Stein-Erik Startet 12.Januar.2009 Del på Facebook Startet 12.Januar.2009 Hei! Er litt usikker her - noen som sitter på fasit? Er en ventil på inntaket til tanken som kan åpnes - herfra går en lenseslange i sumpen. Har åpnet denne, samt koblet fra varmtvannsslangen ut fra tanken for å hindre vakuum. Da surkler det litt vann ut - men ikke mye! Etter 3 dager har det kommet ut en 5-6 liter, men på en 40 liters tank hadde jeg forventet mere! Noen spesiellt Jeanneau triks en enkel Bavariamann ikke har fått med seg her?? Er forresten en lekker båt - er en Performance variant med masse supert utstyr!! Vi har bygget den om til tyskerhaling - burde vært på plass orginalt spør du meg! Stein-E Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Det er nok ganske mye vann igjen. For å tømme min tank må jeg i tillegg blåse luft inn gjennom kaldtvannsinntaket. Du kan blåse selv, men jeg kopler på en slangebit og den passer til pumpa for gummibåten, da går det greit uten å bli blå i trynet. mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 (redigert) Det er nok det samme problemet hos meg også. Jeg måtte fjerne slangene både fra inntak og utløp. Vannstrømmen som da kom var nok til å tømme tanken på ca 4 timer. Skrekkelig dårlig system spør du meg. Dette kunne vært løst mye enklere. PS: Jeg trodde et øyeblikk at du hadde konvertert til Jeanneau. Redigert 12.Januar.2009 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Stein-Erik Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Hei Oddgeir! Godt nyttår, forresten!! Da er det vel bare en ting å gjøre - frem med skiftenøkkelen! Er enig at dette er en klønete løsning! På min stakkars Bavaria er det lagt opp en egen tappeslange ved motoren som jeg legger oppi en bøtte, åpner proppen + en kran for å hindre vakuum og vips: Alt renner ut! Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Hva kan man si...... fransk ingeniørkunst..... Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Stein-Erik Svart 12.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Hehe.. tror ikke vi skal gjøre dette til en ny Bavaria diskusjon! Kunne ha levd lykkelig med både Oddgeir sin SO 36i og min kollega sin SO 42i!! Og din B 42 cr for den sags skyld!! :-) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Det renner ikke ut hos oss heller. Koble av den øverste slangen på bedreder og den underste. Blås med pumpe i den øverste og vannet renner ut av den nederste som ligger i bøtta. Slik gjør jeg det. Det hele er tegnet og ligger på Lundes hjemmeside/service. Sjekk den. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 12.Januar.2009 Del på Facebook Svart 12.Januar.2009 Står sikkert en prosedyre i instruksjonsboka , jeg gjorde den jobben i høst på rassyen og den hadde en varmtvannstank som var litt forskjellig fra hva jeg har hatt før og der var det bare et par klikk med klokka der , et skrujern og drei mot klokka der og balabingbalabong så gikk pumpa og vannet forsvant overbord , hadde aldri skjønt det uten å lese i boka. Så , bare let fram permen den ligger vel i båten Sitér dette innlegget Link to post
hei Svart 13.Januar.2009 Del på Facebook Svart 13.Januar.2009 Er forresten en lekker båt - er en Performance variant med masse supert utstyr!! Vi har bygget den om til tyskerhaling - burde vært på plass orginalt spør du meg! Stein-E Hei Hvordan gjorde dere dette. . Har han satt ombord ekstra vinsjer.Har du noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 13.Januar.2009 Del på Facebook Svart 13.Januar.2009 Så , bare let fram permen den ligger vel i båten Kommer ikke på tale. Bruksanvisninger er for pyser. Og når det er sagt: Det står ikke noe konkret om dette i min bruksanvisning. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Seiljåtten Svart 13.Januar.2009 Del på Facebook Svart 13.Januar.2009 Det renner ikke ut hos oss heller. Koble av den øverste slangen på bedreder og den underste. Blås med pumpe i den øverste og vannet renner ut av den nederste som ligger i bøtta. Jeg har en grei metode (Bavaria 38AC), og da behøver jeg ikke koble ifra noe som helst. -På berederen er det en liten slangestump på ca 1,5 meter som er ment til å drenere berederen. Først åpner jeg denne, og lar det renne ut ved å åpne en varmtvannskran i feks. byssa. Det kommer imidlertid ikke ut mange literene, så jeg stenger da kranen i byssa igjen, og benytter meg av den mengden luft som jeg har fått inn i berederen. Ved å blåse i dreneringsslangen som en "alkotest" bygger jeg opp et lite trykk som gjør at berederen tømmer tilsvarende antall liter vann. Med min enorme lungekapasitet blåser jeg inn sikkert 3-5 liter, for så å vente endel sekunder på at tilsvarende mengde vann kommer ut. Hvor man tømme vannet er jo opp til hver enkelt. Balje på gulvet, etc. Jeg har pleid å skru opp dørkplaten i akterkabinen, og fylle oppi tomrommet under den. Det rommer akkurat 1 stk. varmtvannsbereder, og da får jeg inspisert og vasket under der, samt at jeg slipper å ta med mer utstyr for å gjøre denne jobben enn en stjernetrekker. Jobben er gjort på 10 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Mar10n Svart 13.Januar.2009 Del på Facebook Svart 13.Januar.2009 Jeg har en SO 39i og mest sannsynlig identisk løsning. Blir dermed usikker for jeg tømmer vanntankene ved å skru på full styrke inkludert varmtvann i springen. Kontroll av berederen før og etter gir klart inntrykk av at berederen er tom etter at det har tømt seg helt??! Er helt inneforstått med at det ligger igjen små mengder vann bl.a i slanger etc men får vel tømt det meste av tanken med denne metoden?! Sitér dette innlegget Link to post
periss Svart 13.Januar.2009 Del på Facebook Svart 13.Januar.2009 Jeg får ikke tømt tanken min med denne metoden nei . Etter jeg har tømt vanntanker med trykkvannspumpen løser jeg slange for innløp og utløp på min bereder. Den er da bredfull av vann og ville mest sansynlig fryse i stykker i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.