Jump to content

Gass i båt


Mariell

Recommended Posts

Har ombord ett 2 bluss gasskok. Gassbeholderen er montert på akterdekket (selvlensende).

Slangen inn til blusset er ikke mer enn 1.5 meter.

Det er ingen form for gassalarm ombord. Regner  med at beholderen og koplingen ute står sikkert.

Men det er jo en kopling (2 stk slangeklemmer) til blusset også.

Mener dere at det er nok med en "sniffer" nede i bunnen av båten. Eller trenger jeg også en lekasjetester (glass). Denne vil det være plundrete å montere på ett lett synbart sted.

 

Mener å ha lest at disse snifferalarmene  er veldig følsomme og ofte også reagerer på andre

gasser.

 

God Jul og et Godt nytt (Båt) år.

 

mvh

Pekjan

Port Side, Egypt

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg husker skal det sitte en lekkasje tester så nær gassflsken som mulig. Det vil si at den skal sitte i overgangen mellom slangen og kobberrøret. Det var i hvertfall ikke tillatt å bruke slange i skottgjennomføringer. har selv engang flyttet gassflasken og da måtte jeg bygge om hele anlegget.

 

Bor du i Oslo området så kan du gå til Hyttebutikken på Stabekk. De bør besitte den nødvendig kunnskapen du har behov for.

 

Lykke til................

Link to post
Share on other sites

Lekkasjetester koster jo ikke mange kronene.Har gassboksen i et skap under apparatet og bruker bare slange som du gjør.Lekkasje testeren er montert der hvor slangen kommer ut

av skottet(rett ved kokeapparatet).

Gas alarm er ikke innkjøpt enda men er antagelig montert ved sjøsetting.Maritim har en modell til under 1000 lappen så vidt jeg husker. :santa:

Link to post
Share on other sites

Uten å være spesialist mener jeg du bør ha lekkasjetesteren så nær flaska som mulig. Setter du den rett før forbruker har du ingen kontroll med tilførselsystemet. I min båt var det løs gass-detektor i skutebunnen da jeg overtok. Helt riktig som du sier at mange av detektorene trigger alt for lett. Vi bruker bunnen som "kjølelager" for bla grønnsaker og det er ofte nok til å starte alarm. Tryggest er du med både lekkasjetester og gass-sensor. Jeg mener det er bedre med en falsk alarm i ny og ne enn absolutt ingen varsel om noe lekker. Tross alt kikker du ikke på lekkasjetesteren hele tida. Jeg er ikke spesialist på reglene, men hos meg er det kjøleskap, varme, varmtvann og 6 kokebluss på gass, så jeg tar ingen sjanser.

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Sigurd at lekkasjetesteren bør være så nær flaska som mulig.Men tror at lekkasjetesteren burde være lett å se når apparatet er i bruk eller er det feil tankegang?

Dette er en av grunnene til at jeg vil ha en gassalarm også.Da kan jo den ligge og sniffe

i skapet.Går utifra at det er unødvendig med gassalarm i selve gassboksen(som er drenert

rett overbord)?

Link to post
Share on other sites

Lekasjetesteren skal stå ved flasken, men den kan ikke brukes hvis du har noen av forbrukerne på.

 

Ved testing skal alle apparater stenges, men tilførselkraner åpnes, vent et par minutter så trykket for stabilisert seg før testing.

 

Det beste er nok en alarm i tilegg, fikk testet min alarm nå i vinter da jeg tok med meg en katalytt gassovn ut i båten, etter en stund gikk alarmen uten at jeg kjente noe gasslukt, byttet ovnen med en annen ingen alarm gikk nå. Så her var det nok en lekasje i ovnen uten jeg merket noe.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lekkasjeindikatoren rett etter flaska som står i egen tank under bakken. Jeg må fram og åpne luka for å sjekke. Forbruk indikeres som lekkasje, dvs gass strømmer ut fra flaska og det bobler i indikatoren. Skal du sjekke lekkasjeindikatoren må alle forbrukere være stengt av. Eventuelle lekkasjer i tanken dreneres rett over bord. Det er fast kobberrør akterover til fordeler med avstengningsventiler til de forskjellige forbrukerne. Gassdetektoren bør ligge på lavest mulig nivå i båten eller eventuelle nærmeste "gassfelle" til der lekkasje kan oppstå. Min detektor er gammel og jeg er på jakt etter en ny og mer moderne i vinter. Tror campingvogn-folket er bedre enn oss maritime på gass, så jeg skal undersøke utstyr der.

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe særlig peiling på dette, men i min båt som er fra begynnelsen av 80 tallet er det ikke lekkasjetester.  Gassinstallasjonen er montert fra verft. Er dette noe som har kommet i de senere år?  Hvordan fungerer lekkasjetesteren?

 

Takstmann fra forsikringsselskapet synes det var rart at det ikke var lekkasjetester i båten ved befaring, men jeg fikk ikke noe pålegg e.l om å montere det.

 

Er det påbudt? Bør vel kanskje skaffe meg en.

Link to post
Share on other sites

Fant forskrift for gass i båt hos lovdata. Denne trådte i kraft i desember 1983. Anlegg som er eldre enn dette er underlagt gjeldende forskrifter på tidspunkt for installasjon. Det virker som om krav om lekkasjetester først kom med forskriften i 1983.

 

For de som vil ha litt tid uten humor i denne førjulstid, les og lær.  :sleep:

http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-19831020-1580.html

 

Fant også en artikkel om gass i båt hods Termomarin.

http://www.termomarin.no/contentframes/tip...ing_av_gass.pdf

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar.

Uttrykket "ja takk begge deler" passer vel fint inn her.

Ser at lekasjetester er påbudt og gassindikator er anbefalt som en ekstra sikkerhetsinstalasjon.

Så da blir det vel begge deler.

Monterer jeg lekasjetesteren ute ved flaska, så vil jeg få sjekket om lekasje daglig, siden vi slår av gassen  hver kveld og jeg må ut for å sette på gassen hver morgen for å få morrakaffen før resten av familien tørner ut.

 

Forøvrig det beste med hele båtlivet. Stå opp ved seks/ halvsyvtiden og sette seg ut med nykoktkaffe og nyte stillheten.  Ohhhhhh som jeg lengter til sommeren.

Sorry, der ble det vist  en liten avsporing. Begynte bare å drømme litt.

 

Tror jeg vil fortsette med å bruke kun slange. Hullet hvor slangen går inn er romsligt og gummiforet, så noen fare for gnisning er ikke til stedet.

Planlegger å bytte slange iår og legge inn som rutine å bytte denne hvert år.

Noe annet er det hvis det blir flere gassinstalasjoner ombord.

 

mvh

Pekjan

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Dere som har propan kokeapparat: Hvordan har dere løst installasjonen av dette? Har i dag kobberrør som går gjennom motorrommet, ser for meg at dette ikke er en ideel løsning?

Hei, kanskje ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men har du lest artikkelen i dokumentarkivet som heter Vi monterer gasskomfyr? Tenkte du kanskje fant noe interessant i denne. Du finner også artikkelen ved å klikke på "Medlemssider" øverst på denne siden. Og deretter velge "Dokumentarkiv" og avsnittet "Manualer".
Link to post
Share on other sites

Hei jat

Jeg har en 4 bluss Taylor m/komfyr. Denne har en pilotflamme som brenner

hele tiden. Jeg kan tenne bluss bare ved å åpne det blusset jeg skal bruke,

og dette tar fyr fra pilotflamme. D.v.s. også si at eventuelle gasslekkasjer blir

avbrent  der og da.

Flaskene står oppe på flybridge i eget avluftet skap. Kobberør ned til bysse.

Ingen gass skal kunne komme lavere enn bysse. (Gass er tyngre enn luft.)

Det er dårlig utluftningsmuligheter nede i en båt. :nono:

mvh

giver :cryin:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

:cheers::puke:

 

Hei, i am very cofused !

 

Håper å få hjelp av dere her på forumet.

Holder på å instalere koking på gass i båten (NB-750).

Har lest forskriftene.

Kobberrør fra gasskasse på selvlensende dekk. Avsluttes inne med stengekrane merket med skilt. Slange de siste 30 cm fra kranen til kokeapparat. Under kokeapparat og i bunnen av båten en gassindikator/varsler.

I gasskassen er plassert en lekkasjetester. Så langt burde alt være OK, men så leser jeg i forskriften at det skal være montert en utsugningsvifte som tar lufta fra bunnen av båten og skal kjøres før gassen tennes.

Ved kontakt med de som bør ha rede på det får jeg uklare svar, helst av typen "jeg tror" og det synes jeg ikke er tilfredstillende, de fleste mener at kravet til vifte ikke gjelder i fritidsbåter, men jeg finner ikke noen unntak i forskriften, forvirret, ja.

Kan jo montere vifta for sikkerhets skyld, men det blir nokså kronglet å komme til så jeg hadde håp om at det skulle klare seg med lekkasjetesteren og gass varsleren.

 

Hva sier dere,  tror flere lurer på dette.

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Ombord i Poseidon er installert gass for komfyren, og siden båten er sertifisert som passasjerfartøy måtte jeg ha en egen gassinspektør ombord for å godkjenne installasjonen  -  som forøvrig skulle være utført av en autorisert installatør .....

 

Hos meg står gasskassen "innfelt" i overbygget og kassen har åpninger nederst slik at en evenutell gasslekkasje kan renne ut på det åpne dekket utenfor. Den løsningen ble godkjent uten videre, og der var ikke snakk om vifte så lenge gassen ikke kunne samle seg i en fordypning ombord. (Selv om en lekkasje i eller ved komfyren kunne samle seg i innredningen, så ble det ikke lagt vekt på.)

 

Slik som du beskriver din båt, med selvlesende dekk regner jeg med at du har sammenlignbare forhold. Forsøk bare å tenke etter hvor en lekkasje eventuelt kan oppstå  -  og hvor den tunge propangassen i såfall ville ta veien.

 

Der finnes egne forskrifter for dette og jeg regner med at du finner dem på nettet, sannsynligvis hos Direktoratet for Brann og Eksplosjonsvern, men jeg har dessverre ikke tid til å lete dem frem akkurat nå.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da bør man ihvertfall ha en børsteløs avsugningsvifte, eller en vifte som er godkjent for formålet. En tilfeldig billig avsugingsvifte vil muligens kunne antenne gassen p.g.a. gnister ved børstene.

Gass-alarm er også kjekt å ha, men muligens ikke påbudt.

Link to post
Share on other sites

Jag skall villigt erkänna att jag inte hört talas om någon, som

har en slik avsugningsvifte för gass i båten!

 

Er detta vanligt i Norge?

 

Jag har själv gass i båten, flaskan i ventilerat utrymme osv.

men ingen vifte!

 

Jag har långkjölad båt med lensepump i kjölsvinet, det er allt!

Det er ikke noe krav i Swe. iallfall, vare sig fra myndighet eller

försäkringsbolag!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:headbang:

 

Hei igjen, jeg takker dere alle som kommentert mitt spørsmål, en spesiell takk til Gunga Dihn og Poseidon som har tatt seg bryet å legge inn monteringsanvisninger og de svenske reglene, skulle tro at det var det samme som gjelder i hele CE området.

 

Mange jeg kjenner har vært i tvil om hva som er gjeldende regelverk og det er bra at vi får litt diskusjon om dette. Foresten, hva sier forsikringsselskapene om egen instalasjon i båt, godkjenning, trykkprøving m.v.

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...