Jump to content

Er innenbords bensinmotor synonymt med større brannfare?

Bergen dørk

Recommended Posts

Det sies av enkelte at den viktigste årsaken til å holde seg borte fra innenbords bensinmotor er brannfaren. Er den lagt større enn for diesel på en moderne bensinmotor? Og hva skal en være spesielt observant på her?

mvh Bergen Dørk

Tradisjonelt så er det vel slik at diesel oppfattes som sikrere enn bensin. Men samtidig er det statistisk flere branner i båter med dieselmotor enn med bensinmotor. Dette muligens fordi de fleste som har bensinmotor er beviste på dette og tar sine forholdsregler, mens mange med dieselmotor feilaktig tror at med diesel så er man skånet for en rekke med brannfarefeller - og dermed slarves det i vei med dieselsøl og gamle koplinger og diverse...........

Edited by terron (see edit history)

> Er innenbords bensinmotor synonymt med større brannfare? Nei, ikke synonymt. Til tross for at BMP har avgitt et godt begrunnet svar som sier noe annet.

På en båtmotor uansett drivstofftype skal det ikke forekomme drivstofflekkasje. Men det skjer jo fra tid til annet hvis man ikke vedlikeholder utstyret. Heldigvis avgir bensin på avveie så mye lukt at lekkasjer er lett å kjenne. Problemet ved bensin er at den har et mye lavere flammepunkt enn diesel. Altså tar lettere fyr. Når det først har tatt fyr, spiller det ingen rolle for meg om jeg er ombord i en dieselbåt eller bensinbåt. Jeg legger nok på svøm uansett.

Brann ombord er for meg det største skrekkscenario ved båt. Alikevel har jeg null problem med å cruise rundt med 400 liter bensin under madrassen. Nettopp fordi jeg rutinemessig sjekker slanger og koblinger i hele drivstofflinja. Og det er nok riktig som det blir sagt; De med bensin ombord er nok ofte nøyere med ettersynet. Jeg kjører for eksempel alltid avtrekksvifte før start, og stikker ofte nesa nedi motorrommet for en inhalering. Også ved bunkring er jeg forsiktig. Prøver å unngå søl, og kjører avtrekksvifta.

Som båteier kan man gjøre mye selv for å unngå brann ombord. Og nå har jeg ikke engang nevnt det elektriske anlegget.... Det kan være en brannfelle det.

Jeg har hatt både diesel- og bensinmotor i båt. I alle tilfeller har jeg hatt som fast rutine å åpne motorluka og foreta visuell inspeksjon samt å ta et godt "sniff" oppi motorrommet før oppstart.

Ser ingen grunn til at dieselsøl skal være mer "akseptert" enn bensinsøl under dekk..

Har -som Østkyst Hustler- også faste rutiner på oppsjekk av drivstoffslanger, koblinger, pakninger etc. Det trenger du ikke være motorkyndig for å kunne gjøre heller.

Er du oppmerksom, forsiktig og tenker litt innimellom kan du nyte båtlivet uten å gå rundt å være redd for drivstoffbrann hele tiden..

.

.

bmhe

I og med at bensin er mere flyktig enn diesel og dermed større eksposjonsfare, kreves det hyppigere kontroll med hele drivstoffsystemet samt obligatorisk utlufting av motorrom ved HVER eneste oppstart! Bruk luktesansen, vurder eksplosjonsfare ved ujevne turtall og/eller motorstopp.

Jeg har hatt båt med 2 bensinmotorer i 7 år og opplevde ingen uhell :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Heldigvis avgir bensin på avveie så mye lukt at lekkasjer er lett å kjenne. Problemet ved bensin er at den har et mye lavere flammepunkt enn diesel. Altså tar lettere fyr. Når det først har tatt fyr, spiller det ingen rolle for meg om jeg er ombord i en dieselbåt eller bensinbåt. Jeg legger nok på svøm uansett.

Det er ikke sikkert du rekke å legge på svøm ved en bensinbrann da det ofte skjer en eksplosjon i forkant som følge av bensingass på avveie.

Ser ingen grunn til at dieselsøl skal være mer "akseptert" enn bensinsøl under dekk..

"Akseptert" er vel verken bensin- eller dieselsøl, men følgene av bensinsølet kan lettere bli fatalt som følge av det svært lave flammepunktet og den høye eksplosjonsfaren. En liten gnist er nok til å antenne bensin ved en temperatur helt ned til lavere enn ca. - 40 grader Celsius såfremt blandingen av bensingass og luft er innefor marginene for å kunne ta fyr.

Det kan være greitt for båteiere å ha klart for seg at flammepunktet for bensin ligger på typisk lavere enn - 40 grader Celsius mens det for diesel typisk er rundt + 60 grader Celsius. Og flammepunktet er den laveste temperaturen hvor en brennbar væske avgir så mye gass at blandingen av gass og luft kan tenne ved hjelp av en flamme eller gnist. Så det er overhodet ingen tvil om at bensin er mye mer brannfarlig enn diesel uansett hva man måtte mene.

Men Østkyst Hustler og Brynjar ser ut til å ha gode rutiner for å unngå brann- og eksplosjonsfare med bensin.

Når det gjelder dieselbranner som starter i motorrommet(eller i maskinrommet for større skip) i lystbåter, er en vanlig årsak diesel som spruter på en varm eksosmanifold eller lignende som følge av en lekkasje i drivstoffsystemet.

Edited by Capitaine (see edit history)

Gjenta en løgn mange nok ganger så blir det en sannhet. De største forkjemperne mot bensinmotor i båt er de som aldri har hatt det og dermed ikkje har det grann anelse om ka de prater om. Statistikken taler med all sin tydelighet at det både brenner og havarer oftere i dieselmotoriserte båter. Ingen lekkasje eller søl - ingen brann. Det er nå likt samme ka drivstoff motoren lever av.. Det er bare det at om det først skulle ta fyr i bensin så skjer det i sånt et tempo, i verste fall i eksplosiv fart om det ligger og flyter bensin. Løfte på motorluka for en kjapp inspeksjon burde man gjøre før start uansett. Tenk på U.S.A. der har nå omtrent alle fritidsbåter bensinmotor. Gjerne 2.. Nå har eg desverre ingen oversikt på kor ofte det brenner i båter over there men som vi veit så er ikkje U.S.A. landet hvor man slipper unna med å lage noe som viser seg å plutselig eksplodere og koste liv og lemmer...