solnedgang Startet 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2009 Er det ingen som kunn har drenertbart hulromm drit lei det forbannede skummet Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Trodde ikke det var så mange som brukte det. Fordelen er bla. at støy dempes og skroget stives. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Har inntrykk av at det ikke er så vanlig idag som det var før i tiden. Mulig at det demper støy, men ellers så er eneste fordel at skrog med skum er billigere å produsere da man slipper jobben med å stive av skrog og dørk. En viktig egenskap, men merkelig nok har jeg aldri lest noe om dette ifm testing av båter..... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Fordelen er bla. at støy dempes og skroget stives. Pris er viktig ! Det koster mye mindre å lage båtskrog i Tjekkia, Polen og Slovenia enn i Norge ! Problemet er vel at norsk byggeskikk ikke er den samme som østeuropeisk Om båten er designet i Skandinavia betyr ikke det at sluttresultatet på produktet blir ens med konstruktørens beregninger av skroget når det bygges billigere i øst Du finner ikke mange nordisk produserte båter fra 80-tallet med skum i bunn... Et tykt stivt skrog støyer minst, og enda mindre om det skulle være skum i tillegg Redigert 13.Januar.2009 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Du finner ikke mange nordisk produserte båter fra 80-tallet med skum i bunn... Øhh, det er heller omvendt. Verstingen er vel With-båtene som jeg vil tro var klart mest solgt på den tiden. Har vært omtalt endel ganger her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Ja, men trådstarter refererte til "daycriusere" så jeg antok at det var snakk om litt større skrog.. Der har vel utviklingen snudd litt... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Sorry, fikk ikke med meg det. Der har jeg ingen erfaring. Ville iallfall sjekket det om jeg skulle kjøpe en sånn båt, skulle det være vått skum i bunnen kan det virkelig bli dyrt å gjøre noe med. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Skum er det det samme som sandwich? Eller har de forskjellige egenskaper.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Sandwich er 2 tynne skikt med et distansematreriale imellom. F.eks divinycell, balsa e.l. Gir høy styrke og lav vekt - så lenge konstruksjonen er intakt iallefall. Gir også bra isolasjon. Brukt av f.eks Viksund. Skumfyllt bunn, da er skummet brukt som flytemiddel samt avstivning. Problemet her er at skummet over tid blir svekket, og vil begynne å trekke vann. Her er en som viser hvor ille det kan være: http://www.yachtsurvey.com/structuralissues.htm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.