Jump to content

"Gulnet" kompass - kan man skifte væske i det?


Walter_S

Recommended Posts

Gult er kult - men ikke i et kompass!  :smiley:

 

Væsken i mitt gamle YCM-kompass har gulnet. Jeg går ut i fra at denne en gang var blank, mens elde har gjort den gulaktig. Går det an å skifte væsken i et kompass? Er det noen som har gjort det noen gang? Hva brukes som væske i kompass. Mener å ha hørt om "tørste" sjøfolk som har drukket kompass-sprit.

96%  :wink: ?

BildeBilde <----- Kan dét være tappe- / påfyllings-nippel?

 

Takknemlig for tips / svar...... :headbang:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Foreslår at du leverer inn kompasset til en forhandler som kan skifte væsken for deg.

Ved skifting av veske må det taes hensyn til temperatursvingninger, og blir det fylt

formye kan du i verste fall risikere å sprenge kompasset. Inne i kompassene er det vanlig at det er en "belg" som ligg å presser mot væsken og vil kompensere for utvidelse/sammentrekking av vesken, Begynne du å få luftlommer i toppen av kompasset ved fallende temperatur, har det skjedd noe, enten med "belgen" eller det er ein væskelekasje og det er da behov å levere det inn til en godkjent forhandler å få dette ordnet.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er Cognac i det  :yesnod:

I så tilfelle er det V.S.O.P - 31 år gammelt sådann........ :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Foreslår at du leverer inn kompasset til en forhandler som kan skifte væsken for deg.

Ved skifting av veske må det taes hensyn til temperatursvingninger, og blir det fylt

formye kan du i verste fall risikere å sprenge kompasset. Inne i kompassene er det vanlig at det er en "belg" som ligg å presser mot væsken og vil kompensere for utvidelse/sammentrekking av vesken, Begynne du å få luftlommer i toppen av kompasset ved fallende temperatur, har det skjedd noe, enten med "belgen" eller det er ein væskelekasje og det er da behov å levere det inn til en godkjent forhandler å få dette ordnet.

 

Steinar

Sett både kompasset og væska i kjøleskapet før du fyller. Da har de begge samme temperatur.

Belgen inni vil kompensere for at væske og kompasshus ikkje ikkje utvidar seg 100% likt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også et gammelt kompass som skulle hatt ny vesker. Kan noen fortelle meg hva jeg skal spør etter når jeg går på apoteket. Hva heter denne vesken som skal fylles på??

 

Mvh :sailing:

Hei!

 

Ja si det? Snakk med en forhandler. Der tror eg du og vil kunne få væsken.

 

Kansje Poseidon har peiling på hvilken væske som vanligvis brukes?

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

På mitt kompass benyttes en væke som kalles "Bayol", kompasset er av type Sestrel, og tar forøverig 2 liter væske.

Jeg tror "Bayol" er silikon basert.

Dersom du skal skifte sett både kompasset og væska i kjøleskapet før du fyller. Dersom dette ikke gjøres får du ei luftboble på toppen, men den kan jo brukes som barometer.

mvh

Cassie

Link to post
Share on other sites

Kansje Poseidon har peiling på hvilken væske som vanligvis brukes?

Steinar

Hei igjen,

 

Jeg takker så meget for tilliten :blush:

 

Vanligvis har sprit vært brukt i "spritkompasset" og det verserer svært mange historier om mer eller mindre vellykkede fester som har vært arrangert på kompasspriten. Litt sprit kan ogås fordampe av naturlige årsaker, gjennom f.eks dårlige pakninger. Når det gjelder etterfylling så er det nokså allminnelig på de store kompassene at man finner en plugg litt nede på siden. Da er det bare å tippe kompasset i gimbalen slik at pluggen kommer rett opp, ta denne ut, og slippe på f.eks gin, eller hva man måtte ha for hånden......

 

Småkompass er i mange tilfeller "luftkompass" og de er ikke fyllt med noe som helst.

 

Men noen småkompass er også som andre har nevnt fylt med en veldig tynn olje, f.eks en silikonolje i de nyere. Slik olje vil imidlertid ikke fordampe slik som sprit, og etterfylling er derfor en sjeldenhet.

 

Når det gjelder akkurat det kompasset som du Walter viser til, så er jeg ikke helt sikker på hvilken type det er. Jeg gjetter på at det er oljefylt, men om det er noe parafinlignende eller om det er silikonbasert har jeg ingen mening om. Uansett så ville jeg nok latt det være som det er, for som andre har nevnt: det kan like gjerne være plastkuppelen som har gulnet litt med årene  -  og det kalles "sjarmerende patina".....

 

Den "nippelen" du viser til, det er ihvertfall ingen påfylling   -   det er tilkoblingskontakten for det innvendige lyset  :lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Før i verden var det sprit. No meinar eg det er glyserol, og det får du kjøpt på apoteket.

Det er i allefall det vi brukar å fylle på hydraulikkmanometer.

Trur de eg berre tøysar eller...........

 

Eit hydraulikkmanometer inneheld, på samme måte som eit kompass, væske.

Væska er der for at nål, visere o.l. ikkje skal danse rundt p.g.a. vibrasjon, slingring o.s.v

 

Væska i eit manometer gulnar og, og då går vi på apoteket og kjøper GLYSEROL

dette vert seldt i 100ml flasker.

 

Sikker på at dette kan brukast i eit kompass, det har i allefall samme formålet.

 

Når det gjeld Gin Poseidon, det hadde blitt ein tynn ein det................. :blush:

Link to post
Share on other sites

Trur de eg berre tøysar eller...........

Eit hydraulikkmanometer inneheld, på samme måte som eit kompass, væske.

Væska er der for at nål, visere o.l. ikkje skal danse rundt p.g.a. vibrasjon, slingring o.s.v

Nei, jeg tror absolutt ikke at du driver med tøys, slett ikke!

 

Men forskjellen på et manometer og et kompass er bl.a. at manometeret som du sier har en nål som danser pga raske trykkendringer og vibrasjoner. Dermed blir nålen liggende stille på et noenlunde gjennomsnitt.

 

Kompasset derimot har en nål/rose som påvirkes av veldig små krefter fra jordmagnetismen, den må derfor flyte fritt med minst mulig treghet/friksjon. Derfor har spritkompassene en rose som er festet til en rund "flottør" som flyter i den tynne spriten, styrt av en nål i sentrum som holder den i posisjon med et minimum av friksjon.

 

Derfor mener jeg at glyserol og lignende væsker med høy viskositet kan være anvendelige i kompasset, men som sagt: ypperlige i manometeret hvor kraften som påvirker nålen er langt, langt større.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tror absolutt ikke at du driver med tøys, slett ikke!

 

Men forskjellen på et manometer og et kompass er bl.a. at manometeret som du sier har en nål som danser pga raske trykkendringer og vibrasjoner. Dermed blir nålen liggende stille på et noenlunde gjennomsnitt.

 

Kompasset derimot har en nål/rose som påvirkes av veldig små krefter fra jordmagnetismen, den må derfor flyte fritt med minst mulig treghet/friksjon. Derfor har spritkompassene en rose som er festet til en rund "flottør" som flyter i den tynne spriten, styrt av en nål i sentrum som holder den i posisjon med et minimum av friksjon.

 

Derfor mener jeg at glyserol og lignende væsker med høy viskositet kan være anvendelige i kompasset, men som sagt: ypperlige i manometeret hvor kraften som påvirker nålen er langt, langt større.

 

mvh

Poseidon

Du har mulig rett ang. viskositet, og at glyserol blir for "tregt" i eit kompass.

 

I følge Maritin og Industrisalg i Bergen, er dette prosjektet bare å glemme. På denne type kompass er det tvilsomt om det er mulig å tappe av væske, for så å fylle på ny.

 

Kjøp nytt!!

Link to post
Share on other sites

Kjøp nytt!!

.... eller bruk det som det er ....

 

Etter mitt syn vil jo den omtalte gulfargen bare tilføre en "gyllen patina" som man ellers betaler dyrt for i antikvitetsbutikkene  :confused:

 

mvh

Poseidon

 

PS

Jeg har et nøyaktig samme sorten kompass som jeg kjøpte til min kjære kone da hun avla båtførerprøven for ca 23 år siden. Men det er bare jeg som har brukt det som demo på båtførerkursene og det har aldri vært montert ombord i båt.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Uten tvil bruk det som det er.... Dette grenser mot "nostalgi", så lenge dette viser at nord er nord, så skal du benytte det. Gammle "duppeditter" som bare virker og virker er helt klart de beste. Selv kjøpte jeg et nytt fra Maritime akkurat nå, jeg ble skuffet som bare f..n. Det som kom var en bitteliten "dings"... Ingen charme der nei... Hold på det du har, og bruk det med stolthet...

Er ekstremt enig med POSEIDON...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...