Jump to content

Bytting av belger alfa 1/Mercruiser 1,7D


minne

Recommended Posts

Jeg har en Mariah CS21 med Mercruiser 1,7 l. D med Alfa One drev fra 2006 som har gått ca. 320 timer. Må jeg bytte belger i år? Hvordan gjør jeg det? Finnes det noen (helst norsk) instruksjon på nettet? Eller finnes det noen der ute som kan dette og kan forklare meg hvordan jeg gjør det. Er meget glad for hjelp.

Link to post
Share on other sites

Som SeaRaymond skriver, så er skiftintervallene for belgen på dette drevet 5 år ifølge instruksjonsboka. På min båt med samme drev og motor ble belgen skiftet i år etter seks år, men belgen som ble tatt av var omtrent like fin som ny, hel og myk. Så dersom belgen ser bra ut, bør det ikke være nødvendig å skifte dette på ditt drev allerede nå.

 

(Jeg skiftet ikke belgen selv, forklaring på hvordan dette skal utføres håper jeg andre kan gi deg.)

Link to post
Share on other sites

Her er en beskrivelse som kan hjelpe deg videre.

Men med mindre du har en lekasje nå, så har du fremdeles et par år på deg før du må skifte.

 

 

http://www.sterndrives.com/replace_alphagen2_bellows.html

 

 

Denne viser også med bilder hva som skal gjøres

http://www.mercstuff.com/howdoi.htm

 

Lykke til

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har et tilsvarende drev på en Nidelv 690.

I fjor byttet jeg alle belgene fordi drevet var 5 år gammelt.

Belgene mine hadde helt sikkert vart et par år ekstra, men jeg skiftet for å være føre var.

Husk at du trenger spesialverktøy til jobben. Verktøyet er nevnt i artikkelen fra Sterndrive.

Dersom du skal skifte belgen til girwire må du ha en lang pipe. Denne hadde jeg problemer med å få tak i.

Jeg bestilte verktøyet, belgene og limet fra Boatfix i USA.

På You Tube finner du en video om belgskifte:

.

Jeg hadde ikke gjort det før men fikk det til. Det tok ganske lang tid fordi det var vanskelig å komme til.

Anbefaler at du bare kutter gamle belger med kniv istedenfor å ta dem av manuelt.

Ta gjerne bilder med digitalkamera mens alt er på plass og underveis i arbeidet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...