Asketurbo Startet 13.Januar.2009 Del på Facebook Startet 13.Januar.2009 Har kjøpt en eldre 80 tallet Askeladden 16" med vindskjerm. Må da ha ny påhengsmotor, tenkte i utgangspunktet på en 4 takt 40 hk. Men tåler båten en 60 hk ? kjekt å ha hvis det går greit, pga vannski og vil ha god speed av og til. Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Anders Panders Svart 13.Januar.2009 Del på Facebook Svart 13.Januar.2009 (redigert) 16 tommer? :D 14 foteren uten vindskjerm er veritasgodkjent til 16 hester. Det blir fort for mye med 20 hester om en er alene i båten, for den har en tendens til å legge seg oppå vannet og "velte". Tenk på at båten skal kunne flyte. Det er vel noe av vitsen med de gamle Askeladdene, at de er såpass fulle av isopor at de kan holde motor over vann selv om skroget lekker eller fylles. Redigert 13.Januar.2009 av Anders Panders (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Januar.2009 Del på Facebook Svart 13.Januar.2009 Vi har en 16 foter fra 1973 med en 25 Suzuki på hekken, det er ikke mer enn det bør være men heller for plagsomt lite.. jeg vil tro at 40 rekker... Det er jo ikke akkutat det mest glanende skroget jeg har sett da. Vi bruker båten på Sletta nord om Haugesund og den funker bra der Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Linn Christina Svart 13.Januar.2009 Del på Facebook Svart 13.Januar.2009 Har kjøpt en eldre 80 tallet Askeladden 16" med vindskjerm. Må da ha ny påhengsmotor, tenkte i utgangspunktet på en 4 takt 40 hk. Men tåler båten en 60 hk ? kjekt å ha hvis det går greit, pga vannski og vil ha god speed av og til. Noen som vet ? Det skal stå på veritasskiltet som er montert på innsiden i hekken. Men tror den er godkjent for 25 hk. En kamerat av meg har hatt en 16 askeladd i mange år med en 50 evinrude på hekken, og båten er god å stabil.. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørktun Svart 13.Januar.2009 Del på Facebook Svart 13.Januar.2009 Det er vel 40 hk som er max på denne båten. 60 hk er vel då kanskje litt vel mykje meir enn det konstruktøren har berekna. Hugs at dette er er båtar med nokså flat botn, så nokon racerbåt er dette uansett ikkje. Men 40 hk vil vel gje grei fart, det. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 13.Januar.2009 Del på Facebook Svart 13.Januar.2009 Hadde en askeladden 14 som var godkjendt for 16 hk. Denne satte jeg 35hk på i min grønne ungdom. Dette gikk etter måten bra (og fort) men ved full speed (ca 35 knop) løftet båten seg opp på kjølen og hadde en tendens til å plutselig legge seg til feil side i svingene. Ganske spennende, men jeg vet ikke om det er det du er ute etter :-). Siden akeladden 16 også er en kjølbåt regner jeg med at du vil få tilsvarende problem her ved altfor stor motor. En bekjendt av meg har Askeladden 16 med 25 hk, noe jeg mener er alt for lite. tror nok 40 hk er passe. Sitér dette innlegget Link to post
Båtenvår Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 (redigert) Hei Jeg har hatt 3 slike Askeladden 16-4400. Dette er gode kvalitetsbåter som er blitt en klassiker her på vestlandet.... Visst du har den typen med 3 frontvinduer i vindskjermen (luke i midten) er båten beregnet for å ha max 40 hk på hekken. Står også på skiltet fra produsenten ved motorfestet. Anbefaler deg 2-takt 40 hk kontra 4 takt grunnet at vekten til motoren utgjør en del på en så "liten båt". 4-takten blir for tung og treg i aksen ift til 2 takteren. 40hk 2-takt er tungt nok for båten. Det vil du se når den ligger fortøyd og se at den har nok akterlig trim. Det funker også med 50 hk (2-takt), men båten er ikke konstruert for å tippe 30 knop samt at den har kjøl. Derfor max 40 hk (27-28 knop). Resultatet er at båten begynner å spore og legger seg på siden. Har selv hatt 55hk på. Vil ikke anbefale det.... Dersom du er på jakt etter påhengsmotor til denne velg 2 takt, helst 3 sylindret som gir god skyvkraft, jevn gange og best akselerasjon. Anbefaler deg Tohatsu, Mariner eller Yamaha. Sistnevnte er dyrest, men det er også en grunn til det... Nb !! Du må ha motor med lang stamme. Lykke til Redigert 14.Januar.2009 av Båtenvår (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maxi1750 Svart 15.Januar.2009 Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 Jeg har en Askeladden 16 1979 mod. I følge skiltet er den godkjent for 35 hk. Har hatt en 25 hester på den, da går den 15-16 knop. Skal montere en 40 hk til våren Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Januar.2009 Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 Hei har en slik askeladden på hytta vår. Dette er en båt som er på veg til å bli en klassiker etter min mening! Vi har 50HK evinrude 2t, knakende god motor, 28knop på toppfart. Båten er ganske bred og har liten skrogvinkel, derfor tror jeg ikke den går så mye raskere. Men Båten er utrolig praktisk og bruksvennlig, stødig og god plassutnyttelse for størrelsen. innvendig er båten penere enn gjennomsnittet fra denne tidsepoken. Båten er veritas godkjendt for 40HK men mange har50HK. Synes det er passe, og du slipper å ha full gass for å oppnå en fin masjhastighet på 23-24knop. Når det er sakt så bruker sikkert moderne 4t motorer det samma på full gass som en gammel 2t på halv gass, hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Anders Panders Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Tenker dere på flyteevne når dere laster en så stor motor på denne båten? Hører de ivrigste hobbyfiskerne ute på hytta sverger til denne typen pga sikkerhet. Jeg har opplevd å få gode bølgeskyll oppi Askeladden vår og det har gått fint hver gang uten at motor eller mannskap har tatt skade. Det er bare å øse båten og kjøre videre. Men så har vi en beskjeden vekt og størrelse på motoren vår... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 flyteevnen? 50hk er nøyaktig samme konstruksjon som 40hk! mye lettere enn en 35/40hk 4takter i dag tror vår motor veier bare 80-90kg Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 En Yamaha F40 m/ lang stamme og powertrim veier 92kg dersom jeg ikke husker feil. Honda's 40/50hk av den forrige modellen omtrent det samme Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mornet Svart 26.Mai.2009 Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Jeg har på en 60hk 2 takt Evinrude på denne båten. Går helt fint bare man passer på at båten ikke skjærer til siden ved toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Skal det være kort eller lang stamme på en askeladden 16 4400 ? ( den som er godkjent til opp til 40 hk) Sitér dette innlegget Link to post
Raytano Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Askeladden 3400 skal ha lang stamme. Har selv en slik fra 1980 med original Johnson 25HK som drikker bensin. Ulempen med denne type HT båter er den ikke-eksisterende sikten dersom føreren setter seg ned for å kjøre. Dersom jeg er alene i båten vil den også legge seg merbart mot styrbord. Løsningen er derfor å stå ved siden av konsollen og holde seg fast i kalesjen, en lite trygg løsning, så dødmannsknapp er et must på ny motor. Jeg ville ikke valgt større motor enn 40 HK på denne ettersom den slår helt sinnsykt selv i møte med små bølger, og at båten som tidligere nevnt begynner å spore ved høy fart. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Askeladden 4400 er et ikon av en båt.Like populær nå som før,spesielt den nyere hvite typen er flott.Denne kan brukes til alt fra fiske,dagsturer og vannsport,bare å dra den opp i strandkanten og gå på land der en måtte ønske.Kjøljernet går helt bak så den tåler det.Har selv hatt en slik med 60 hk Tohatsu,ingen problem det.Det ligger også en i nærheten av hytta med 75 Yamaha.Gamlebåten min er like fin enda etter 40 år.Med 60 hk var det krefter i massevis og snilt bensinforbruk.Legger ut et bilde av denne sjarmerende båten. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Perwangensten Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Tante Anna skrev On 24.4.2014 at 21.13: Askeladden 4400 er et ikon av en båt.Like populær nå som før,spesielt den nyere hvite typen er flott.Denne kan brukes til alt fra fiske,dagsturer og vannsport,bare å dra den opp i strandkanten og gå på land der en måtte ønske.Kjøljernet går helt bak så den tåler det.Har selv hatt en slik med 60 hk Tohatsu,ingen problem det.Det ligger også en i nærheten av hytta med 75 Yamaha.Gamlebåten min er like fin enda etter 40 år.Med 60 hk var det krefter i massevis og snilt bensinforbruk.Legger ut et bilde av denne sjarmerende båten. Klubben? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.