ikke... Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, båten selges som den står (AS IS), som forevist og besiktiget, uten garanti.

Selger bekrefter at intet feil eller mangler er utelatt fra avtalen.

 

Er dette en ok ting å ha med i avtalen?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg kan noe om dette;men kan man selge "uten garanti"som du her sier.Hadde jeg vært kjøper så vil jeg tro at jeg hadde blitt litt usikker.

D.v.s.at det som en ikke hører,ser,lukter går du ikke god for!!!

Kjøpsloven vil jo gjelde uansett om man selger som forevist.

hvis jeg kjøper meg ett nytt kjøleskap,så selges det jo meg som forevist,men det er nytt så det skal vare en stund før det kræsjer,derav garanti.Med bruktbåt vil jeg tro at man ikke selger en båt men visshet at denne er utslitt og holder bare en "liten stund"(derav salg),men at selger GÅR GOD for den.Og skulle da feil oppstå innen en rimelig tid,så kan det være diskutabelt hvem som er den ansvarlige.....

Det at ingen feil og mangler ikke er tilstede er jo betryggende,men neste gang man skal benytte båten så er det jo kjent at problemer og feil dukker opp som "troll av eske",selv med egen feilfri båt.

 

Bare en tanke...........

Link to post
Share on other sites

Bruk en standard kontrakt og ikke skriv noe om garanti annet enn det som allerede er standard i kontrakten , det er ikke vanlig å gi garanti privat->privat og dette vil uansett dekkes av loven. Bare pass på å ikke utelat å fortelle om betydelige feil ved båten som du selv burde være klar over

Link to post
Share on other sites

Med "uten garanti"så mener jeg hva kjøpers rettigheter er.

Her selv kjøpt båt som ble solgt som forevist,men etter bl.a.å ha hatt båten opp på slipp avdekket jeg feil og mangler som kunne tilbakerettes mot selger og kreve kompensasjon,dette med forbrukerrådet i ryggen.

velger å tro at folk er ærlige og at når de selger båten sin,så er det som om hjertebarnet som har gjennom alle år fått den kjærligste omsorg forlater redet(reder`n) :smiley:

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

*Ja. ja dette med garanti trenger jo ikke å bety annet enn at du garanterer for at båten er som du opplyser om i god tro og viten på salgstidspunktet. Sånn sett er jeg enig med m/s Draugen. Men som privatperson så forventes det ikke at man forstår så mye av noe som helst. Servicer osv. kan ha vært utført på verksted osv. Eieren trenger jo ikke å forstå særlig mye mer enn hva som kreves for å føre båten.

 

Mener å ha hørt at en faktisk har 14 dagers angrefrist i forbindelse med kjøp, dette gjelder også bruktkjøp mellom privat personer der kjøper kan heve kjøpet dersom en skulle finne det for gått, stemmer ikke det???

 

Nei dette stemmer ikke når det er du som oppsøker selger. Uansett ikke i handel mellom privatpersoner.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja Tomcat, det er den jeg har begynt å fylle ut nå.

 

Takk for tipsene folkens :-)

 

For meg er det ikke en hyggelig handel før begge er fornøyde. Jeg gjør mitt for at handelen skal være en god opplevelse og holder ikke tilbake noe, da jeg vet at det vil slå tilbake på meg senere.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Sånn, da er en skriftlig avtale om kjøp sendt for signering, samt at jeg fylte ut delvis kontrakten fra Tangedal. Så kan kjøper lese igjennom og vi kan signere osv når han kommer for å besiktige båten.

Brukte denne kontrakten: http://www.tangedal.no/index.php?option=co...&Itemid=128

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

I min kontrakt da jeg solgte båten tok jeg med turbotrykk og oljetrykk på sakte og full fart og hva som er spec.. Ladespenning ble også notert, samt oppnådd fullt turtall over 3-4 minutter på prøvetur. Jeg har selv blitt rundlurt, så jeg fikk det med for å trygge kjøper og meg. La det til som en ekstraopplysning.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...