Jump to content

Hvilken type Landstrømsanlegg i nye båter


terron

Recommended Posts

Forsøker på en ny tråd litt på "siden" av alle trådene hvor det for tiden går en smule varmt att. landstrøm og jording og annet. I nyere båter er det jo etterhvert vanlig at landstrømsanlegg er ferdig montert fra fabrikken. Kunne derfor vært av interesse å høre om hvilke alternativer båtbyggerne tilbyr/leverer - og med alle nye båter følger jo alle verdens erklæringer med.

 

Når deg gjelder min 3 år gamle Viknes så var alternativene slik:

1. Ikke landstrømsanlegg

2. Landstrømsanlegg bestående av kun kabel/inntak/landstrømsentral m/jorfeilbryter

3. Som 2 men med batterilader m/galv.skille i tilegg

4. Som 2 + 3 men med skilletrafo i tilegg.

 

I begge de siste alternativene velger Viknes utstyr fra Ladac

Link to post
Share on other sites

Tror du er gal jeg :lol::lol:

Sette i gang en ny tråd om dette, her blir det liv etter hvert....

 

Spøk til side.

Hadde jeg skulle valgt ut i fra det du setter av alterativer ville jeg valgt nr. 4

Grunnen til at de velger Ladac er nok mange, men en av tingene er at dette er et ferdig sydd anlegg med utbyggnings muligheter,

og det er lett for de og kobble sammen/sette opp.

Link to post
Share on other sites

Spøk til side....

&

Grunnen til at de velger Ladac er nok mange, men en av tingene er at dette er et ferdig sydd anlegg med utbyggnings muligheter,

og det er lett for de og kobble sammen/sette opp.

...hva mener du med "spøk til side" :confused::confused: Du vet jo vel hvor allvorlig at det kan bli? :giggle:

 

Men så kommer vi til spørsmålet, som måtte jo komme :yesnod:

..hva ...er da så gunstig med Ladac og hvorfor trenger man videre utbyggning?

 

Enten legger man kabler (det gjør man likevel) og monterer stikkkontakter (det gjør man også likevel), eller ikke.

Bare å koble slik sammen koster en erfaren elektrikker litt over en time, så fakturer hun/han for min skyld to.

 

Hvis Ladac ikke ha blitt megagunstig i det siste (har ikke kontrollert det)

da tror ikke jeg at det er billigere med et "ferdig system."

 

Så, ønsker en fin krangel & morsom kveld. :lipseal:

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men så kommer vi til spørsmålet, som måtte jo komme :yesnod:

..hva ...er da så gunstig med Ladac og hvorfor trenger man videre utbyggning?

 

Enten legger man kabler (det gjør man likevel) og monterer stikkkontakter (det gjør man også likevel), eller ikke.

Bare å koble slik sammen koster en erfaren elektrikker litt over en time, så fakturer hun/han for min skyld to.

 

Hvis Ladac ikke ha blitt megagunstig i det siste (har ikke kontrollert det)

da tror ikke jeg at det er billigere med et "ferdig system."

 

Så, ønsker en fin krangel & morsom kveld. :lipseal:

 

 

:seeya:

Jørg

... :lol::lol::lol: Det har vel ikke blitt "megagunstig" I det siste, men for Viknes er det sikkert en del billigere i innkjøp og det blir billigere og benytte seg av eget personell til og utføre dette opplegget, sammen med det andre elektriske de legger opp.

De trenger ikke benytte en instalatør med papirere, eller en elektrikker med sertifikater...

 

Muligens setter også kunden pris på dette, han kan hvis Ønskelig sette inn en stikk kontakt eller 2 til...

 

 

Dermed sparer de penger

Link to post
Share on other sites

Jeg var vel i utganspunktet bare nygjerrig på hva båtprodusenter generelt velger når de monterer landsrøm, ikke hva som er dårlig/bra/billig/dyrt. F.eks. når det gjelder Viknes så tar de seg hinsides betalt for dette ekstrautstyret (17000 uten skilletrafo). Jeg valgte derfor å kjøpe båt uten en masse ekstrautstyr, for heller å innstalere dette "på egenhånd".

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...