Jump to content

Noen som har erfaringer med nordkapp 17?

solnedgang

Recommended Posts

Vet ikke hvem som er konstruktør, men er norskprodusert. sjøegenskapene er av de bedre vil jeg påstå, stivt skrog som tåler litt sjø og "bank" Mener utenbordsversjonen var godkjent for 115 hk, men er ikke 100% sikker.

Hadde 60 hk 2-takt på min og den gjorde da 30-31 knop ifølge trykklogg.

Edited by SeaRaymond (see edit history)

Plata i båten min sier 140hk, det står også at det er en HT

Produsent er jo Nordsjøplast. Har en link et sted og mener det sto hvem som har tegnet båten, skal snoke litt, men tror det er på båtbørsen jeg fantdet.

Føkk deg...

Nordkapp 17 HT Prince

Familiebåt i glassfiberplast eget for dagsturer og vannskisport. Lengde 5,15 m. Bredde 2,12 m. Vekt uten motor 400 kg. Med 110 HK VP AQ 670 kg. Dyp V-bunn. Polyuretanskum-fylt og med langsgående trinn. Enkelt køyearrangement for to forut. Leveres helt åpen eller med hardtop, med hekkagregat eller utenbordsmotor. Fart 15-43 knop etter motorstyrken. Konstruktører: Furuholmen & Scheen. Produsent: Nordsjøplast AS, Sarpsborg.

Edited by horg (see edit history)

Det der er ikke helt riktig.

Det er for DC utgaven.

HT har soveplass til 4

Jada, flisespikkeri, vet det :)

Fra brosjyren for Nordkapp 17 Prince HT ser vi at spesifikasjonene er som foran. Videre heter det at det er samme skrog som Nordkapp 17’ Prince DC, men at båten er utstyrt med tak- og toppskjerm. For øvrig innredet som sportsutgaven, men med en styrestol som standard. 2 ekstra puter som kan legges mellom sidebenkene foran gir plass for 4 personer ved overnatting. Langsgående mahognihyller på begge sider, samt nedslagbart spisebord. Passer for motorer fra 55 – 115 HK.

Edited by Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Det er et litt vanskelig spørsmål å svare på egentlig.

Jeg kjøpte båten i slutten av Oktober i fjor, og har bare prøvd den en gang for å sjekke om ting fungerte.

Men jeg er veldig fornøyd over at jeg har fått tak i en slik siden jeg hadde leita noen år etter "min" båt. Når jeg begynte å lete var prisene veldig høye.

Har hørt mange nevner dette skummet, og med rette. Trekker det vann blir båten veldig tung. Min båt kjennes lett ut og gåt fint i sjøen, flyter som en dupp.

Den skal oppgraderes nå i vinter og "alt" utstyr byttes. Nå kalesje var ferdig i går og jeg fikk igjen båten i går også. Det tok en uke.

Kalesjen er litt custom made etter eget ønske og bøylene er bla festet i en skinne slik at jeg kan justere og stramme og, samt at bøylene legges pent der jeg vil ha de. Den er også todelt, noe som ikke er vanlig på denne båttypen, etter hva folka i kalesjebransjen sier. Men jeg fikk den slik jeg ville, og den ble ikke sååå mye dyrere. Kommer et bilde av den i prosjekttråden min.

Blir mye fint utstyr på den, bla hydraulisk styring, og annet moro :)

Men hører hele tiden at båtene er bra og solide. Så da kan vi jo bare smile og le da :drink:

Føkk deg...

• 3 weeks later...
Det der er ikke helt riktig.

Det er for DC utgaven.

HT har soveplass til 4

Jada, flisespikkeri, vet det :)

Fra brosjyren for Nordkapp 17 Prince HT ser vi at spesifikasjonene er som foran. Videre heter det at det er samme skrog som Nordkapp 17’ Prince DC, men at båten er utstyrt med tak- og toppskjerm. For øvrig innredet som sportsutgaven, men med en styrestol som standard. 2 ekstra puter som kan legges mellom sidebenkene foran gir plass for 4 personer ved overnatting. Langsgående mahognihyller på begge sider, samt nedslagbart spisebord. Passer for motorer fra 55 – 115 HK.

Hei, jeg har også en Nordkapp 17 HT. Kjempebåt!!

Har du brosjyren?? Jeg skulle svært gjerne ha en kopi av den for å se hvordan båten så ut originalt. Lurer f.eks. på hvordan bordet i kabinen er festet under dekket i baugen når det ikke brukes. Det er kankje en Nordkapplogo med et vikingeskip i brosjyren også? Båten min har en 60 hk.3 syl. Johnson fra 92 og gjør ca 28 kn. på full pinne med to voksne.

• 2 months later...
Hei, jeg har også en Nordkapp 17 HT. Kjempebåt!!

Har du brosjyren?? Jeg skulle svært gjerne ha en kopi av den for å se hvordan båten så ut originalt. Lurer f.eks. på hvordan bordet i kabinen er festet under dekket i baugen når det ikke brukes. Det er kankje en Nordkapplogo med et vikingeskip i brosjyren også? Båten min har en 60 hk.3 syl. Johnson fra 92 og gjør ca 28 kn. på full pinne med to voksne.

Jeg har ikke noen brosjyre, kun den som ligger på nett.

Kan ta bilde av innfestinga til bordet hvis du ønsker det ?

Føkk deg...

Jeg jobbet på Ali Craft på saltrød For 32 år siden da byggde vi Nordkapp 17 mener det var Sjefen der nede som konstruerte den Odd Selmer Simonsen

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Blir skroget produsert idag kortid stanset produksjonen

De startet vel i 1969. Jeg har sett lignende skrog/båt frem til 1982, men tror nok de stoppet dette skroget før det. Men vet egentlig ikke spesielt mye om disse båtene. Det er ikke mye man finner på nettet

Føkk deg...

• 7 years later...

Hopper veldig sent inn i denne diskusjonen...

Det var noen artigkara som kjørte 2 stk Nordkapp 17 fra Longyearbyen til Tromsø på sent -60 - tidlig -70 tall. Båtene hadde innenbords BMW(?) motorer.  I tillegg til den innebygde 100 liters tanken i baugen hadde de rigget seg med et bensinfat med håndpumpe for overføring i sjøen.  De hadde også ordnet seg et bensindepot på Bjørnøya.  De gikk non-stop Longyearbyen-Bjørnøya, hvor de hadde seg en durabelig fest før de kjørte til Tromsø uten videre problemer.  De var heldige med været, men sjøegenskapene er det nok lite å si på. 

Bundin er bátleysur maður