Jump to content

Tømme varmtvannsbereder på ny Jeanneau SO 42i

Stein-Erik

Recommended Posts

Hei! Er litt usikker her - noen som sitter på fasit? Er en ventil på inntaket til tanken som kan åpnes - herfra går en lenseslange i sumpen. Har åpnet denne, samt koblet fra varmtvannsslangen ut fra tanken for å hindre vakuum. Da surkler det litt vann ut - men ikke mye! Etter 3 dager har det kommet ut en 5-6 liter, men på en 40 liters tank hadde jeg forventet mere! Noen spesiellt Jeanneau triks en enkel Bavariamann ikke har fått med seg her??

Er forresten en lekker båt - er en Performance variant med masse supert utstyr!! Vi har bygget den om til tyskerhaling - burde vært på plass orginalt spør du meg!

Stein-E

Det er nok det samme problemet hos meg også.

Jeg måtte fjerne slangene både fra inntak og utløp. Vannstrømmen som da kom var nok til å tømme tanken på ca 4 timer.

Skrekkelig dårlig system spør du meg. Dette kunne vært løst mye enklere.

PS: Jeg trodde et øyeblikk at du hadde konvertert til Jeanneau. :wink:

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Hei Oddgeir! Godt nyttår, forresten!!

Da er det vel bare en ting å gjøre - frem med skiftenøkkelen! Er enig at dette er en klønete løsning! På min stakkars Bavaria er det lagt opp en egen tappeslange ved motoren som jeg legger oppi en bøtte, åpner proppen + en kran for å hindre vakuum og vips: Alt renner ut!

Står sikkert en prosedyre i instruksjonsboka , jeg gjorde den jobben i høst på rassyen og den hadde en varmtvannstank som var litt forskjellig fra hva jeg har hatt før og der var det bare et par klikk med klokka der , et skrujern og drei mot klokka der og balabingbalabong så gikk pumpa og vannet forsvant overbord , hadde aldri skjønt det uten å lese i boka.

Så , bare let fram permen den ligger vel i båten

Det renner ikke ut hos oss heller. Koble av den øverste slangen på bedreder og den underste. Blås med pumpe i den øverste og vannet renner ut av den nederste som ligger i bøtta.

Jeg har en grei metode (Bavaria 38AC), og da behøver jeg ikke koble ifra noe som helst.

-På berederen er det en liten slangestump på ca 1,5 meter som er ment til å drenere berederen. Først åpner jeg denne, og lar det renne ut ved å åpne en varmtvannskran i feks. byssa. Det kommer imidlertid ikke ut mange literene, så jeg stenger da kranen i byssa igjen, og benytter meg av den mengden luft som jeg har fått inn i berederen. Ved å blåse i dreneringsslangen som en "alkotest" bygger jeg opp et lite trykk som gjør at berederen tømmer tilsvarende antall liter vann. Med min enorme lungekapasitet blåser jeg inn sikkert 3-5 liter, for så å vente endel sekunder på at tilsvarende mengde vann kommer ut.

Hvor man tømme vannet er jo opp til hver enkelt. Balje på gulvet, etc. Jeg har pleid å skru opp dørkplaten i akterkabinen, og fylle oppi tomrommet under den. Det rommer akkurat 1 stk. varmtvannsbereder, og da får jeg inspisert og vasket under der, samt at jeg slipper å ta med mer utstyr for å gjøre denne jobben enn en stjernetrekker. Jobben er gjort på 10 minutter.

Jeg har en SO 39i og mest sannsynlig identisk løsning.

Blir dermed usikker for jeg tømmer vanntankene ved å skru på full styrke inkludert varmtvann i springen.

Kontroll av berederen før og etter gir klart inntrykk av at berederen er tom etter at det har tømt seg helt??!

Er helt inneforstått med at det ligger igjen små mengder vann bl.a i slanger etc men får vel tømt det meste av tanken med denne metoden?!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...