Jump to content

Ilas (Lambertseter) høy motorbåtkrybbe til Scand Baltic?


arnearmoa

Recommended Posts

Hei.

 

Er på vei til å kjøpe et sett brukte Ilas krybber, (Høy motorbåtkrybbe artikkelnr. 10252)

ilashoymotorbaatkrybbe.jpg

 

Jeg ringte Opplagsspesialisten for å sjekke om de er store nok til Balticen, og han mente det var litt i grenseland for den bakre, pga. mer vekt der. Han ville anbefalt å erstatte den bakre med en Goliat (art. 10251), men han trodde nok det var noen som brukte vanlig 'Høy motorbåtkrybbe' til Scand Baltic.

Er det noen som har erfaring med det?

 

Og er den bred nok?

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Dårlig med svar her.

 

Vet ikke om jeg har sett Balticer i opplag med det stativet du har bilde av.

 

De aller fleste Balticer jeg har sett i opplag, har brukt opplagskrybben fra Scand.

 

En svær tung trekrybbe.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

HEi.. Har desverre ikke direkte svar på dette med din Scan.. Men det som jeg har sett av disse krybbene er at de har veldig liten annleggsflate som båten hviler på. Peronlig ville jeg heller også ha gått for en standart krybbe. Hadde en som hadde en båt i en slik krybbe sist år.. Da høststormen kom.. Da veltet desverre båten hans...

Link to post
Share on other sites

Hei Arnearmoa.

Jeg har fra Opplagsspesalisten til min Baltic og det er kanskje Goliat den heter. Vurderte denne ILAS krybba som har en stoppskrue inn i aluminimsstanga, men det styrte jeg unna. Når man ser båter som velter i krybbe så er vel kreftene store med vind på presenningen.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje en risiko for at det sklir inni der og trykker sammen teleskopmekanismen, ja.

Jeg har presenningstativ festet oppe på båten også, så det blir jo litt krefter når det blåser.

 

Her er en Ilas Goliat.

ilasgoliat.jpg

ref. http://www.ilasmarine.no/sw12354.asp

 

Det er litt vanskelig å se på bildet. Er det sånn at Goliat har låsebolt gjennom huller isteden for en skrue som klemmer aluminiumsrøret?

Det blir jo veldig dyrt med ny 'Goliat' ifht. brukt 'Høy motorbåtkrybbe'.

Jeg kan kanskje lage hull og bolter selv for å låse teleskoprøret...?

 

Er det noe særlig risiko for at de tipper forover/bakover?

Det er vel også noe jeg kan fikse på selv med litt ekstra påbygninger.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har min båt på de høye der. Man bør legge solide plater e.l. under dem hvis bakken er jord eller myk ellers kan de synke skjevt nedi hvis mye vind presser bakfra. Evt. bruke firkantrørforlengere forover og bakover.

Kan jo også borre hull og tre bolt igjennom teleskopet når man har funnet korrekt posisjon. I tillegg har jeg paller på hver side for ekstra veltesikring.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger på 10252 med min 3,5 tonn 25 foter ! Jeg tror ikke de er for små for Balticen ! Om du ligger på fast underlag så bør det gå helt fint ! Du kan støtte opp med en 2"x 4" på hver side i bak-kant om den virker kort i bredden, men den går langt utenfor skroget på min ! Tror de holder i massehvis !

Se her, bildet fra da jeg skrapte ned i høst: https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11902/baat_2008_012.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her har jeg samme krybba men mye mindre båt:

Fast bakke, belegningsstein. Stabilt underlag.

Kjøpte en 4"x4"impregnert, ribbet den på langs så den passet i hullene, og tok håndoverfresen og rundet alle hjørnene på den.

 

 

Kjol.jpg

Jada, dette er ekte snekkeskrog! :yesnod:

 

24102008003.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Kjol.jpg

 

Jeg har så og si lik som deg til min 29 foter.. men på de vertikale støttene ytterst der, har du bare skrudd til sett skruen og lar den hvile på den, eller har du laget et hull og satt inn en bolt eller lignende som skal hjelpe om f.eks sett skruen gir etter?

 

Hvis du åpner dette bilde: http://baat.ulven.com/sc290/Opplag0809/Bilde229.JPG

Så ser du at jeg har (dvs min far) har satt opp ekstra støtter.

Han har sett at slike støtteben gir etter når vinden står på, og klapper sammen. Da velter båten.

Årsaken var at gjengene i sett skruen hadde gitt etter og den klappet sammen.

 

Ellers var det smart med den planka igjennom begge støttene, den tror jeg at jeg kopierer neste år :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

I Sonskilen båthavn benyttes stort sett 5 opplags"krybber":

 

son6nov2008a.jpg

 

Dette er båten til et velkjent medlem på BP - denne typen krybber brukes for "lettere båter".

 

 

sonskilen190108d.jpg

 

I de senere årene har det blitt stadig flere av disse. Fordelen er at det går ga nske greit å flytte båtene fra sted til sted på opplagsplassene.

 

son27sept2008i.jpg

 

For tyngre båter, bl.a. Baltic, benyttes konsekvent opplag med 2 støttebukker akter på hver side - her er det god bæring, og dessuten en eller to støttebukker midt under kjølen i forkant.

Jeg tror ikke jeg har hørt om at noen av disse tre opplagssystemene har sviktet.

 

 

son6nov2008d.jpg

 

Dette er den mest brukte blant seilbåtene.

 

 

Vi har også en femte type; den som er hjemmesnekret. Det er nok her man har hatt noen nedfall, bl.a. i forrige sesong.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er på vei til å kjøpe et sett brukte Ilas krybber, (Høy motorbåtkrybbe artikkelnr. 10252)

ilashoymotorbaatkrybbe.jpg

 

 

Hei arnearmoa,

 

Jeg benytter denne krybben til min Scand Baltic. Står hjemme på plen, så jeg legger plank under krybbene slik at båten ikke trykker seg ned.

Det blir stort trykk, så jeg har også lagt under 2 leca blokker med plank oppå midt under båten som avlasting. I tillegg har jeg snekret sammen et par sidestøtter som jeg setter inntil båten.

Dette har fungert godt i flere år.

 

Vennlig hilsen Lijanka

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

De har funket fint på min Windy 27 i 11 år (den har stått på dem hele tiden året rundt dessverre...).

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har du hatt båten på land i 11 år? :eek:

 

Ja den ene båten.. ikke spør hvorfor :saint:

Den har riktignok ikke stått på samme plass hele tiden men allikevel...

Men fra nå av står den utenfor døra mi så jeg ser den hver dag, så da kan den iallefall ikke bli stående i 11 år til :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja men båten har ikke stått i hagen mere enn en ukes tid :giggle:

Motoren ligger i deler i kjelleren.. men alt er stort sett komplett så det er bare å sette av tid til å montere den sammen under vinterstormene som kanskje kommer etterhvert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Krybbene som TS henviser til har jeg brukt i flere år på min Baltic, men da med en 2 x 8" med 60 cm lekte på tvers på toppen oppunder fenderlista i tillegg. Fenderlista gir ikke etter med lekta oppunder. Joda, jeg har flere ganger tenkt å anskaffe meg et par Seaquip støttebukker som ekstra oppunder hekken, men det har så lengt blitt med tanken. Båten står stort sett lunt til i hagen, og syd - Sw-lig vind (som er mest fremherskende) kommer ikke inn på tvers. Men likevel, et par Seaquip akter hadde nok ikke vært noe overkill akkurat...bilde

Dobbel presenning med god lufting i hver ende, alle luker og vinduer åpne.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurdere en slik sak... siden jeg har en god del jobb på båten før den er klar til neste sommer.. eller sommeren etter der igjen.

Med 4 meter mønehøyde burde det være nok plass i høyden. Båten min rager 3,4 m over bakken med 2,4 meters bredde der oppe (3,15 m største bredde).

Dessuten fri frakt helt til det kalde nord.

 

http://www.nordiskteltbutikk.no/battelt_36x10_pvc

 

bilde

 

Denne er enda litt bredere og høyere men litt kortere http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=24185030&searchclickthrough=true

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En baltic på havna vår fikk knust noen steglister pga at den sto i sånne ilas krybber. Merk deg også at stabiliteten blir sterkt forringet hvis underlaget ikke er skikkelig flatt og stabilt. Gode kjølklosser og sidestøtter av 48x148 som er godt forankret evt seaquip støtter er nok det riktige på din båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...