Jump to content

Stormseil - konsept og produkt?

bjoris

Recommended Posts

Hulda skrev 13 minutter siden:

Personlig har jeg fullstendig aversjon mot sjakler, blokker og annet koblet rett på forseil, rent generelt.

Enig i det, men må man  finnes det jo nå en del moderne løsninger med spectra og bruk av lavfriksjonsringer som gjør det mulig med mindre masse. 

Angående rullestor eller ikke, er det vel først og fremst om man må seile bidevind eller ikke det eventuelt er kritisk. Blåser det mye og man har vinden tvers eller lenger akterover går det jo fint med bare stormfokk, men må man ta høyde med vinden forenom tvers er det værre. 

Jeg kunne godt tenkt meg en løsning på skjøting av fokket der jeg har en lavfriksjonsring festet med dynema sjakkel i seilet. Skjøtet vil da starte i seilet - gå ned til skjøtevogna - tilbake til lavfriksjonsring i seilet - så til blokk i baugen og så tilbake til vinsj, slik det er beskrevet i linken fra Lundh sails

Ved hardvindsseilas er det absolutt et alternativ å skjøte seilet utenom skinna og rett i vinsjen. Det er enkelt å få til

Jeg skulle forberedt for vanlig skjøting i dekk, har du dobble genuavogner på hver side?.......

hur ser det ut på dekk, hur langt forover går genuaskinnene?

Sen skulle jeg valgt en høyere skåren kutter, slik att da du ruller inn/rever....så lyfter seg seilet en bit fra dekk, så att sjøer kan passere under, ved revet kutter, så har du belastning på rullen som øker betraktlig med sjø inn i seilet.

S/Y Gunga Din

Du flater seilet ved å flytte sjakkelen nedover i seilet. Det bør du prøve, gir stor effekt. Men dette er feil problemstilling. På ett hardvinds seil skal du ikke bruke skinna. Den er designet for kryss på flatt vann innenfor normale vindforhold. På havet i mye vind ønsker du mer fremoverrettet kraft i forhold til siderettet, det krever skjøting lenger fra senterlinjen. Du vil da tape høyde, men ha kraft nok til å komme gjennom bølgene hvis du skulle være så uheldig å seile kryss. På slør og lens vil fomen på seilet bli mye bedre ved å flytte skjøtepunktet så langt ut som mulig, gjerne til rekka. I normalmodus kan du skru av blokkene, og skjøte rett i vinsjen som en vanlig genoa. Tipper det er riktig å skjøte seilet på selvskjøter skinnen under 10 dager av de 300+ dagene du vil seile. Innaskjærs i Chile mest aktuelt. Og mellom øyer da du seiler feil vei av normalt i ganske lite vind.

For å illusterere effekten, vi hadde en havseilas som var rom kryss/skarp slør. To rev og fem runder innrullet fokk. Med fokka skjøtet i rekka var farten mellom 8 og 10 knop. Når vi skjøtet fokka normalt var farten 7,5-8,5 knop. På samme kurs. Hadde vi håndstyrt kunne vi fint hatt skjøtet i rekka hele tiden, men med autopilot sto vi ikke høyt nok, så måtte bytte om. Vet at du ikke er ute etter fart, men komforten øker mye når seilene er riktig trimmet. Mer krefter fremover er mye mer behagelig enn krefter sideveis. Og det blir mindre blafring i seilene.

At blokkene vrir seg kan løses med å fysisk vri på blokkene, da retter du det opp. Må bruke mye makt.

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Jeg kunne godt tenkt meg en løsning på skjøting av fokket der jeg har en lavfriksjonsring festet med dynema sjakkel i seilet. Skjøtet vil da starte i seilet - gå ned til skjøtevogna - tilbake til lavfriksjonsring i seilet - så til blokk i baugen og så tilbake til vinsj, slik det er beskrevet i linken fra Lundh sails

Ved hardvindsseilas er det absolutt et alternativ å skjøte seilet utenom skinna og rett i vinsjen. Det er enkelt å få til

Støtter innlegget til Pacuare. På min båt har jeg satt egen skjøteskinne rett innenfor rellingslisten. Når det blåser hatter og høy skjøter jeg kryssfokken på den. Med kryssfokken,et rev i storen og løygangen til storseilet helt i le går båten som et tog. Mister nesten ikke høyde og klarer fint å seile kryss utaskjærs i over 30 knops vind og bølger. Mener ikke at du skal begynne å bore men mere vist som illustrasjon. Jeg har i tillegg i dag utvidet normal fokkeskinnen 1 meter akterover slik at jeg kunne montere overlappende fokk. Det ble mulig etter riggbyttet.

Må du ha noe annen blokk en en enkelblokk på selvslåeren? Tauet fra winch bak fram til baugen, så bak til enkelblokk på skinnen og rett i seilet. Jeg liker en liten lett metallsjakkel i seilet fordi skjøtebrettet i den selvslående fokken har en tendens til å gnage på tau. Som det skrives i innlegget rett forut av Pacuare, ved å flytte tilkoblingen oppover er det som å flytte skjøteløper på skinne frem. Nedover som å flytte tilbake og mere tvist. Problemet er at seilet må treffe ganske perfekt på skjøteløper selvslåer for å bli riktig.

Jeg har en kamerat som har kjøpt en Hanse 411 i fjor sommer. Der står det på en selvslående fokk som er sydd på feil mål. Vi målte den opp nå i julen sammen med båten. I samråd med seilmaker lokalt ble vi enig om å fjerne 40cm av seilet ned mot trommel rulleforstag. Vi har kuttet litt for lite i første omgang for å kunne ha litt å gå på til hvis nødvendig. Skal man kjøpe selvslående fokk må båten måles nøyaktig opp i hvert enkelt tilfelle.

Her litt bilder fra mitt fordekk. 

DSC_0214.JPG.c0cdd46b51ff008518f02a2d1ca2bedd.JPG

Her et aktenfra. Måler opp til overlappende fokk.

DSC_0602.JPG.ca1f418eca460b6102711195edbd1cfe.JPG

Jeg kan skjøte om og bruke genoa skjøteskinnen. Å sette på egen skjøteskinne til fokket er uaktuelt :-). Blir spennende å se hvordan det funker til sommeren. Skal også prøve å få trukket om skjøtet slik Lundh beskriver i linken over ved å trekke skjøtet frem i baugen

Fokket vårt er sydd til båten - vil anta at det har korrekte mål. Seilmakeren kjenner båtene svært godt - dette er ikke serieproduksjon på et loft som ligge langt unna :smiley: 

Å bytte seil er heller ikke aktuelt - har mer enn nok andre ting å bruke penger på til båten :lol: 

Utrolig lærerikt med diskusjoner som dette. Planen nå er å erstatte noen av blokkene med lavfriksjonsringer. Er det noen her som kjenner til lavfriksjonsringer ferdig med dynema loop med SLW over 2,5 tonn? Denne fra Antal har SWL 1,5 tonn og det er jeg redd blir litt snaut.

RL6.1_G_635853381281555448.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev for 9 timer siden:

Jeg kan skjøte om og bruke genoa skjøteskinnen. Å sette på egen skjøteskinne til fokket er uaktuelt :-).

Fokket vårt er sydd til båten - vil anta at det har korrekte mål. Seilmakeren kjenner båtene svært godt - dette er ikke serieproduksjon på et loft som ligge langt unna :smiley: 

Nei du har ikke noe behov for å gjøre noe endringer med skjøteskinner i rekka!. De bildene fra min båt var kun for illustrasjon. Jeg har prøvd alt mulig og rekuttet seil i samband med seilmaker for å prøve å trø mest mulig fart av båten. De siste årene er det jolleseiling med ungene som har tatt mest tid. Så regatta aktiviteten har lagt seg mye. Men jeg har vært heldig og ha samme manskap i over 10 år så har hatt mye gøy med samme båt over mange år. Det eneste jeg har funnet ut med seiling er hvor lite jeg egentlig kan.

Hvis fokken ikke er målt direkte opp på din båt er det ingen garanti at den selvslående fokken er helt riktig. Men mulig at når du får fjernet litt blokker at du kan dra skjøtehjørnet nærmere skinnen og at det det ser anderledes ut. Jeg kan jo også ikke se nøyaktig på de bildene at det faktisk er noe feil.

Jeg nevnte at jeg hadde målt på den Hanse 411. Det er faktisk to båter med samme årsmodell i klubben, 2 kamerater. Etter jeg hadde målt opp ny fokk til den ene ville han andre også ha nye 140% rullegenoa.

For sikkerhet skyld målte jeg maks forlik på den andre like båten. De var ikke like. Rulleforstaget er en annen modell og trommelen står 12cm høyere opp. For et vanlig forseil på skinne vil det ikke merkes. Men for en selvslåerfokk er det faktisk endel forskjell.

Ved neste seiltur ville jeg seilt og trukket selvslåerfokken inn til underkanten av seilet kun har en svak bue (Full kryss) Typisk 5m/s vind er perfekt testvær. Ta bilde med skjøtet festet i midthullet. Så gjør det samme med bilder av det nedre og det øvre hullet. Da vil man se det lett om det er riktig. Det er også nyttig for å lære om seilets girmodus.

Med seilet i det nedre hullet skal toppen tvistes ut og underliket bli rimelig flatt.

I det øvre hullet blir seilets lettvindsmodus da du får et dypere underlik med mere krefter og toppen av seilet har minimal tvist.

Normalt skal det ikke være nødvendig å bruke seilets skjøtehull i ytterkant av hvis alt er OK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...