ravddo Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Belastning på bom øker jo lengre avstanden fra storseilskjøte til feste av storseilet er på bommen. Når man tar rev flyttes jo festet av storseilet forrover. En bom blir dimensjonert fra hvor skjøtet blir montert. Det sier seg selv at skjøtepunkt på hyttetaket gir mere krefter på bom en at skjøte festet nesten helt akterut. På min båt er skjøtet festet ca 50cm bak storseilfestet ved normal posisjon. Ved 1 rev er de rimelig like. Ved 2 rev er de ca 40 cm foran skjøtehjørne. Ved et stormrev kan man tenke seg at festet til storseilet ligger godt foran midten av bommen. Da passer det jo godt med skjøte på hyttetaket for styrken sin skyld. En annen viktig ting ved setting av rev der toppen av storseilet kommer under forstagsinnfestingen er fare for invertering av masten. Jo dypere revene er jo større blir kreftene bakover på festet til flyndren. Det blir ekstra viktig å ha kontroll med dette da master ikke liker kumming feil vei. Under Tall Ship Race kommenterte jeg en tysk tre seilbåt vi møtte i skagerak med 2 rev, 7/8 dels rigg, løst akterstag og invertert mast. Vi var følgefartøy for flåten og hadde ledelsen til racet ombord. En time etterpå lå vi på siden å hjalp til med å berge riggen som knakk. Med kutterstag hjelper det godt mot invertering. Men viktig å følge med på uansett. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Barbaria Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Hulda skrev for 3 timer siden: Jeg har begge filmene. De seilte med seil på kutterstaget og mesan. Det var oppskriften når det blåste fra 25 m/s og oppover. Han skrev en artikkel om hårdvindseilas på Kryssarklubben. Tror de seilte tre ganger jorden rundt og bodde om bord i ca. 30 år. Nja, da tror jeg du burde se den igjen - Vilmarkshav. Absolut ikke mesan oppe, en liten flik av storseil samt genua. Han forklarer spesifikt i filmen at de ofte seiles med for lite seil i hard vind og faren med for liten fart i stor sjø. Selvsagt er det fare med for stor fart også, men det er ikke diskusjonen her. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Barbaria skrev 2 minutter siden: Nja, da tror jeg du burde se den igjen - Vilmarkshav. Absolut ikke mesan oppe, en liten flik av storseil samt genua. Han forklarer spesifikt i filmen at de ofte seiles med for lite seil i hard vind og faren med for liten fart i stor sjø. Selvsagt er det fare med for stor fart også, men det er ikke diskusjonen her. Det var innlegg i På Kryss (Svenska Kryssarklubben) jeg refererte til, ikke filmene. Hadde også litt kontakt med dem før de solgte båten og flyttet til østsiden av Sverige. Hvordan man håndterer båten kommer naturligvis an på båttypen og farvannet. 'Northern Light' er jo litt spesiell i og med at de sveiset inn en nokså stor vinge på en typisk langkjølet båt. Vingekjøl er som regel forbeholdt kortkjølede båter. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Hulda skrev 3 minutter siden: Det var innlegg i På Kryss (Svenska Kryssarklubben) jeg refererte til, ikke filmene. Hadde også litt kontakt med dem før de solgte båten og flyttet til østsiden av Sverige. Hvordan man håndterer båten kommer naturligvis an på båttypen og farvannet. 'Northern Light' er jo litt spesiell i og med at de sveiset inn en nokså stor vinge på en typisk langkjølet båt. Vingekjøl er som regel forbeholdt kortkjølede båter. OK, hvis ikke jeg husker feil byttet de til rullemaster på et tidspunkt før denne filmen. Rullemekanismen gikk på et tidspunkt i stykker, men han fikk fikset det med noen deler han hadde liggende. Kast aldri noe er Rolfs mantra. Filmen fikk meg til å stole mer på rulleseil, om de kan bruke det så kan jeg Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Framtia Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 vedrørende fare for brudd på bom, er det vel også en god ide å sette kicken stramt om man har storseilskjøtet montert akter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Ask: Ja, det med trekkpunktet på bommen gjelder for våre katamaraner. Men hvis man har et ordentlig storseil med firkanttopp går akterliket nesten rett opp, så da blir ikke revepunktet spesielt langt fram på bommen. Og det med invertering av masten har vi kontroll på ved diamanten som tvinger frem mastebøyen den riktige veien. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Mailet litt med Lundh sails som er de som har sydd seilene til båten min. De har to stormfokk løsninger http://www.lundhsails.se/stormfock De anbefaler Windy. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 ravddo skrev for 3 timer siden: En annen viktig ting ved setting av rev der toppen av storseilet kommer under forstagsinnfestingen er fare for invertering av masten. Jo dypere revene er jo større blir kreftene bakover på festet til flyndren. Det blir ekstra viktig å ha kontroll med dette da master ikke liker kumming feil vei. Knekt en mast på grunn av invertering. Akterstaget hadde løsnet. Men masta frem er raskere på lens, så det var ett balansepunkt. Når en rever skal akterstag strammes, fast på alle båter jeg seiler. Jeg går også ofte frem for å se hvordan mastebøy er. Storseilbommer har jeg intrykk av at stort sett knekker ved jibber. Overraskende nok er det eneste delen på en seilbåt jeg ikke har klart å ødelegge. Min konklusjon er at det er den mest solide ombord. Er samtidig forsiktig på en båt, bruker kuvending i mye vind. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Bitteliten vedr Tryseil; har en kompis som monterte dette på sin rullmast (HR 34), han poppet fast en skinne på bakkant masten Som en spinnaker skinne, fast litt tynnere, som gikk hele vegen ned til dekk, for att Tryseilet skulle kunne ligge klart, så att han ikke trengte opp på dekk for å sette det. vet ikke om han fikk bruk for det noen gang, nå har han bytt båt o ligger i Middelhavet med den nye. jeg skall intervjue han neste gang om det.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Euklid Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 3 hours ago, Bitteliten said: Mailet litt med Lundh sails som er de som har sydd seilene til båten min. De har to stormfokk løsninger http://www.lundhsails.se/stormfock De anbefaler Windy. Jeg har et som er på kanten til mistenkelig likt, kjøpt på SVB om jeg husker rett. Rett nok ville jeg ideelt sett heller hatt en skikkelig stormfokk og genoaen pakket bort om drittværet virkelig står på, men i praksis blir det ikke en særlig aktuell løsning. Jeg har vært fornøyd med stormfokken vi har; litt fordi båten seiler ganske ok med den oppe, mest fordi jeg føler meg langt tryggere når genoaen er sikret mot å virvle seg ut. Tryseil har jeg grublet litt over, men ikke kommet opp med noen god løsning. Ville ikke hatt det uten eget mastespor og en løsning som gjør at seilet kan ligge klart. Har i stedet gått for et på kanten til komisk dypt 3. rev, som jeg ikke ville hatt noen betenkeligheter med å ha oppe i 50-60 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Rullestorseilet mitt kan reves så langt inn jeg vil - og holde formen (sier han som har sydd seilet :-) ). Det er fullspila med 5 stående spiler. har ikke testa å reve det helt inn ennå. Men oppsettet for storm blir trolig et windy fokk på det indre forstaget og bunnreva storseil - alternativt bare stormfokket. Må finne en eller annen løsning på å sikre rulleforseila fra å rulle ut i skikkelig dårlig vær. Noen tips om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 En taustump og en god knute burde gjøre susen. Med knuter som ikke går opp og et par stramme runder rundt det innrullede seilet skal det noe til for at det ruller seg ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Mye tamp på rullen.........så att du kan fortsette rulle inn, så genuaskjøtet legger seg flere varv rundt, ivartfall som en start Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Hulda skrev On 22.1.2019 at 22.04: Skip Novak mente i hvertfall at disse stormseilene er dårlige saker, som tar lang tid og mye krefter for å sette. Selv sverger han til et tredje rev som gir liten seilføring. Novak har 4 rev i sitt storseil, som dessuten er mye kraftigere en "vanlige" turseil. Problemet for Bitteliten er vel at han har rullestor? Da er det jo samme problem som med forseilet at det ikke blir strekk i masteliket og dermed posete seil og dårlig profil. Jeg antar at et rulleseil dessuten neppe er av kaliber for å tåle særlig sterk vind? De jeg har sett er i alle fall tynne greier. Jeg mener det derfor er lurt å tenke tryseil for bidevind. Egen skinne, eget fall og lagring på dekk er nok tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Du har sikkert rett @Krimart. Vet bare at 'Northern Light' seilte Antarktis rundt med kun rulleseil, Joshua 39. Mener å huske at ferden gikk fra Bohuslân til Karibien, Brasil og syd til Illandet. Da de hadde rundet Antarktis mener jeg at de seilte for det meste non stop til rett nord for Göteborg. Det går an. Jeg kjenner ikke seilkvaliteten til Bitteliten. Seilene til Hulda er sydd for den slags utfordring av UK Syversen, men mangler tredje revet. Hvis båten til Bitteliten er omtrent balansert som Hulda, seiler den som et tog for bare kutterseilet når vinden passerer 17 m/s. Hos meg kan jeg kjøre dette seilet som selvslående, eller via vanlige skjøter. Har ikke dette seilet på rulle. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 (redigert) Hulda har rett i sin antakelse. Sløra nedover svenskekysten en høst i 16-18ms fra Vest på bare indre fokk. Tura og gikk i 8 knop det. To utfordringer med seilet: akterliket må strammes, det fikses i vinter også synes jeg det er for mye bus i seilet det har jeg ikke funnet ut av ennå sist sommer gikk vi i kuling over Nordsjøen. Fullt storseil 16-18ms 3 m minus litt signifikant krappsjø. For mye seil, fikk ikke reva (resten av folka ombord var ikke helt venner med været). Men båten klarte det helt fint på halv vind ish. Storseilet er Lundh sails Vertec main fullspilet. Har ikke inntrykk av at dette er «tynne greier». Redigert 24.Januar.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 (redigert) Her krysser vi med kutterfokk og to rev i storseilet. Dette er på utsiden av Bohus Malmøn. Blåser vel 14-15 ms om jeg husker tett irriterende med akterliket som blafrer, men det skal fikses med en cleat så jeg kan stramme lina. Så stormfokket blir for forhold over 16-18ms tenker jeg. Kanskje særlig om det er grov sjø over dekk i og med at stormfokket er skjært mye høyere Redigert 24.Januar.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Setter kutterfokk og stromfokk på indre wirestag med stagkroker. Dette funker og lar seg skifte i ganske bra med vær. Veldig greit å ikke trenge å gå helt frem på baugen da. Fulgte tryseil med båten, men det er bare til pynt. Har ikke egen skinne til det, og prøve å klamre seg fast oppå bommen for først å få løs storseilet fra vognene for så å få gjort fast tryseilet og satt det i de forholdene det er ment å fungere er ren utopi. Den dagen de tre revene som sitter i storen ikke er nok håper jeg at jeg har lest været rett og kommet meg vekk. Tryseilet kan sikkert funke som et nødseil dersom storen ryker under litt penere forhold så det er mulig å knote rundt oppå bommen for å skifte. @ bitteliten: hva med å bytte ut indre fokka di med noe flatere og styggere før de utsatte strekkene og ha den rullet inn på staget? Slipper du bekymringen. Tross alt ikke så mye jobb, og litt manko på fart når det er i underkant lite vind for stormfokka og litt mye for genua gjør kanskje ikke så mye på en sånn tur? Evt gjøre en test å flytte kutterfokka frem på genuarullen og stormfokk på indre staget? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 25.Januar.2019 Del på Facebook Svart 25.Januar.2019 Hvis bildene ikke lyver bitteliten så synes jeg ikke den selvslående fokken treffer riktig på skinnen. Klarer du å dra seilet nesten helt flatt i nedkant? En selvslående fokk må være nøyaktig oppmålt til hver enkelt båt for å passe bra, det skal utrolig lite til før alt blir feil. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Bitteliten Svart 25.Januar.2019 Del på Facebook Svart 25.Januar.2019 (redigert) Mange gode innspill. En av utfordringene er hvor vi skal gjøre av seil som ikke er i bruk. Det er ikke så mye lagringsplass ledig under dekk etterhvert pga montert utstyr. En genoa på 60 kvm blir stor og tung ? ravddo, ja du har et poeng. Sliter med å få dratt fokka helt ned. Blokkene på skjøtet mellom seil og skinna vrir seg så det blir tvist på skjøtet. Det er to blokker, en på seilet og en på skinna. Blir fort 20 cm tvista skjøte i mellom her. Blokka i seilet er festet i et beslag der man kan flytte skjøtepunktet opp og ned på seilet. Dette har jeg ikke testet. Men det er kanskje slik at når jeg flytter skjøtet oppover så flater seilet mer ut? Redigert 25.Januar.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Januar.2019 Del på Facebook Svart 25.Januar.2019 Når man da begynner å lese litt om dette selv, så fant jeg denne på seilmakerens side http://www.lundhsails.se/teknikselftacker Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Januar.2019 Del på Facebook Svart 25.Januar.2019 Jeg ville tatt en vurdering om hva skal gjøres i en situasjon med ekstrem vind og hvor denne blokka på selvslåeren ryker. Da har du et forseil som løper løpsk og det kan være vanskelig å berge den. Skjedde med en kompis... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 25.Januar.2019 Del på Facebook Svart 25.Januar.2019 (redigert) Godt poeng. Blokka på seilet er en konsekvens av dobbel blokk på skjøtevogn på skinna på dekk. Skjøtet er festet i skinna - går så gjennom skjøtevogn blokk nr 1 - så til blokka på seilet - tilbake til skjøtevogn blokk nr 2 - så til en blokk i enden av skinna på dekk - og så til vinsj... Så hvordan jeg skal få tatt bort blokka på seilet er jeg usikker på. Erstatte den med en lavfriksjonsring? Redigert 25.Januar.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2019 Del på Facebook Svart 25.Januar.2019 Personlig har jeg fullstendig aversjon mot sjakler, blokker og annet koblet rett på forseil, rent generelt. For det første kan det slå hjernen ut av skallen, deretter snurrer det og lager faen. Det er farlig. Om et slikt skjøtesystem kan ha teoretiske fordeler sett fra et skrivebordsperskpektiv, er godt mulig. Hos meg går det et 14 millimeter skjøte fra seilet (knytt fast) ned til talje på skjøteskinnen, frem til talje på fordekket og akter til skjøtewinch. Og det seilet står som en påla. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Januar.2019 Del på Facebook Svart 25.Januar.2019 Blir belastningene på skjøtevogna og skinna noe annerledes om jeg bare bruker bare ene blokka på skjøtevogna i stedet for begge? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.