Jump to content

Tette hol i skroget

Rolf Yks

Recommended Posts

Hvis ikke hullet er for stort ( 10 - 15 mm. ) kan du bruke glasfiberspartel, er det støre ville jeg gå for dug og polyester. Felles for begge er at du må rengjøre grundigt, og file/raspe kanterne for god vedheft.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Er ikke begeistret for å tette hull i undervannskroget kun med sparkel. Tenk hvis denne sparkelbiten skulle løsne? Hvis hullet er lite, ca 1 cm så vil det sannsynligvis gå bra, men det er nesten like enkelt å tette med duk:

Ville slipt ned kantene på skroget slik at de nuller ut, altså at "godset" der hullet er er meget tynt. Slip også vekk gelcoat/maling et bra område rundt hullet. (Snakker nå innvendig). Deretter ville jeg forskalet på utsiden. Du kan for eksempel bruke en bit respatex som er glatt og fin. Voks denne og fiksér den utenpå hullet. Kanskje ikke lureste trikset å skru den fast, men ved hjelp av et par støtter fra bakken som holder platen opp mot hullet.

Så er det bare å plaste noen lag på innsiden. Når dette har tørket har du en ganske fin flate på utsiden som er lett å sparkle fin. Avslutt med primer og bunnstoff, så er du i mål.

Har gjort dette flere steder på min båt.

1. Slip godt fra utsiden. Slik at det nuller ut.

2. Tett hullet med sparkel (jeg bruker Würth fiber plus)

3. Slip bort mesteparten av sparkelen slik at du nesten er gjennom.

4. Legg x-antall lag glass og glassfiber.

5. Slip innvendig hvis du vil ha bort klumpen med sparkel.

På denne måten bruker du sparkel som forskaling, slik at jobben 100 gangen lettere.

Lykke til.

Her må du bruke en kombinasjon av rådene du har fått.  Du sliper ned BÅDE på inn- og utsiden slik det er beskrevet (det holder med et område på 10-15 cm utenfor hullet.  Bruk gjerne glassfibersparkel i selve hullet, evt. kan du legge en forskaling på motsatt side av der du støper først, og så fjerne den slik at støpingen på den andre siden får feste"igjennom"  Husk å avfette flatene du støper på med aceton eller rødsprit, gjør det om igjen dersom du gjorde det dagen før, og så ikke støpte da likevel. Legg på top-coat eller annet "tett" toppstrøk, og bunnsmør.

Jeg ville også latt Sumlog'en sitte, men skal den fjernes så:

Slip ned fra innsiden slik at det blir en flat kon rundt hullet, ca 5 cm. ut på hver side.

Voks en liten plexiplate, og stempl den fast på utsiden.

Ha gel-coat på plexiplata fra innsiden, la den linke.

Laminer opp til ønsket tykkelse med mykrulle.

Godt som nytt, og knapt synlig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Riktig! Hvis du ser lenger oppe så er det samme beskrevet, men med respatex, men det funker minst like godt med plexi da.

Det er tilstrekkelig å plaste fra ene siden, for på utsiden blir det uansett slipt bort det meste. Hvis man vil ha glatt overflate da, og ikke en klump med glassfiber.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...