Jump to content

Er alle daycruiserer bygd med skum ibunn?


solnedgang

Recommended Posts

Fordelen er bla. at støy dempes og skroget stives.

 

Pris er viktig ! Det koster mye mindre å lage båtskrog i Tjekkia, Polen og Slovenia enn i Norge ! Problemet er vel at norsk byggeskikk ikke er den samme som østeuropeisk :nonod: Om båten er designet i Skandinavia betyr ikke det at sluttresultatet på produktet blir ens med konstruktørens beregninger av skroget når det bygges billigere i øst :nonod: Du finner ikke mange nordisk produserte båter fra 80-tallet med skum i bunn... Et tykt stivt skrog støyer minst, og enda mindre om det skulle være skum i tillegg :yesnod:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Sandwich er 2 tynne skikt med et distansematreriale imellom. F.eks divinycell, balsa e.l. Gir høy styrke og lav vekt - så lenge konstruksjonen er intakt iallefall. Gir også bra isolasjon. Brukt av f.eks Viksund.

 

Skumfyllt bunn, da er skummet brukt som flytemiddel samt avstivning. Problemet her er at skummet over tid blir svekket, og vil begynne å trekke vann.

Her er en som viser hvor ille det kan være:

http://www.yachtsurvey.com/structuralissues.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...