Camor Startet 13.Januar.2009 Del på Facebook Startet 13.Januar.2009 Jeg har kjøpt en 33 fot (trodde de var 32) dorry med en BMC 1500 motor. Skroget er lakkert med Epifanes i mange lag både utvendig og innvendig. Utvendig begynner det å flasse av. Taket over styreposisjonen har hatt en lekkasje og det har blitt noe råte der. Det er ikke antydning til fukt/råte under dørker eller benker. Det elektriske er et lappverk hvor det er dratt en ny ledning ved behov og korteste vei. Planen er å fjerne all lakk utvendig og reparere et par småskader med epoksy, bytte hyttetaket og legge om det elektriske anlegget. Motoren vet jeg lite om bortsett fra at den tørner men det jeg leser her på forumet så er det en som går lenge. Den virker enkel å skru på med god plass rundt så da skulle det være mulig å få gjort noe hvis det er noe galt med den. Alt i alt ser det ut til å være en grei båt som trenger en real oppussing. Så til mine første spørsmål 1. Hva skal jeg bruke utvendig på skroget ? 2. Hva skal jeg bruke på skroget under dørken ? 3. Kokeapparet er av typen Origo 3000. Skal bruke 10 min på å varme 1 ltr. vann. Hva med å bruke et gasskokeapparat istedenfor ? Morten Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Hei! Gratulerer med ny båt! Hadde vært moro å sett bilder av båten! Har selv hatt BMC 1500 motor i mange år og aldri hatt noe som helst problem med den! 1. Jeg bruker også Epifanes, og er veldig fornøyd med resultatet. Med rulle og fordriver blir det helt knall! Men derimot har jeg alltid hørt at man ikke skal lakke på både ut og innside, treet får ikke puste og du lukker fukten inne og vil etterhvert få problem med råte. Du får heller ikke mulighet til å etterolje treverket. Jeg ville fjernet lakken inne også, oljet og lakkert utvendig og bare oljet innvendig, man kan også gjøre motsatt, kommer ann på om du vil ha båten blank eller ikke. 2. Mener du ute eller inne? Inne er det mange som bruker mønje eller også primer, mest vill jeg tro for å lettere holde det rent og beskytte mot eventuelt oljesøl. 3. Origo funker helt fint til matlaging synes jeg, selv kan jeg savne stekovn og har også vurdert gass. Men gass krever litt mer plass til bla beholder, og må monteres riktig og sikkert, gasslekasje i båt er livsfarlig! Lykke til!! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Polarn Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Du kan lese mye om vedlikehold av trebåter på Jotun``s sine sider. Velkomme på forumet Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Tine IV Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Først gratulerer med ny båt , så til spørsmål 3 . Har altid hatt rødsprit kokeaperat i båtane mine , dem to siste hadde Origo 3000 . Det kan lukte litt når du bruker det , da kan du ha en liten skvett vann i spriten .Det med at det tar så lang tid , syntes det er litt overdrevet jeg da men . Vi tok en liten test en gang ,to like kaffe kjeler med like deler vann .Satt på kjelen på min Origo og den andre satt vi på gassbluss , det var ikke rare forskjellen . Det er såpass lite at det kan du leve med , så slipper du gass ombord . Er det slike gummimatter til å legge over der du heller på rødspriten , så damper det ikke bort å holder i uker. Uten den gummisaken , så burde du helle på bare en liten skvett til vær tur da det damper fort bort . Det er min erfaring med det da, lykke til med båten Tine Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
terron Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Jeg har også gode erfaringer med Origo 3000. Men bruk brennstoff type "Finfyr" i stede for rødsprit, da slipper du lukten (kjøpes i båtutstyrsbutikk). Videre er, som Tine III skriver, gummimatter et must. Dessuten bør du også anskaffe (hvis du ikke har allerede) flammespredere til å sette "over" hver åpning - mer info finner du ev. her; http://www.telmo.no/filer/Katalog/s.410-416.pdf Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 nyttig link Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Camor Svart 14.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Jeg ser poenget deres i å lakkere utvendig og olje innvendig. Jeg får se litt nøyere på hvordan det ser ut innvendig. Det er en grusom jobb å skulle fjerne lakken innvendig Men ettersom dere reklamerer så sterk for Origo så blir det litt mindre jobb der så kanskje jeg skal ta jobben innvendig. Ta skroget nå i våres og overbygget neste år. Det hadde vært moro og hatt den glansen utvendig som det er i dag. Bare for j...... når det begynner å flasse så mye noen få år etter. Til helgen tenkte jeg å ta ut kjøleskapet (Isotherm). "Trepanelet" på døren har løsnet (et velkjent fenomen ? ). Lurer på å lime på finèr og helst teak hvis jeg får tak i noe. Ellers kan jeg begynne på det elektriske. Har også lyst til å lage en skikkelige batterikasse som jeg legger epoksy på innvendig. Bilder må dere nok vente på til presseningen har vært av. Dagens spørsmål : Er det noen som har et forslag til kabelkanaler ? Synes ikke det passer med en hvit plastkanal til vinduspussere og taklamper Morten Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 14.Januar.2009 Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Den største svakheten med dorryer fra 60-tallet er vel at mange hadde jernnagler i skroget. Etter noen ti-år har disse naglene en tendens til å ruste helt bort. Det kan derfor være lurt å sjekke dem. Her er forresten en interessant dorrytråd fra 2004. Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 14.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2009 Det stemmer at det er jernnagler. Nå er det byttet noen bordganger nederst så der skal det være i orden. Kommer til å pirke litt ekstra i alle nagler når jeg begynner utvendig. Leste en mail nå fra KD Trading ang motoren. Jeg sendte dem betegnelse som var slått inn i blokka og lurte på om de kunne si meg hvor gammel motoren er. Det kunne de ikke. Det eneste de kunne fortelle meg er at det er en 37 hk. Ser at andre på forumet her antyder ca. 30 hk. Morten Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 15.Januar.2009 Del på Facebook Svart 15.Januar.2009 2. Hva skal jeg bruke på skroget under dørken ? Hei. Når jeg hadde trebåter sverget jeg til black warnsh (eller noe sånn) innvendig under dørkplatene. Dette er det noe lukt av, så dette må smøres utenom sesongen. Er noe seigt hel..... som må brukes ostehøvel og pappspiker på . Men, koker du opp en gryte med vann og setter dette stoffet oppi er den noe lettere å jobbe med. Er et supert stoff som puster. Mvh Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Hei og gratulerer med en kjekk båt. Legg ut noen bilder........... Jeg hadde er 32 ft Dorry i flere år. Hadde mye både glede og arbeid med den. Fikk kjeft av ungene da den ble solgt. På min byttet jeg drøyt 200 nagler. For det meste under vannlinjen. Trenger du noen råd om dette, så gir du beskjed 1. Faderullan (min dorry) ble behandlet med Benarolje utvendig. Fantastisk produkt. Holdt i flere år og jeg bare flekket småskader underveis. Viktig å avfette godt før påføring. 2. I maskinrommet benyttet jeg Arcanol. Den puster og egner seg supert der. Lett å holde rent etterpå. Innvendig på steder som ikke var i bruk evt. kledd igjen brukte jeg 1/3 Linolje, 1/3 Tjære, 1/3 Terpentin. Egner seg ikke på bruksflater, da det er seigt og klisset i lange tider. Ellers har jeg en BMC 1500 stående på loftet i garasjen hvis du trenger reservedeler. Henter du den så får du med deg 70-80 galva nagler og roer til båten din Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
skippy Svart 16.Januar.2009 Del på Facebook Svart 16.Januar.2009 Hei Njord Brukte du rå eller kokt linolje? Bruker du kokt burde det ikke være noe problem. Brukte selv rå linolje tjære og terpemtin utvendig med dårlig resultat. Ingen problem med kliss eller noe sånn da jeg ikke har noe på utsiden av skroget å gjør. Det som ble problemet var svarte bildekk. Det meste av skroget ble svart. Fikk vasket dette og brukte kokt nestegang med mye større hell. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Den er rå. Det stemmer at blandingen ville stivnet bedre med kokt linolje. Jeg brukte den bare plasser innvendig hvor jeg ikke kom borti, hverken selv eller med ting og tang. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Camor Svart 18.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Jeg ser at en hovedregel for båt må være å ikke annonsere her på BP hva man skal gjøre uten å ta værforbehold Dette var ikke akkurat helgen for å gjøre noe med båt. Men har man sagt det så. Kjøleskapet er tatt ut og 4 mm teakfiner er under veis. Kikket nærmere på det elektriske og har blitt helt overbevist om at det skal nytt. Et sant virvar av ledninger i alle retninger. Mesteparten går utenom brytere. Deler av dørken utvendig må også skiftes ut. Kommer nok til å bruke vannfast finer med teppe over. Skroget innvendig ser ut til å være malt med et eller annet i hytta. Ute er det lakkert. Jeg tror jeg kommer til å gå for en olje med terpentin i første omgang. Det er nok av ting å ta tak i denne våren. Motoren har jeg ikke startet ennå. Håper jeg slipper å ta en tur til Stavanger. (Eller hadde det vært kjekt å ha en motor i beredskap ?) Morten Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Da var det endelig en helg uten snø. Men da var det såpass kaldt at lokket på kaffekoppen frøs fast Men noe oppløftende er det. Motoren er tørnet og den virker jevn på kompresjonen og hadde lyst til å starte. Nå får den stå noen dager med ny diesel på toppen så får vi se om den kan gå noen slag til helgen igjen. 4 mm teak-finer til kjøleskapdøren er i hus. Oppgraderingen av det elektriske er påbegynt. Og det trengs. Lampettledningen til lyset (selvfølgelig) og litt tynnere til det utsyret som ikke brukes så ofte (lensepumper og slikt ). Har nå fått nesten pålegg fra den lokale ustyrs-pusheren om å bruke hovedstrømsbryter på både + og - pga krypspenning. Har sett ut en kjekk sak fra BEP med hovedstrømbrytere og laderele i sammen og sammen med en vanlig hovedstrømbryter for - bør det bli bra. Et nytt instrumentpanel eller dvs nesten hele styrekonsollen må ny. Jeg synes den gamle er veldig ustabil og plundrete å åpne for å komme til det elektriske i tillegg til at alt skal vekk. Ønskelista øker raskt så det blir en del å gjøre neste vinter også. Bilder ?? Under en mørkegrønn pressening i -5 ?? Beklager men det får komme senere. Men kom gjerne med forslag til ting. MVH Morten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.