Jump to content

Montere defroster til AQAD 41A


Holmabåten

Recommended Posts

Foran på motoren, høyt oppe er det to uttak (kjølevann ut og inn), i alle fall på min 41A. Uttakene er sikkert plugget igjen. Må evt. erstattes med kraner og slangestusser. Har ikke bilde, men hvis det ikke dukker opp bilde fra noen andre, kan jeg ta bilde på lørdag - når det er lyst. Her er det fortsatt mørkt etter arbeidstid, men må ha litt lys for å få fokusert kamera. Dessuten er det spreng-kaldt, noe kamera ikke trives med. Bedre på lørdag.

Link to post
Share on other sites

Vannutak.JPG

 

Slik ser det ut på vår 41B. Jeg husker ikke i farten hvilken som er kjølevann ut og hvilken som er retur.

 

Lagt til: Dersom du kun skal montere en defroster spiller det vel egentlig ikke noen rolle hvordan du kobler, kjølevannet vil jo gå gjennom defrosteren enten den ene eller andre veien.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en varmtvannsbereder koblet opp mot kjølevannet, så er det vel bare å koble seg på samme sløyfa? Da fortrinsvis etter berederen.? Var i allefall det jeg hadde planer om.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet omvendt. Dette fordi jeg har valgt å prioritere defrosteren ved behov. Hvis jeg vil prioritere v.v.berederen er det bare å ha defrosteren slått av. V.v.tanken "sjeler" noe av varmen under oppvarming og da får jeg ikke maks. effekt av defrosteren før v.v.tanken er oppvarmet.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Et lite tips, just in case, bruk ordentlige kraner! - har du fått tak i brukte eldre kraner med plast innmat ville jeg styrt unna. Legger ved et bilde fra den forrige båten... selv om du har flott bilde av bra kraner over .... bare måtte - den motoren var så inmari bra!!

 

41_cool.jpg

Link to post
Share on other sites

Finnes det kuleventiler uten plastinnmat da?

 

Beklager, var litt ullent fra min side, jeg skrev de "eldre" ventilene. Jeg tenker på de som har sylindrisk plastventil. Jeg tenker ikke på kuleventiler der hus og ventil er i metall og pakningen er i plastlegering.

 

Redigert:

Pratet litt med en rørlegger om dette med type plast benyttet i ventiler. Finnes forskjellige kvaliteter. På mange er det fy-fy å spraye med CRC pga svell osv - vet mange setter kuleventiler halvåpne og sprayer kule under opplag. Moralen er vel å handle hos en som har peiling.

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også 41-maskiner og vil gjøre det samme. Styrbord motor gir varme til vv-berederen. Synd å ikke utnytte det varme vannet på bb motor også. Ser at de fleste båtutstyrsforretningene har defrostere. Noe som er bedre enn noe annet?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Styrbord motor gir varme til vv-berederen. Synd å ikke utnytte det varme vannet på bb motor også.

 

Hvorfor kan ikke BB motor brukes til varme?

Er det ikke bare og koble på kraner slik som på bildet lenger opp i tråden og dra slanger tur/ retur til defrosteren?

Ideelt opplegg hvis SB tar seg av berederen og BB tar seg av defroster = best oppvarming av begge deler :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...