Jump to content

Hvilken type sikkerhetsline er å foretrekke


xbox

Recommended Posts

Hei, er i ferd med å bestille sikkerhets liner til å sikkre seg på dekk i seilbåten, men også her er det flere typer å velge i. Er det noen som foretrekkes blant seilere.

Har disse å velge i.

 

Elastisk line med 2 kroker

line med 2 kroker

line med 3 kroker

 

Ser for meg elastisk med 2 kroker kunne være et godt valg, noen råd.

 

Hilsen Xbox

Link to post
Share on other sites

har line med 3 kroker.........men er ikke helt nöjd.....trur jeg skall kjöpe elastisk med 3 kroker

 

blir det tufft på dekk, er det godt o kunne kroke om...uten o sleppe taget helt.

har jackstays fra litt akter cockpit til pulpit........

 

tror Surprise har litt pejling på dette med sikerhetsliner.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Line med to kroker og elastik er greit nok.

Sikkerhetsbestemmelser for regatta tilsier at alle ombord skal ha hver sin line hvorav 30 prosent av mannskapet skal ha med tre kroker. Dette gelder seilas i kategori 1-3. Dvs seilas i åpent farvann.

 

Du kan lese mere om dette her:

http://www.trondhjems-seilforening.no/arkiv/sikkerhet.pdf

 

Side 28.

 

Dette er sikkerhetsregler som gjelder under regatt, men er like gyldige under turseiling.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har lina med to krokar. Det er ingen ting som tilseier at den eine kroken skal vera festa i selen.

Eg har festa lina til selen, slik at den eine enden er dobbelt så lang som den andre.

 

Det er viktig at linene/banda ikkje er for lange. Dei skal hindra at du fell overbord, ikkje berre sikra at liket blir funne saman med båten.

 

Det er heller ikkje så dumt å ha ein kniv tilgjengeleg, tilfelle du må kappa lina.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei, var litt redd for dette svaret ja, alle har sine favorittter og det er vanskelig å ha en løsning til mange senarier. Får ha en ekstra med 3 kroker for litt tøffere bruk.

Ellers så er det vel best komfor med elastisk 2 kroker.

 

Er det noen som kan annbefale en nettbutikk med sikkerhetsliner av god kvalitet.

 

Hilsen Xbox :smiley::confused:

 

Ser at det er noen dyre modeller som har hurtigutlåser krok i den enden som er mot vesten. Det er jo da mulig å frigjøre seg fra båten uten kniv om du holder på å drukne.

Redigert av xbox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor fester dere livlina i? Beslag på båten eller en langsgående tau/line? Hvis tau er det det samme hva slags tau (bare det er sterk nok selvfølgelig)?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Sett opp jackstay, manntau eller hva man måtte kalle det: En line som ligger på dekk fra forkant cockpit og fram til baugen.

Istedenfor line er det lurt å bruke bånd som ligger flatt på dekk. Lett å miste fotfestet om man trår på en line som ruller unna.

 

Jeg bruker elastisk line med to kroker. Tre kroker er sikkert best, men det bråker og slamrer så mye om man har løse kroker som henger og dingler. Akkurat i det man evt kobler om så holder man seg gjerne litt ekstra fast også da...

 

Men: Jeg har sittet i cockpit og styrt mens en bølge først la båten helt ned, og den påfølgende bølgen brøt oppi cockpit. Hadde ikke hatt sjans til å holde seg fast da gitt. Begge to i cockpit hang i linene - som da satt i lo rekkewire. Kreftene i en diger brytende bølge er så store at det er mange ganger kraftigere enn hva man kan holde igjen

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hvor fester dere livlina i?

 

Som NOR_Gandsfjord sier, jackstays.

Mine er ett bånd som løper fra et beslag oppe på cockpitkarmen, innenfor røstet, rundt forstaget og tilbake igjen på motsatt side.

I tillegg har jeg en kraftig bøyle i cockpit ved styreposisjon.

Liner, bøyler og sele er tilpasset slik at jeg kommer til rekka, men ikke lenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker elastisk line med to kroker. Tre kroker er sikkert best, men det bråker og slamrer så mye om man har løse kroker som henger og dingler.

går kanske for 2 kroker jeg med.......

 

Begge to i cockpit hang i linene - som da satt i lo rekkewire. Kreftene i en diger brytende bølge er så store at det er mange ganger kraftigere enn hva man kan holde igjen

 

det er store krafter...jepp.....

 

det er lett o böjje rekkestötterne i sådana lägen inåt i båten...utåt håller mantauet rekkestötten på plass.

 

 

 

jackstayen skall vare bånd, det er best...på en tidl båt lät jeg gjöre i plasted wire...det var ikke bra... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dersom du skal seile regatta i kategori 1-3 skal du ha overbelastningsidikator på lina! Slike liner er tilsalgs hos de beste utstyrsbutikkene, ellers vet jeg Skaane Marine i Horten importerer dem fra Plastimo, og jeg tror et par andre merker også har slike.

 

Tenk også på at jacklina eller båndet på dekk må ha høy bruddstyrke, er dere to festet til den og en sjø kommer over dekk, kreves det mange tonn bruddstyrke for ikke å ryke. Poenget med kort line er godt, lina skal holde deg ombord!

Link to post
Share on other sites

Hvor fester dere livlina i? Beslag på båten eller en langsgående tau/line?

 

beslag i cockpit, speislet ved rorplassen, og jackstay's for å bevege seg frem på dekk. Jackstay'ene vi bruker er 20mm web'ing kjøpt på en klatrebutikk - bereget på å lage slynger for sikring av standplass etc. så det hodlder mål. En Jackstay på hver side av båten så den som skal frem på dekk kan kroke seg inn før han/hun forlater cockpit og kan la sikkerhetslinen løpe langs denne. Bør helst være plassert slik at amn ikke kan dette over manntauet og bli hengende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...