Jump to content

Garanti ifm bruktbåt salg?

Ulv I

Recommended Posts

Det meste som går galt med båten kan vel i og for seg bevises. Kjører han uten olje slik du skrev ulven så vil en mekaniker kunne se dette. Er det mangler med båten så få det med i kontrakten, det skaper tillit mellom deg og kjøper. Gir du inntrykk av å være en ærlig sjel så er det mindre sjangs for at han kontakter deg hvis noe skulle dukke opp. Brukt båt er tross alt brukt båt og ting kan dukke opp. De fleste jeg kjenner er innforstått med det.

Jeg ser at denne skipper worse, hvem enn han er (!), påstår å ha noe juridisk kompetanse og liker å henlede vår oppmerksomhet til følgende artikkel; http://www.tangedal.no/index.php?option=co...=view&id=52 og følgende kjøpekontrakt; http://www.tangedal.no/index.php?option=co...=view&id=55

Jeg kan selvfølgelig ikke gå god for de råd skipper worse gir ei heller denne Tangedal! :lol:

Forøvrig så tror jeg det viktigste er å være en ærlig selger og heller påpeke de mulige feil, mangler, skader osv som kan være der heller enn å i ettertid bli konfrontert med noe man ikke har gjort oppmerksom på, det kan bli dyrt!

Lykke til.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Angrefristloven gjleder bare telefonsalg, dørsalg, postordre og internett, og er på 14 dager.

Da jeg kjøpte ny bil for noen år siden fikk jeg med angrefristskjema da bilen ble levert til meg direkte på arbeidstedet mitt. Stusset over det, men fikk beskjed om at det var slik loven var da handelen var utført utenfor salgsstedet/bilbutikken.

Tror kanskje at det var feil... . Kunne jo testet bilen i 13 dager og levert den tilbake igjen/angret :wink:

Hva er intensjonen med å dra Skipper Worse inn i denne debatten, så vidt jeg kan se så har han ikke postet i denne tråden og dermed burde det være unødig å dra dette medlemmet inn i debatten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da jeg kjøpte ny bil for noen år siden fikk jeg med angrefristskjema da bilen ble levert til meg direkte på arbeidstedet mitt. Stusset over det, men fikk beskjed om at det var slik loven var da handelen var utført utenfor salgsstedet/bilbutikken.

Tror kanskje at det var feil... . Kunne jo testet bilen i 13 dager og levert den tilbake igjen/angret :wink:

Dette må vel evnt,gå på hva jeg har vært innom tidligere. Selger er en profesjonell aktør som har oppsøkt deg for å gjøre en handel.

Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

Jfr. tidligere lov 24 mars 1972 nr. 11. Jfr. EØS-avtalen vedlegg XIX nr. 3a (dir 97/7).

Kapittel 1. Alminnelige bestemmelser

§ 1. Virkeområde

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Så slik er det bare selv om Nimbuster har en bedre måte å fremstille det på. :lol::lol::lol:

Når man selger båt privat som man selv har reklamasjonsrett mot yrkesselger på (f. eks. hvis man har kjøpt den ny og den ennå er mindre enn fem år gammel) kan det gjøres avtale om at selger er fri for ansvar for enhver mangel som kan gjøres gjeldende mot yrkessalgsleddet. Det er den enkleste måten å begrense eget ansvar uten å frata kjøper rettigheter.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Mellom private kan man i og for seg avtale hva som helst alt etter hva man vil, og Kjøpsloven står tilbake for partenes avtale. Det er bare i forbrukerkjøp at det er tvingende regler som ikke kan fravikes. Men hvis man ønsker å frita seg for ansvar (eller det motsatte) så må det formuleres i kontrakt på slik måte at det fremgår hva som er avtalt/hvilke rettigheter hver part skal eller ikke skal ha osv. Man kan ikke ensidig (elelr to-sidig for den del) bruke bestemte betegnelser på fysiske objekter (som ikke stemmer) for dermed å få rettigheter eller unngå ansvar.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det tror jeg også med mindre all handel foregikk hos deg.

Slik jeg forsto det var det kun leveransen og da hadde vel sannsynligvis handelen foregått i forretningens lokale. De hadde vel misforstått loven litt. Hvis ikke var det nok en meget god service...

Hva er intensjonen med å dra Skipper Worse inn i denne debatten
De fleste som har vært her en stund har vel fått med seg at han er advokat og har utarbeidet en viss kontrakt som mange anbefaller. Vet ikke jeg men kanskje det var ment som et argument mot de som her har anbefalt å heller bruke dinside sin kontrakt... Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...