Jump to content

Stormseil - konsept og produkt?


bjoris

Recommended Posts

Allan E,

 

Tror ikke noen glidelås holder i den vindstyrken stormfokka er tiltenkt for, når dem ikke godkjenner at seile kan gå i sporet på forstagsprofilet engang, uten at den er festet med noe mere (webbing eller noe annet). Og dra en glidelås vil jeg mene blir det samme som å tre forlike inn i spore på forstagsprofilet??? i stormen? Men tanken med den posen rundt forstage er ikke dum. Jeg ville ha satset på å få vekk all vekt i masten når drittvære kommer, og ta ned seilet på rullen. Det tar ikke mange minuttene å gjøre det.

 

moosewine,

 

Jeg oppgraderer meg på måler siden nå, og tar Klassemåler kurset nå først i Februar. Så da kan vi måle og sømfare hele båten din, for å se om at den skulle ha vært opp litt mere på LYStallet :lol:

 

Fra spøk til alvor, bare slå på tråden så måler vi inn seilene dine. Vi kan ta det der det passer deg, helst inne noen plass, kanskje hjemme hos meg?

 

Jeg vet ikke om det blir noen Watski på meg i år, sliter med å finne en unnskyldning for å få lov til å investere i en ny autopilot, som jeg trenger sårt. Får se hva det blir til når det nærmer seg start.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Hei.

Hiver meg innpå. skulle gått til anskaffelse av storm seil jeg også, og har fundert litt rundt dette.

Har du prøvd patenten din i drittvær de Cåsta?.

Er i utgangspunktet skeptisk til løsninger som må knyttes eller tres i de forhold vi snakker om her.

Jeg hadde ønsket meg et system som jeg festet i dekk og dro opp med et ledig fall. Seilet vil da stå uten å være satt på et stag noe som kan svekke dette, men om dette er konstruert for dette fra seilmaker skulle vel ikke dette være noe problem :confused: .

Det vile i tilfelle være to punkt som skulle festes før seilet settes noe som kan være overkommelig mellom sjøene og vinden som herjer. Regner med at man i dette være vil være like mye under vann som over.

 

Et eventuelt rulleseil kunne fått stått innrullet på forstaget selv om stormfokka er satt.

 

Mulig dette ikke er gjennomførbart men det hadde vært greit og høre andres meninger :discuss: om en slik patent.

Forutsetter dynema i fall og halsejørne og at seilet settes tilstrekkelig over dekk.

Link to post

Vi får ta en fest på Hankø før vi drar avgårde Moose....:-) :cheers:

 

Har et par spørsmål ang. sikkerhetsutstyret jeg også, håper jeg kan låne tråden litt Bjoris.

Ringte i går Sjur for å høre om de kunne skifte manntauene mine til stål uten strømpe, men det mente Sjur at ikke var nødvendig så lenge båten ble levert med disse manntauene, noen kommentarer til dette?

Han mente også at dopumpen ville bli godkjent som innvendig manuell pumpe dersom det var klargjort en slange som kobles på pumpen.

Nedgangsluken må sikres, hvordan løses dette enkelt og greit?

 

Ellers tror jeg at jeg har det meste på stell nå, storseilet er sendt avgårde for å få innsydd et 3. rev.

Link to post

Forstår at jeg vil få min selvslående fokk godkjent som stormfokk i Cat 3 seilas, men ikke i Cat 1 og 2. Noen som kan bekrefte dette? Dette fordi det ikke er krav om stormfokk, men enten dette eller hardvindsfokk noe sistnevnt kan definers som, ca 90% antar jeg!

 

Ellers foreslår seilmakeren jeg snakket med bare en løsning hvis du ikke har cutterstag og det er å tre den i skinna som du gjør med fokka. Siden det er to spor hos meg kan jeg sette denne i le av fokka dersom det står oppe OG jeg har tatt bort rullesaken i toppen (dvs har tatt bort rullemuligheten på fokka). Ideen er at det er lettere å sette den i le av noe og så slå og ta ned fokka. Vet ikke, høres j... vanskelig ut i mye vind. Slik jeg ser det må det være mer fornuftig å enten sette stormfokk før du går ut i der det er så mye vind eller skifte før det har blåst opp. Lett å si selvsagt, men er det først blitt veldig ille må det være bedre å bare rulle inn til du har en flik ute enn å risikere livet på fordekket...

 

 

Dere som har prøvd, er det så mye bedre enn en nesten innrullet genoa som er skjøtet skikkelig stramt?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hulda er utstyrt med overdimensjonert Harken rullesystem. Jeg ble overfalt av sterk vind sist sommer. Mener værmeldingen antok 18 m/s. Det var i overkant av hva Harken greide å håndtere. Vanligvis går skjøtene to runder rundt genoaen når den er helt innrullet. Ved denne vinden var det en liten flik som ikke lot seg rulle inn samme hvordan jeg enn bar meg ad.

 

Så heretter kommer kutterstaget med stormfokk til å stå i beredskap.

 

På forrige båten hadde jeg PP-profil med to spor. Satte harvindsfokka i le av genoaen og dro ned genoaen. Det gikk greit, man bør kanskje seile litt defansivt om man seiler allene.

Link to post

periss,

jeg har testet dette bare i rolige forhold (frisk bris og ikke under konkurranse), med å sette stormfokka.

En annen ting er at jeg har erfaring med at jeg har låst meg fast på hardværsfokka, og hadde det blåst opp mere. Så tror jeg hardværsfokka hadde gått på sjøen vist jeg måtte ha bytta til stormfokka. Og tror kanskje jeg hadde brukt laaang tid på å fått opp stormfokka. Kanskje kunne det ha gått greiere vist en hadde pakket den ferdig klar til bruk på dekk, når være hadde vært roliger i forkant av uværet.

 

Jeg har ikke noen tro på "flying" i forbindelse med stormfokka, det er virkelig krefter i sving på det små seilene også når det blåser oppe i storm styrke.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

moosewine

 

Det blir nok Doyle og Flødeseilasen, så vi kan ta i et tak der for morro skyld :wink:

 

Men som dobelhanded??? Jeg rekker vel å skrape og stoffe båten til da, så vi kunne ha fått målt båtene opp mot hverandre.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Jeg har ikke noen tro på "flying" i forbindelse med stormfokka, det er virkelig krefter i sving på det små seilene også når det blåser oppe i storm styrke.

 

Når vi gikk med vinden på tvers på søndag, for motor og uten en eneste liten klut oppe, var krengingen tidvis oppe i 20 grader bare på vindpresset på riggen. Dette var i vind mellom 40 og 50 knop, båten var en Beneteau Cyclades 43. Så ja, det er enorme krefter på gang. At det var relativt kaldt, ca. 5 grader, har vel også endel å si. Jo kaldere det er, jo mer energi er det i vinden.

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Har samme systemet som Hulda beskriver og det som vises på bildet fra Gunga Din.

Feste for kutterstaget er i skottet mellom ankerkassa og forpiggen, solid og godt.

I tillegg har jeg lensetakler som har samme innfestingspunkt i masta som kutterstaget.

Når dette er satt er det ihvertfall ikke båten som setter grensene, heller oss ombord.

 

Kan benytte både kryssfokk og stormfokk på kutterstaget.

På slør fra Halten til Lysøysundet i fjor sommer i 40 + knop fikk vi testet ut systemet.

Med kryssfokk på kutterstag og 3 rev i storseil gikk gamla som på skinner i tung havsjø med minimal krenging.

Hadde nesten ikke vann på dekk, balanserte nydelig og var en fornøyelse å seile..

 

Har prøvd med både genoa og kryssfokk samtidig, men spalten blir tydeligvis for smal slik at det skapes innslag og turbulens i både kryssfokk og storseil.

Avstanden mellom forstagene er ca 1 meter og de er ganske paralelle .

 

Å sette stormfokk i rullstagprofil høres ikke ut som noen god løsning.

Har lest flere steder at dette ikke holder, seilet kan blåse ut av profilen.

 

Har også lite tiltro til "knepp/fest utenpå rullegenoa systemer".

Dette er utstyr som skal benyttes i dårlig vær og settes av mannskap på fordekket.

Jo mindre knoting jo bedre.

Å sette kutterstaget, kroke på stormfokk eller kryssfokk tar ikke mange minuttene når utsyret er klart og båten er rigget for det.

Link to post

Hulda (#59) opplevde det som de fleste av oss opplever før eller siden. Sørg for at rullesystemet har nok line til at hele seilet kan rulles inn - pluss litt til. Seilet strammer seg jo, dess sterkere vinden er når dette skal inn, og da kan denne tendensen oppstå.

 

Ble selv overrasket en vinter ved at det blåste opp - 22 m/s - på kort tid og da satte vi stormfokka flying siden vi ikke hadde noen annen mulighet på den båten. Tok ned 3en fra skinna og surret denne fast i rekka. Var ikke snakk om å rulle den inn i den vinden. Festet nedre forlik av stormfokka i vaier mellom kryssholtene og startet heisingen. Ble overrasket over hvor enkelt det fungerte og hadde full kontroll hele tiden. Det eneste som bekymret oss var om vinsjen ville holde på de kreftene som oppsto i det øyeblikket fokka fikk vinden inn. Og det smalt noe forferdelig.

 

Med denne løsningen og 3dje rev i storen seilte vi i flere timer før det løyet av igjen. La bi flere ganger ved hjelp av en line og talje på motsatt side. Lina ble ført akterover til motsatt vinsj.

 

Har mange ganger siden denne opplevelsen tenkt over at det hadde vært en fordel om vi hadde brukt en form for strømpe rundt fokka slik at denne kunne slippes ut kontrollert. En må ikke undervurdere de kreftene som oppstår og da tenker jeg mest på belastningen på utstyret og festepunktene i dekk og masta. I det øyeblikket en endrer kursen oppstår det store krefter som kan medføre katastrofer på dekk og en bør muligens helst ta inn fokka til en har endret kursen for så å heise den igjen på motsatt side.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Bjoris: Sjekk denne tråden angående størrelse på storm fokk og hardværsfokk.

 

Takk for tipset, slik jeg forstår det går det akkurat på min, 14,1*14,1*0,135=26,83 og min selvslåer er 90%, dvs 100% er iflg riggtegningen 29,6 kvm, 29,6*0,90 =26,6 kvm. Puh... Sparte meg vel for 4-6 tusen der selv om det hadde vært greit å hatt selvsagt

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Etter at jeg har seilt shorthanded noen år her hjemme og i utlandet, har jeg fått snakket med mange erfarne seiler. Og diskusjonen har ofte vært Tryseil og Stormfokk, samt Hardværsfokk.

 

Flere av disse seilerene har vært igjennom noen stormer, og mange av dem mener at Tryseilet og Stormfokka er i overkant litt for store i stormstyrke og mere. En kan si at bestemelsene på målene på Tryseilet og Stormfokka er Maxmål på seilene.

Mener at dette er veldig viktig å få med seg når en bestiller slike seil til båten sin. Det er bedre at seilene blir litt mindre en for store, etter bestemelsene om målene på seilene.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
  • 1 måned senere...

Dette ser jo bra ut under demoen. Men dersom det ikke er noen styring på heisingen kan dette komme skjevt ut ved at noe av duken tar seg en tur ut i vindretningen.

 

Har selv et dobbelt på 6-7 kvadrat og i begynnelsen var dette lagt rundt forstaget / seilet. Hadde en tendens til å skli over til lesiden ved heising. Ordnet dette med en løkke rundt staget og problemet forsvant.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Noen som vet ca. hvor mye det koster å få rigget et kutterstag? Jeg ser på dette som den beste løsningen for å få opp et stormseil når man har en stor genoa på rull. Ikke det at 84en skal være med på Seilmakeren, for det får den ikke lov til :sad: Men det kunne vært kjekt å ha for familieseilas også :yesnod:

 

Er ikke kutterstaget et forstag som står festet til dekk mellom masten og forstaget? Hvis dette er det, så var det dette som reddet hele riggen til Ragnar Kvam jr fra å gå over bord i Sibir på hans første Stillehavet-rundt seilas. Han fikk verftet til å montere dette ekstra forstaget da han kjøpte båten ny for å kunne heise stormfokk på det. Det viste seg å være veldig praktisk. I tillegg fikk det altså en ekstra bonusfunksjon da forstaget røk som sagt :)

Link to post
Er ikke kutterstaget et forstag som står festet til dekk mellom masten og forstaget?

Det kan se sånn ut, men da skal du ha et solid dekk. Et kutterstag er gjerne festet gjennom dekk og til et skott eller til selve skroget. Det er snakk om ganske store krefter her, og det siste du trenger i en storm er et stort hull i dekket.

 

For min egen båt ser det ut til at den mest fornuftige løsningen er å legge en L-profil under dekket og feste det i skrogsidene. Alternativet er å bygge om vanntanken i forpiggen.

Link to post

Dere som har seilt i storm, er det ikke like greit å rulle inn fokka til det står en flik igjen? Det kan ikke bli stor forskjell på dette og disse stormfokkene du trer rundt rullen. Ser en på totalen der du slipper å risikere livet på dekk for å få på dette så forstår jeg egentlig ikke dette konseptet i det hele tatt. Enig i at kutterstag er det eneste fornuftige, men du må jo på dekk da også så vet ikke helt... Sitter med en følelse av at det må være smartest å bare bruke rullefokka og holde seg fastspent i cockpit... Ok så ser jeg risikoen for at lina ryker og hele seilet går ut, da er h... løst...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Nå snakker vi jo om vindstyrker i øverste laget.

 

Det produktet som Enzo henviser til ville ikke jeg kalle for "stormfokk". Til det er duken for svak / lett. Den ville gått fyken på kort tid. Og i slik vind ville jeg nok også tatt ned rullefokka. Slitasjen på denne ville bli stor med stormfokka lagt rundt. Og en kan jo få bruk for denne etter "stormen". Ett kutterstag som er konstruert for båten med skikkelig feste er å foretrekke. Gjerne et som monteres og demonteres etter bruk. Og skal mann ut i vinden så er en jo forberedt på det verste, så da klargjøres stormfokka i kutterstaget, enten en for bruk for den eller ikke. En trenger ikke gå fram på dekk dersom dette er montert.

 

Å anvende en flik av treern som stormfokk er å be om trøbbel. Da er den best bevart rullet inn med noen ekstra tørn rundt seg. Dersom treern skulle gå sine egne veier og rulle seg helt ut på grun av svakt tauverk - ja resten kan en jo tenke seg til.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...