hei Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Mulligan Takker for svar. Må få sjekket dette opp morgen. Innfestningen bli nok slik at det ikke blir mulig å seile med 2 seil bli for tett opp til forstaget, synd men slik er det. (kan jo selvfølgelig seile 2 seil ,lens,plattlens er i hvertfall planen,ltur) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 ..... Spalten mellom forstag og kutterstag er for liten. noen som har pejl på hur stor spalten måste vare för o kunne seile med 2 forseil.......har hört ca 1 m, men vet ikke?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Er ikke det den Comfortinaen som ble solgt i sommer ? Nei, ble ikke solgt. Han ombestemte seg (holder jeg med ham i). Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Allan E Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 (redigert) noen som har pejl på hur stor spalten måste vare för o kunne seile med 2 forseil.......har hört ca 1 m, men vet ikke?? Vil du ha begge forseilene rullet ut samtidig? Spalten pleier jo å være bredest nede å gå mot svært lite i toppen. Redigert 14.Januar.2009 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 ........ seile med 2 forseil.......har hört ca 1 m, men vet ikke?? Høres mye ut med en meter. Er seilene på rull må jo avstanden være større enn diameteren til en av rullene. Ren profil så trenger en jo ikke så mye avstand. Ser ikke noe poeng i at avstanden skal bli for stor nede ved dekk. I masten sier jo dette seg selv da begge stagene møtes. Ellers har en jo muligheten til å anvende dobbelprofil med to seil på samme stag. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Smurph Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Ellers har en jo muligheten til å anvende dobbelprofil med to seil på samme stag. Mjo, men du kan jo også sette to forseil på kryss og slør med kutterstag - à la de gamle skøytene. Om dette gir så veldig mye mer driv vet jeg ikke, men det ser jo tøft ut Men det har vel ingen ting med trådens opprinnelige emne å gjøre Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 Mjo, men du kan jo også sette to forseil på kryss og slør med kutterstag - à la de gamle skøytene. Om dette gir så veldig mye mer driv vet jeg ikke....... det var dette jeg tenkte på...... hur stort avstand mellan kutterstaget o forstaget for o kjöre med 2 forseil.....og ger det noe mer driv??? (min favvobåt förövrigt , en av de förste som byggdes!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bjoris Svart 15.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 (redigert) Tjaa høyt og høyt , du har vel lengre vannlinje enn Dufour 34 , samme vekt , samme eller mer seil ? og Dufouren har 1,24 er det vel Her er dataene på Dufour 34, min båt er oppgitt til 1,63 tonn mer vekt Dufour/Hanse Lengde: 10,36 m/10,54 DLvl: 9,13 m/9,60 Bredde: 3,48/3,55 Dyp: 1,90 m/1,85 Vekt: 4700 kg/6360 kg Ballast: 1670 kg/1845 kg Storseil: 29,3 m2/35 kvm Forseil: 32,4 m2/31 kvm (105%) Som en ser er Hansen MYE tyngre, ellers er det mindre forskjell (ok, det er en god del lengre vannlinje), selvsagt blir det høyrere ballast% på Dofouren pga mye lavere vekt. Jeg ser ikke for meg at Hanse kan hamle opp mot Duforuen, noen som utfra disse tallene ser hva som er natrulig å anta på LYS, for meg virker det som om LYS ikke tar særlig høyde for vekt, men i praksis blir jo dette svært viktig. Elvstrøm sier også at 350en blir litt for tung... Lukter jo at jeg prøve å snakke ned LYS-tallet, men jeg ser ikke for meg at det blir rikig at 350en skal ha LYS på nivå med Duforu 34, Elan 340 har vel heller ikke mer enn 1,25? Vel, vi får se da hva det blir... Redigert 15.Januar.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
moosewine Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Vi står på venteliste til Watski Twostar...vi har genoa 1 2 3 + stormfokk, har sett at noen snakker om krav om genua 4...er det det samme som stormfokk? Sitér dette innlegget . Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 det var dette jeg tenkte på...... hur stort avstand mellan kutterstaget o forstaget for o kjöre med 2 forseil.....og ger det noe mer driv??? Båten på bildet har nær samme oppsettet som Hulda. Jeg har ca. 1,5 meter mellom stagene. Hvis jeg skal krysse med kutterstaget satt, må jeg rulle inn genoean. I praksis blir det ikk til at jeg seiler med to forseil. Den største gevinsten for mitt vedkommende ville være å medvindsseile med spridde forseil uten storseil. Det blir heller ikke så aktuelt, for i løye vinder bruker jeg heller gennakeren. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 (redigert) Vi står på venteliste til Watski Twostar...vi har genoa 1 2 3 + stormfokk, har sett at noen snakker om krav om genua 4...er det det samme som stormfokk? Hvis du har stormfokk trenger du ikke firer. Tror jeg... Klarer du virkelig å seile forbi Skagen uten å ta en skikkelig fest der? Redigert 15.Januar.2009 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 bjoris. Dufour 34 veier 5700 Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Jeg tror dere blander sammen hardværsfokk og stormfokk nå. Begge disse to seilene kan en ha ut over det 3 forseilene som er tillatt. Hardværsfokka skal være laget etter ISAF Offshore Special Regulations. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
bjoris Svart 15.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 (redigert) bjoris.Dufour 34 veier 5700 Ok, 4,7 stod på bluepeter.no sine sider. 5,7 virker mye for den båten. Enig, da bør jeg kunne holde følge ellers ser det jo rimelig likt ut. Har du polardiagrammet til denne, kunne vært interessant å studert dette, utfordringen med slike studier til nå har vært at det sjelden er samme vindstyrke som er brukt... Redigert 15.Januar.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Trond Aasvoll Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 (redigert) moosewine Det er viktig å få med seg at designen på stormfokk og hardværsfokk, er to vidt forskjellige. Hardværsfokken min er designet sånn at den går ann å seile fort med. Dobbel High tech duk, lavt skåret underlik og med spieler. Altså et "panser" seil. Stormfokka er farget med orange eller annen godt synlig farge. Og er halses et stykke opp fra dekk (60-100cm), Og underliket er skåret veldig høyt, pga. for å ungå sjø i seilet. Dette seilet er designet for å ha stabilitet i båten forsatt og at en kan kunne overleve stormen??? En annen viktig ting med disse to seilene, vist en har dem i seilgarderoben. Er at når en først har satt hardværsfokka og en seiler med den, samtidig som det øker på. Er det for seint å sette stormfokka, fordi en neppe vil klare å sette stormfokka i den harde stormvinden. Stormfokka vil sansynlig blåse på havet, og en vil neppe klarer holde fast seilet og sette den på forstaget under slike forhold. Redigert 15.Januar.2009 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Enzo Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Ok, 4,7 stod på bluepeter.no sine sider. 5,7 virker mye for den båten. Enig, da bør jeg kunne holde følge ellers ser det jo rimelig likt ut. Vekt Se denne posten her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry489598 Her har du polardiagram https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry474578 Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 De Cåsta: Det moosewine lurer på er vel om du blir godkjent for kategorien som er nødvendig i watski twostar hvis du har stormfokk men ikke hardværsfokk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Smurph Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 En annen viktig ting med disse to seilene, vist en har dem i seilgarderoben. Er at når en først har satt hardværsfokka og en seiler med den, samtidig som det øker på. Er det for seint å sette stormfokka, fordi en neppe vil klare å sette stormfokka i den harde stormvinden. Stormfokka vil sansynlig blåse på havet, og en vil neppe klarer holde fast seilet og sette den på forstaget under slike forhold. Vi var ute i 50 knop vind på lørdag, gikk for motor. Men jeg tror deg. Nå var det riktig nok relativit lite sjø siden - faktisk så var vinden så kraftig at den begynte å blåse sjøen flat - men jeg ser ikke for meg at vi kunne klart å berge og sette seil i den vinden. En annen ting er at stormseil på rulleprofilen faktisk ikke er godkjent ihht ISAF/ORC kat. 3, som er det som gjelder på Seilmakeren. Fra ISAF OFFSHORE SPECIAL REGULATIONS, Extract for Race Category 3 Monohulls 4.26.4 The following shall be provided:-a) sheeting positions on deck for each storm and heavy-weather sail; b) for each storm or heavy-weather jib, a means to attach the luff to the stay, independent of any luff-groove device. A heavy weather jib shall have the means of attachment readily available. A storm jib shall have the means of attachment permanently attached; c) when a storm trysail is required by OSR 4.26.4 (g) it shall be capable of being sheeted independently of the boom with area not greater than 17.5% mainsail luff length x mainsail foot length. The storm trysail shall have neither headboard nor battens, however a storm trysail is not required in a yacht with a rotating wing mast which can adequately substitute for a trysail; d) if a storm trysail is required by OSR 4.26.4 (g) the yacht's sail number and letter(s) shall be placed on both sides of the trysail (or on a rotating wing mast as substitute for a trysail) in as large a size as practicable; f) a heavy-weather jib (or heavy-weather sail in a yacht with no forestay) of area not greater than 13.5% height of the foretriangle squared and without reef points; g) either a storm trysail as defined in OSR 4.26.4©, or mainsail reefing to reduce the luff by at least 40%. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Trond Aasvoll Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Det fleste har seilt uten hardværsfokk, og har brydd seg lite med å invistere i slikt seil. Tryseil og stormfokk er det seilet som arrangørene bryr seg om at deltagerene har, og vil få kontroll på. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Trond Aasvoll Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 "En annen ting er at stormseil på rulleprofilen faktisk ikke er godkjent ihht ISAF/ORC kat. 3, som er det som gjelder på Seilmakeren. Fra ISAF OFFSHORE SPECIAL REGULATIONS, Extract for Race Category 3 Monohulls" Jeg har laget stormfokka slik at en kan sette den på to forskjellige måter. Samtidig har jeg aldri seil rullet inn på rull. På Stormfokka, har jeg stanset inn maljer lengs hele forlike, som jeg har på forhånd satt på webbing klar til bruk. Vist jeg ikke klarer å kjøre forlike inn i sporet på profilet. Knytter jeg webbingen rundt forstagsprofilet i stedet. Dette har jeg prøvd ut, men fungerer ikke når det er seil rullet inn på forstaget. Når det er vind vil ikke dette skli utenpå seilet som er rullet på forstaget, men fungerer utmerket på selve forstagsprofilet uten seil rullet på. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Sun Flyer Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Akkurat, så det er det er derfor stormfokka har maljer. Har du et bilde av hvordan du knyter? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Trond Aasvoll Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Jeg har desverre ikke noen bilder av dette. Det er lurt å knytte webbing samtidig som en kjører dette i spore, i tilfelle leppa på forlike revner. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
moosewine Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Klarer du virkelig å seile forbi Skagen uten å ta en skikkelig fest der? Det blir tøfft... Tviler nesten på at vi orker en fest på Hankø også etter å ha hatt denne lille rundturen.... De Cåsta: Det moosewine lurer på er vel om du blir godkjent for kategorien .... Det var det jeg lurte på! Men ser at det har blitt svart på ovenfor nå..: ) Skal du være med De Cåsta? Tok deg på ordet, og meldte oss på, ser jo nå at det blir dyrt å klargjøre båten med alle disse sikkerhetsbestemmelsene, men det kan vel være greit å få ting litt iorden! Forresten så hadde det vært fint hvis du kunne målt seilene våre De Cåsta....? Sitér dette innlegget . Link to post
Allan E Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Hva tror dere om løsningen med å la fremre del av stormfokka være en pose som lukkes med glidelås rundt innrullet forseil. Hvis jeg former denne posen som en sirkel er den ca 30cm i diameter. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Det funker sikkert fint inne ved brygga, men jeg har ikke like stor tro på at du klarer å få det på i 40 knops vind. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.