Jump to content

Stormseil - konsept og produkt?

bjoris

Recommended Posts

Må ha stormseil ifbm seiling av Seilmakeren Doublehanded 2009 og det er jo uansett noe vi skulle hatt. Ser at SeaTronic har til kr. 2.690,-. Av bildene ser det ut til at dette settes på gennakerfallet??? Har mer tro på det som festes rundt forstaget og der du kan ha på forseilet, innrullet.

Synspunkter og anbefalinger?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hulda har stormseil som blir kroket inn på kutterstaget og er arrangert som selvslående fokk. Den muligheten har jo ikke du. Jeg vurderte forskjellige løsninger. Den løsningen med å feste seilet rundt en innrullet genoa kom som nummer sist. Dernest kom bruk at skinne. Lengst opp kom kroking som ville passe best for mitt vedkommende.

Når det blåser fra 18 m/s og oppover og når sjøene begynner å lande i seilet, da vil jeg helst ikke ha noe som er festet med borrelås og snorer rundt et annet seil. Dessuten var jeg heller ikke begeistret for tanken på at stormfokka skulle kunne slite på seilet under.

Jeg har stormfokk med vanlig luff-tape som går inn i profilen. Det er litt sårbart for å bli skadd i hvis man ikke mater det skikkelig inn i profilen ved heising. Men i tillegg er det maljer som man kan bruke til å feste rundt staget. Kanskje over en rullefokk? Jeg vil råde deg til å kjøpe et skikkelig seil hos en seilmaker slik at du får noe som fungerer skikkelig å seile med også på kryss. Det blir uansett ikke spesielt dyrt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Så bra, hvilken båt seiler du? Du har vel ikke 1,21 på Bav 34?

LYS-tallet har jeg ventet lenge på, men seilene går av båten i dg og leveres til Seilmaker Iversen hvis jeg kan få noen priser på ting som jeg ønsker gjort, det har tatt fælt lang tid. Dermed skal det ikke være så alt for mange ukene til jeg er klar for måling. Siden ingen 350 er målt i Norge har måleren min truet med at båten må på land for veiing etc, men jeg kan ikke tro det er så forbanna nøye, det er jo produsert 100 båter og de må vel kunne stole på andre lands målinger/fabrikkens tall? Det siste har jeg en viss forståelse for om de ikke godtar. Først skulle 350en være 5,7 tonn så ble den 6,36 tonn. Min veide 6,3 tonn når jeg gikk på land for stoffing, da hadde jeg div ombord og sikkert 150 kg bare i vann og diesel. Vekten på mobilkranen var kontrollmålt uken før så det bør ha vært riktig... Vel, nok om det. Den er målt i Sverige så da bør det nok gå greit. Dessverre står den svenskebåten oppført med 1,24. Det er isåfall altfor høyt for en så tung 35 foter. Får jeg 1,21 så tror jeg det er muligheter for å seile opp mot LYS dersom det er mer enn 5-6 knop vind og en har investert i 110% eller deromkring...

MEN stormseil.

Jeg kommer til å seile med rullefokk, ser vel bare to alternativer, enten å sette på skjøte til gennaker noe som må bli veldig slakt, har ikke investert i Dynema der så fallet vil jo strekke seg også. Så dette alternativet mot å sette den rundt fokka virker som enda dårligere, men det er jo noe med at det skal kunne være mulig å sette denne fokka når det blåser hatter og strå, det er jo da en må få den på...

Vel, flere tips og erfaringer mottas med takk!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Noen som vet ca. hvor mye det koster å få rigget et kutterstag? Jeg ser på dette som den beste løsningen for å få opp et stormseil når man har en stor genoa på rull. Ikke det at 84en skal være med på Seilmakeren, for det får den ikke lov til :sad: Men det kunne vært kjekt å ha for familieseilas også :yesnod:

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

..... men det er jo noe med at det skal kunne være mulig å sette denne fokka når det blåser hatter og strå, det er jo da en må få den på...

Her er det mange som "synder" med å velge den enkleste løsningen og har ikke en gang testet ut om prinsippene funker. Stormfokka må stå høyt ellers kan en få seg noen kilevinker som en sent kommer til å glemme. Muligheten for å ha stormfokka montert / klargjort før kong Neptun slipper seg løs er noe av det viktigste. Å gjøre forsøk på å montere denne når katta er sluppet løs er som oftest dødfødt. En bør også finne ut hvor festepunktene (permanente) skal være slik at båten til en viss grad trimmes med denne. Kan jo være at beste måten for din båt er å sette den flying i le av fokka vist dette lar seg gjøre.

Hvor ofte ser en båter med stormfokk på fjordene. Dette kan jo komme av at mange kvier seg for å foreta en test over hvor stormfokka bør stå montert. Og da helst når det er vind i vente. Stormfokk og tryseil er bare koselig å seile med når disse er trimmet til båten. Går som en drøm når en vet at dette er siste instans som holder båten under kontroll. Og det er sjelden to like båter veier det samme. Derfor bør en ta seg tid til å teste dette ut.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Gode momenter fra Jawik her. Det er imidlertid en forskjell om man er i regattamodus eller om man er på familietur når det gjelder setting av stormseil. Det er noe helt annet å sende fram en stor stygg erfaren fordekksmann for å ordne ting i den spisse enden, enn det er å sende fram mor eller en av ungene (såfremt disse ikke er i kategorien stor stygg fordekksmann da)..

S/Y Surprise

Bare en tanke: Jeg så et sted at de "gamle", som bemannet de svære Americas Cup båtene før 2. verdenskrig, knøt sammen seilene med bomullstråd før de satte de. Når så seilet ble satt røk bomullstråden og seilet foldet seg pent ut. Kanskje noe som kunne fungert også i våre dager?

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Jeg er på Xanadu. Comfortina 35, deltaker nr 77.

Og vi gir JERNET!

Hehe, skal nok få studere akterspeilet deres hører jeg, blir vel ikke så lenge heller det da. Vi har safty frist, båten skal være like hel og det skal jeg og kompissen også være. Bare vi slår nabobåten en Bav 36 så er det egentlig greit, men jeg kjenner meg selv såpass at når skudde går spares det ikke på så veldig mye, men vi får nå se. Håper jeg rekker å få et skikkelig forseil på båten, den er jo ikke spes konkurransedyktig med selvslåeren.

Americas cup båtene bruker strikk på samme måten.

Framgangsmåte:

Skjær bunnen ut av ei bøtte.

Tre 20 strikker utenpå bøtta.

Trekk spinnaker/gennaker gjennom bøtta, og 'slipp på' en strikk for hver meter.

Heis spinnaker/gennaker og teit opp brasen. La skjøtet henge løst mens du heiser.

Stram opp skjøtet så nederste strikk ryker. Når vinden får tak ryker strikkene oppover etterhvert.

S/Y Surprise

Dessverre står den svenskebåten oppført med 1,24.

........

Vel, flere tips og erfaringer mottas med takk!

Dette blir kanskje litt OT, men....

På denne siden finnes IMS-målebrev, polardiagram mm. for flere Hanse-typer:

http://www.bryggan.net/hanse/h_ims.html

Jeg ser at Hanse 350 ligger på et GPH i IMS på ca 650. X332 har 651, og den ligger på 1.23 i LYS, så det spørs om 1.21 er realistisk med full seilpakke.

Noen som vet ca. hvor mye det koster å få rigget et kutterstag? :yesnod:

Hei

Har hentet inn noen priser på kutterstag til min 42 foter, Fra 13000.- - 17000.-. I tillegg kommer eventuellt fall med div.

Skal ha en hardværsfokk og stormfokk m/kroker. Disse skal bestilles når jeg klarer å bestemme meg for størrelse. De forskjellige seilmakere har litt forskjellig meninger ang. størrelse...

Redigert av hei (see edit history)
Dessverre står den svenskebåten oppført med 1,24. Det er isåfall altfor høyt for en så tung 35 foter.

Tjaa høyt og høyt , du har vel lengre vannlinje enn Dufour 34 , samme vekt , samme eller mer seil ? og Dufouren har 1,24 er det vel

Jeg er på Xanadu. Comfortina 35, deltaker nr 77.

Og vi gir JERNET!

Er ikke det den Comfortinaen som ble solgt i sommer ?

Har hentet inn noen priser på kutterstag til min 42 foter, Fra 13000.- - 17000.-. I tillegg kommer eventuellt fall med div.

:eek:

Jeg håper dette inkluderer montering. Med alle deler inkludert røstjern endte jeg opp på ca 6000 på min båt. Riktignok ikke 42 fot, men 17000 hørtes likevel friskt ut.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Stormfokk med pose som lukkes med glidelås rundt innrullet forseil samt tryseil fra Rolly tasker ca 3000,- for 2 år siden.

Stormfokk heises med spinnakerfall. Har et skjøte ferdig bundet på seilet selv når det ligger pakket.

Da var jeg heldig å slapp å betale frakt og moms. Dette var så smått at en bekjent tok det med kofferten.

Når det blåser så mye at stormfokk og tryseil må heises er vel regattamodusen over.

Redigert av Allan E (see edit history)

Det er en strekkfisk med to innfellbare håndtak.

Det henger en Wichardsjakkel i enden som settes i en ring i dekk.

Den største kostnaden kan bli å forsterke dekket der festet settes.

Mitt sitter i bakkant av kjettingkassa.

Ha også i bakhodet om du ønsker å seile med to forseil. Det kan ikke jeg. Spalten mellom forstag og kutterstag er for liten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...