Jump to content

Stormseil - konsept og produkt?


bjoris

Recommended Posts

I boken "Maximum Sail Power", som forøvrig sterkt anbefales, skriver forfatteren en hel del om rulleseil, reving og bruk i storm vs. en skikkelig stormfokk. Konklusjonen hans er, enkelt og greit - glem det. Et rulleseil som er så kraftig revet fungerer dårlig, belastningen på seilet blir feil slik at det er stor fare for at det revner, og ikke minst så er det, som Enzo skriver, også en stor fare for at linen ryker og slipper ut hele seilet.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Dere som har seilt i storm, er det ikke like greit å rulle inn fokka til det står en flik igjen? Det kan ikke bli stor forskjell på dette og disse stormfokkene du trer rundt rullen.

Med nåværende båt har jeg ikke hatt gleden av å være ute i mer enn overgangen sterk kuling til liten storm (8-9 beaufort). Å rulle ut en flik av fokka vil til nød hjelpe bittelitt med å få balanse mellom forseil og et klossrevet storseil, men i hovedsak bidrar det kun til krengende krefter og ikke det minste til framdrift. Duken på en kryssfokk er uansett for tynn til å brukes i storm. Og, risikoen for at linen på rullen eller noe annet ryker er nok litt for stor til at jeg ville føle meg komfortabel. (For den saks skyld knakk de øverste spilene i storseilet mitt også. Tryseil er nok ikke så dumt i forhold til den slitasjen du får på en flik storseilet.)

 

Et tips jeg har fått fra en seilmaker er å få sydd på en flik seilduk med webløkke nederst på forseilet, helt inne ved forliket, slik at du kan sikre et innrullet seil. Dvs at den skal ligge likt med linen på rullen. Er du ute på langtur og det varsles storm er det like greit å ta rulleseilet av forstaget. Mindre luftmotstand i så kraftig vind skal man ikke si nei til. Jeg ville tatt ned storseilet også om været tillater det. (På min båt kan jeg ganske enkelt demontere storseil pakket i lazybag i en operasjon. Hele pakka kan surres langs rekka eller legges under dekk. Det går overraskende fort, men det går ikke i for grov sjø.)

 

En stor fordel med kutterstag er at hardvindsfokk / stormfokk settes nærmere masta. Det gir bedre balanse.

 

Det produktet som Enzo henviser til ville ikke jeg kalle for "stormfokk". Til det er duken for svak / lett. Den ville gått fyken på kort tid.

Du har antagelig rett, men jeg tror jeg vil kalle det et nødseil. Kjekt å ha liggende, og redder det situasjonen en gang eller tre så er det en grei investering i sikkerhet - dersom seilingsområdet ditt er begrenset til noen dagers havseilas. Mao greit nok for Skagerak og Nordsjøen, men langt fra noen ideell løsning.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
I boken "Maximum Sail Power", som forøvrig sterkt anbefales, skriver forfatteren en hel del om rulleseil, reving og bruk i storm vs. en skikkelig stormfokk. Konklusjonen hans er, enkelt og greit - glem det. Et rulleseil som er så kraftig revet fungerer dårlig, belastningen på seilet blir feil slik at det er stor fare for at det revner, og ikke minst så er det, som Enzo skriver, også en stor fare for at linen ryker og slipper ut hele seilet.

 

En ting til som jeg kom til å tenke på ang. et meget revet rulleforseil er friksjonskreftene som kan oppstå mellom "lagene" i den delen av seilet som er rullet rundt rulleforstaget. Vil ikke dette over tid øke slitasjen på rulleforseilet ganske mye, dersom dette til stadighet brukes som "stormseil"?

 

Sikkert veldig teoretisk da.

Link to post
Dere som har seilt i storm, er det ikke like greit å rulle inn fokka til det står en flik igjen? Det kan ikke bli stor forskjell på dette og disse stormfokkene du trer rundt rullen. Ser en på totalen der du slipper å risikere livet på dekk for å få på dette så forstår jeg egentlig ikke dette konseptet i det hele tatt. Enig i at kutterstag er det eneste fornuftige, men du må jo på dekk da også så vet ikke helt... Sitter med en følelse av at det må være smartest å bare bruke rullefokka og holde seg fastspent i cockpit... Ok så ser jeg risikoen for at lina ryker og hele seilet går ut, da er h... løst...

 

Les om Ragnar Kvam jr. da han seilte i Stillehavet i orkan. Han lå på fordekket med båten på autopilot og bakset med seil og tauverk iført kun badebukse og sikkerhetssele, så det går nok an ;) Han er hvertfall veldig tilhenger av å bruke stormfokk for det den er verdt. Men tilslutt brukte han ikke seil i det hele tatt, forstod det slik at riggen i seg selv fanget nok vind.

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post

Vanlig duk vil nok ikke holde altfor lenge i ekstremt vær. Vi seilt i min gamle Hero en tidlig vår fra Skagen og til Larvik - ble overasket av svært dårlig vær om natta sterk vestlig kuling til liten storm. Hadde en nedrevet hardvindsfokke opp, og den viste betydelig slitasjeskader bare i løpt av noen timer.

Kun stormseil duger under slike forhold.

Link to post

Jeg har ikke vært ute i storm med seilbåt så dette er nyttig, det er selvsagt ekstreme krefter. Det nærmeste var 45 knop vind i havna... Da sleit jeg av min strekkfisk, beregnet på opptil 20 mm. Nå har jeg bestilt Forseda opptil 24 mm så får vi håpe det holder...

 

Det eneste fornuftig for oss som ikke prioriterer et kutterstag er da en stormfokk som krever at du tar ned forseilet, er det konklusjonen?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Å svare bastant at dette blir konklusjonen er ikke enkelt. Til det er det for mange faktorer til stedet. Slitasjen på seilet i profilen blir stor, og større etter flere omganger i storm. Og en ønsker jo helst at seilet skal holde seg noen nautiske mil. Dilemmaet de fleste sliter med er å bestemme seg for når tid er tiden inne til å ta det ned av profilen. Har en gjort dette noen ganger og planlagt hvor en skal "lagre" seilet så går dette bedre. Et bevegelig dekk er ikke plassen hvor en begynner med å finne ut av dette. Siden treern tåler en del bank utsetter en denne operasjonen for lenge og blir fanget i dilemmaet. Og mange har ikke noe annet en ener seil og da er det ikke noe å diskutere. Føler en at en må redusere seilet så gjør en det ved å ta det ned og heiser stormfokka. "Bedre føre var enn etter snar" er vist et uttrykk som egner seg. Rulleprofilen ble jo i utgangspunktet oppfunnet for å gjøre det mere makelig for oss og vi har nok latt makeligheten ta overhand.

 

Stormfokk og et tryseil behandler nok både båten og mannskapet bedre i de høyere lagene av vindstyrke. Dilemmaet er jo at en ikke vet når topp grensen er nådd og styrken reduseres. Enden på dette blir jo at en seiler for bare riggen og da er en ute for vindstyrker som vil rive rullefokka ut av profilen uten hjelp av mannskapet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
  • 9 år senere...

Baatplassen er morsomt. Man googler noe og finner en tråd der stort sett det man lurer på er diskutert :clap:

 

Noen som har erfaring med tryseil (storm storseil)? Vi har doble forstag - begge med rulle - og som det er skrevet i denne tråden så ser jeg ikke for meg å ha et sånt stormfokk som tres rundt forstagsprofilen - da vil jeg heller ha et tryseil som tres på storseilskinna på masta (har rullemast). Hva koster et tryseil sånn ca?

 

Kryssfokket på kutterstaget vårt er selvskjøtende - og kan reves inn - men det blir ikke flatt nok til at det er skikkelig egnet i 25+ms og mye sjø. 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Det koster ikke så mye, og du bør nok ha det. Er det ekstra storseilfall på båten sånn at du slipper å ta ned rullestorseilet for å heise det? Husk også at det ikke skal skjøtes via bommen men rett i dekket. Seilet vil vel koste ca 1000 kr pr kvm, kanskje mindre siden det blir dacron. Vet ikke hvor stort det bør være hos deg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Tror du må teste det selv og så konkludere. Skip Novak mente i hvertfall at disse stormseilene er dårlige saker, som tar lang tid og mye krefter for å sette. Selv sverger han til et tredje rev som gir liten seilføring. Han er med i noen videoer som du burde titte på. Jeg skjønner at du er forhindret fra et tredje rev. Jeg kunne trengt et slikt rev.

 

Link to post

Rulleseil vil jo gi riktig areal ved riving til stormseil. Problemet er bare hvis man får en utilsiktet utrulling, da har man et problem.

 

Er tildels enig med Skip Novak. Jeg tror at dedikerte stormfokk og tryseil er bedre en 3 rev. Med en meget viktig forutsetning. At det er montert og klart til bruk. De aller fleste som kjøper tryseil legger det ned i båten og der blir det liggende. Da vil et 3 rev være mere hensiktsmessig da det ligger klart. En forutsetning der også er at tauene er montert. Vi mennesker har en tendens til å ikke gjøre klart for nød før det er absolutt nødvendig. Da blir det fort fryktelig vanskelig i de rådende forhold.

 

På rullestor ville jeg hatt tryseil på langtur. På Seldens master er det ferdig spor. Jeg vet at endel monterer egen skinne på masten til tryseilet. Men da må man passe på at det ikke kommer i konflikt med hulrommet til rulleseilet. Det viktigste er uansett å ha testet og ha en plan klar. Da er mye gjort. Tryseil syes normalt i Dacron med farge storm-orange. Størrelse ligger det en bra mal på i sikkerhetsbestemelsene for offshoreregattaer.

 

Sikkerhetsbestemelsene http://www.sailing.org/specialregs gir mye informasjon om hva som kreves for å seile regatta i forskjellige nivåer og kan være ok å lese igjennom som info.

Link to post

Takk for gode tanker ?

dette med ekstra skinne og konflikt med rullestor er et godt poeng. Samtidig er det såpass høyt opp til bommen der dagens ekstra spor starter  at jeg ikke er sikker på hvordan det er å få inn et tryseil i dette sporet i dårlig vær. 

 

Dette med ekstra fall er også interssant. Det har jeg ikke tenkt på. Jeg har en kjik til bommen som ikke er i bruk.  Mulig det kan brukes. 

 

De værharde områdene er en liten del av turen vår. Det er over til Falkeland og Drake Passage. Sistnevnte er detmest usikre. Både om vi får tillatelse og været der ?

 

Og kanskje en slik Storm Bag tross alt blir enkleste løsning, satt på kutterstaget

https://seatronic.no/storm-bag-stormfokk-8m2

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hvorfor ikke kopiere de som har gjort dette tidligere med godt resultat?

Deborah Shapiro og Rolf Bjelke har seilt denne turen, og mye mer,  med rulleseil. Jeg har filmen og jeg har ikke sett de har brukt tryseil eller stormseil til tross for vær som jeg ble uggen i magen bare av se på TV. Synd filmen ikke ligger på nett.

 

 

 

5F70AAFC-628A-4809-B117-5D910E8B5FCF.jpeg

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev for 1 time siden:

Takk for gode tanker ?

dette med ekstra skinne og konflikt med rullestor er et godt poeng. Samtidig er det såpass høyt opp til bommen der dagens ekstra spor starter  at jeg ikke er sikker på hvordan det er å få inn et tryseil i dette sporet i dårlig vær. 

 

Dette med ekstra fall er også interssant. Det har jeg 

 

De værharde områdene er en liten del av turen vår. Det er over til Falkeland og Drake Passage. Sistnevnte er detmest usikre. Både om vi får tillatelse og været der ?

 

Og kanskje en slik Storm Bag tross alt blir enkleste løsning, satt på kutterstaget

https://seatronic.no/storm-bag-stormfokk-8m2

 

Hei Bitteliten 

 

Når dreg du? 

 

Eg håpar du deler turen med dine BP-venner. 

 

Ask 

Link to post

En liten kommentar til det med ekstra skinne på masten. På mange regattabåter har man bare en sprekk i masten og heiser storseilet med tykk likline inn i sprekken, litt som en grovere versjon av forstagsprofilen. Hvor bred er sprekken i masten din? Hadde det vært mulig å bruke denne på samme måte? Spør en seilmaker.

 

Hvis man rever et storseil veldig mye kan bommen knekke hvis skjøtet er festet helt bakerst på bommen. Seilet trekker midten av bommen oppover. Men dette er ikke et problem hvis skjøtet er festet lengre fremme på bommen. Da kan den knekke når hele seilet er oppe i stedet :) 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Det er en ekstra skinne i masten - men utfordringen er at den starter først oppe ved bommen - og det frister vel ikke så veldig mye å klatre opp der og feste et stormseil i mye sjø :-)

 

Skjøtet er festet litt akter for midten av bommen.

 

Jeg heller mot en stormseil løsning der vi kan heise et stormfokk på det indre forstaget. Men har fortsatt god tid til å forske på dette :smiley:

 

Antarktis var lagt på is etter at Berserk ødela for alle som vil ha forsikring/tillatelse i fremtiden. Men nå er det kanskje en åpning. Hadde det kke vært for Drake Passage tror jeg vi kunne klart oss uten. Da må vi planlegge for at vi får en god storm med kast oppi 30 ms i løpet av de 3 dagene det tar over der.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...